Maria Grazia Chiuri bewijst zich opnieuw als een meester in het balanceren tussen verleden en heden. Voor Diorโs pre-fall 2025 show keerde de creatief directeur terug naar Japan, waar het iconische huis een betoverende avondshow bracht onder de bloeiende kersenbloesems van de historische Toji-tempel in Kyoto. De collectie was een modern eerbetoon aan Christian Diorโs langdurige fascinatie voor Japan – een verhaal dat begon met zijn โJapanese Garden Outfitโ in 1953 en het gebruik van geรฏmporteerde Tatsumura-stoffen in de herfst/wintercollectie van 1954. Het resultaat? Een cleane, beheerste en frisse interpretatie van de Dior-vrouw, waarin respect voor traditie centraal blijft staan.

Dior
Een delicate dialoog tussen Parijs en Kyoto
Chiuri vond een elegante balans tussen Franse invloeden en de ingetogen perfectie van Japans design. Tegen het serene decor van de tempeltuin kwam haar visie tot leven: een kimono-geรฏnspireerd jasje in geweven stof omsloot zachtjes een overhemd met verlengde, stijve manchettenโeen spel tussen gestructureerde tailoring en verfijnd handwerk. In elk silhouet weerklonken de motieven die Dior al zeventig jaar geleden introduceerde. Om deze traditionele weef- en schildertechnieken opnieuw tot leven te brengen, werkte Chiuri samen met lokale meesters als Tabata Kihachi en het Fukuda Craft Dyeing and Embroidery Research Institute.
Dior
De pre-fall 2025 vrouw voelt iets lichter aan dan Chiuriโs gebruikelijke silhouetten vol crinolines en manifesten. Maar haar kracht blijft onmiskenbaar. Verrassend genoeg kreeg ook de โdowntown girlโ een podium: ze dook op tussen het ambachtelijke geweld in off-shoulder truien, zwarte bombers, een bont bolerojasje en een oversized denim co-ord in houtskoolgrijs. Edgy, ja, maar toch met die typische Dior-afwerking die het allemaal net blijft verzachten.
Japanse invloeden tot aan de voeten
Geen Dior-versie van de inmiddels begeerde Tabi-schoen deze keer, maar wel knipogen naar andere Japanse schoeiselklassiekers: platte teensandalen met een bootsilhouet, platforms, beenwarmers en ballerinaโs met linten rond de enkel. Ook voor de hedendaagse shoe lovers had Chiuri duidelijk iets in gedachten.
Dior
Verschillende opvolgers van monsieur Dior – van Marc Bohan tot Maria Grazia Chiuri – hebben de bijzondere band tussen het huis en Japan geรซerd. Met deze terugkeer naar Kyoto schrijft Chiuri een nieuw hoofdstuk aan dat verhaal. Door haar creaties als het ware onder te dompelen in het water van de bloementuin, werd de catwalk opnieuw een totaalervaring, zoals we dat intussen van haar reizen gewend zijn.