Op 24 april onthuld, viert deze collectie de unieke visie van Magda: een mix van uitgesproken romantiek, sterke vrouwelijkheid en diepe Poolse wortels. Dompel jezelf onder in de wereld van deze ongekende samenwerking, tussen inspiratie, creatief proces en persoonlijke geschiedenis.

Wie is Magda Butrym?

Magdalena Butrym is de oprichter en creatieve ziel van haar gelijknamige merk, dat in tien jaar tijd uitgroeide tot รฉรฉn van de meest toonaangevende eigentijdse modehuizen. De codewoorden zijn romantiek en vrouwelijkheid, uitgedrukt in kant, bloemen en sensuele kleuren. De samenwerking met H&M is een belangrijke stap in haar carriรจre, die een brug slaat tussen haar zeer persoonlijke universum en een internationaal publiek.

collab Magda Butrym H&M

Ontwerper Magda Butrym – ยฉ H&M

En Ann-Sofie Johansson?

Ann-Sofie Johansson is creatief adviseur bij H&M en speelt een sleutelrol in het aangaan van partnerschappen met visionaire ontwerpers. Al twee decennia draagt ze bij aan het creรซren van opmerkelijke collabs voor H&M, met als doel design toegankelijk te maken voor een breed publiek zonder af te doen aan de identiteit van het modehuis in kwestie.

collab Magda Butrym H&M

Ann-Sofia Johansson – ยฉ H&M

We ontmoeten Magda Butrym en Ann-Sofie Johansson in New York, tijdens een grote launch party ter ere van deze bijzondere collab.

Waarom werd New York gekozen als lancering voor deze samenwerking?

Magda Butrym: “Vanuit een commercieel oogpunt vertegenwoordigen de Verenigde Staten, en vooral New York, de grootste markt om een merk te ontwikkelen. Het was belangrijk voor mij om deze collectie te presenteren voor een breed publiek, in een stad die me dagelijks inspireert, door haar energie en de vrouwen die er wonen. De lancering valt samen met de opening van een pop-up store in het hart van Soho, een ideale setting om ons werk te presenteren.”

Icone citation

De roos komt vaak voor in de Slavische cultuur – symbool voor romantiek, maar ook kracht

Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Ann-Sofie Johansson: “H&M volgt het werk van Magda al tien jaar, we waren al van bij het begin geraakt door haar universum. Maar alles begon echt in Parijs, meer dan een jaar geleden. Het was een collega van H&M die haar persagent in Polen kende, die de eerste contacten had gelegd. Daarna is alles heel natuurlijk verlopen.”

H&M

H&M

H&M

Magda, wat was jouw initiรซle reactie?

M.B: “Ik was verrast. Polen wordt niet vaak genoemd als het gaat om Haute Couture, en voor een Pools merk is het moeilijk om internationaal door te breken. Mijn merk stond toen nog niet op de Parijse kalender. Ik zag het als een ongelofelijke kans, een manier om aan andere ontwerpers te tonen dat het mogelijk is. Ik moest onmiddellijk denken aan de samenwerking van Viktor & Rolf x H&M ย [gelanceerd in 2006, nvdr], die me destijds inspireerde.”

Hoe zouden jullie de samenwerking tussen de teams beschrijven en waar werden de stukken ontworpen?

A-S.J: “Heel vloeiend en uiterst hartelijk. Magda is oprecht, authentiek. En haar team is fantastisch. Een samenwerking is als een relatie: je hebt luisteren en vertrouwen nodig. Voor onze allereerste ontmoeting reisde het H&M-team, bestaande uit vijftien vrouwen, naar Polen om Magda’s team te ontmoeten. Zoveel creatieve vrouwen aan รฉรฉn tafel, dat was krachtig. Daarna vond alles plaats in de ateliers van H&M in Stockholm. Het project duurde ongeveer een jaar en verliep heel instinctief en natuurlijk omdat we dezelfde visie deelden.”

Icone citation

Deze samenwerking dompelde me onder in mijn eigen parcours

Hoe zorgde H&M ervoor dat Magda’s visie behouden bleef gedurende het proces?

A-S.J: “We hebben niets opgelegd. Of het nu ging om de verpakking, de snitten of de materialen, Magda had volledige vrijheid. We wilden iets sterks creรซren voor vrouwen, trouw aan haar universum.”

H&M

H&M

H&M

Sofia, hoe past deze samenwerking in het DNA van H&M?

A-S.J:We zoeken ontwerpers met een sterke taal, een direct herkenbaar DNA. Het is belangrijk voor ons om de diversiteit van internationaal design te weerspiegelen en toegang te geven tot talenten waar velen naar opkijken zonder het zich eventueel te kunnen veroorloven. Magda is de eerste Poolse ontwerpster met wie we samenwerken, en voor ons was dat een voor de hand liggende keuze!”

Zijn sommige stukken van de collectie direct afkomstig uit de archieven?

M.B: “In tegenstelling tot seizoenscollecties, die snel gaan, heeft deze samenwerking mij de kans gegeven om te vertragen. H&M stuurde mij een PDF die hun visie van ‘de Magda-vrouw’ samenvatte, en dat dompelde me onder in mijn eigen parcours. We hebben originele jurken opnieuw bekeken, enkele prints opnieuw gebruikt en motieven zoals rozen herontdekt. We hebben ook kant gereviseerd geรฏnspireerd door haakwerk. Elk motief en materiaal drukt werkelijk het DNA van het merk uit.”

Het bloemmotief, en met name de roos, komt vaak terug in je werk. Waarom deze obsessie?

M.B: “De roos verscheen in mijn tweede collectie, ver voordat het een trend werd. Het begon met een top met rozenprints en langzamerhand werd het een symbool van het merk. Het is een bloem die veel voorkomt in de Slavische cultuur โ€“ symbool voor liefde, vriendschap, romantiek. Maar ook kracht: met haar doornen vertegenwoordigt ze de vrouw zoals ik haar zie.”

Hoe combineer je poรซtische zachtheid en structuur in je kleding?

M.B: “Ik creรซer altijd vanuit oprechte emoties. Mijn esthetiek combineert vrouwelijkheid, sensualiteit, structuur en een zekere mannelijkheid. Ik hou ervan om bijvoorbeeld een mini-jurk te combineren met een oversized blazer. Dat geeft kracht, een gevoel van veiligheid. Dit evenwicht vind je terug in mijn draperieรซn, schoudervullingen, de constructie van de stukken.”

Wat zijn je favoriete stukken uit de collectie?

M.B: “Ik hou van de bordeauxrode leren jas en de sjaal. Deze laatste heeft een Slavische toets en stelt een vorm van bescherming voor. Het geeft toegang tot mijn universum door een eenvoudig detail. Deze twee stukken zijn prachtige investeringen.”

Hoe ervaar je de wereldwijde lancering van de collectie?

M.B : “Het is erg intimiderend. Toen ik een muurschildering met mijn naam en het H&M-logo in Warschau zag, was ik even in schok. Ik ben vrij discreet, dus dit soort zichtbaarheid kan een beetje beangstigend zijn. Maar mijn moeder is erg trots en ik ben geraakt door de steun uit Polen.”

H&M

H&M

H&M

Kun je terugkomen op je beginjaren in Polen?

M.B: “Oorspronkelijk wilde ik dokter worden. Maar toen mijn moeder vroeg waarom ik dat beroep wilde uitoefenen, terwijl ik eerder creatief en erg gevoelig was, antwoordde ik dat wat mij vooral aantrok het dragen van een mooi dokterskostuum was. Ze zei dat het een erg slecht idee was en overtuigde me om een andere weg te overwegen. Twintig jaar geleden kon men nog niet echt leven van design. Maar uiteindelijk overtuigde ik mijn ouders om me een modeopleiding in Warschau te laten volgen, die net was begonnen.”

“Ik volgde geen couture-opleiding โ€“ het communistische erfgoed had daar weinig ruimte voor gelaten โ€“ dus ik begon een rockster te kleden, toen een tv-presentator, maar ik vond geen echt geschikte outfits. Dus begon ik ze zelf te creรซren. Ondanks de obstakels, bleef ik volhouden. Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd om hoog te mikken. Ik geloof in hard werken, geluk, en de kracht van ontmoetingen. Zonder merken zoals H&M en zonder de mensen die me de hand hebben gereikt, zou niets van dit alles mogelijk zijn vandaag.”

Wat zijn je inspiratiebronnen?

M.B: “Ik breng veel tijd door in mijn studio in Warschau, luisterend naar vrouwen. Ik voel me steeds vrijer om te uiten wat ik te zeggen heb. Deze samenwerking heeft me nog sterker gemaakt. Na tien jaar beheers ik de details beter, ken ik de bestsellers, en durf ik meer mijn cultuur te omarmen: het haakwerk, Poolse kunstenaars, muziek… Creativiteit is ook een kwestie van moed. En ik heb een team in Milaan dat ongelooflijk onderzoek doet.”

Wat is je visie voor de toekomst van je merk?

M.B: “Ik wil groot denken. Ik zou graag parfums, cosmetica creรซren, winkels openen in New York en Londen. Ik heb het geluk goed omringd te zijn, onder andere door mijn echtgenoot. Ik wil dat het merk bloeit met grote modeshows en ambitieuze projecten.”

Een laatste woord over deze samenwerking?

M.B: “Ik denk dat de collectie voor zichzelf spreekt. Het weerspiegelt de chemie tussen onze twee werelden: de ene intiem, gevoelig, gevoed door erfgoed en persoonlijke ervaringen; de andere open, internationaal, gericht op een divers publiek. Samen tekenen we een sterke collectie, geworteld in emotie, cultuur en de vrijheid om te creรซren.”

Ontdek de collectie op de H&M eshop vanaf 24 april 2025.

Gallery Preview

Grandioze lancering van de samenwerking

Om de lancering van de Magda Butrym x H&M collectie te vieren, hebben de ontwerpster en het merk het iconische One Hanson Place in Brooklyn omgetoverd tot een echt bloemenparadijs. Met deze samenwerking wilde Magda Butrym het publiek uitnodigen in haar poรซtische universum, geรฏnspireerd door haar Slavische erfgoed.

Het evenement benadrukte haar intense verbinding met inspirerende vrouwen en haar inzet om tijdloze stukken te ontwerpen, bedoeld om vrouwelijkheid in al haar vormen te vieren. Onder de vriendinnen van het merk waren Iris Law, Nara Smith, Irina Shayk, Amelia Gray, Valentina Sampaio en Chloรซ Sevigny aanwezig. De avond werd opgeluisterd door optredens van Charlotte Lawrence en Kelela, gevolgd door een DJ-set van Soo Joo Park en Sophia Ziskin (alias Fifi).

Magda Butrym x H&M

ยฉ Magda Butrym x H&M