Steeds meer ontwerpers grijpen naar eten als inspiratiebron voor opvallende accessoires. Praktisch? Absoluut niet. Maar daar gaat het ook niet om.
Bananen, selder en pizza in de mode
De food-trend in accessoires belooft dit seizoen opnieuw een grote rol te spelen. De laatste nieuwe lancering? Een clutch in de vorm van een pizzapunt, ontworpen door – hoe kan het ook anders – Moschino.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het Italiaanse huis is al veel langer voorloper in het verwerken van eten in mode. Denk aan een vierduizend euro kostende bleekselderij-clutch, een baguette-bag, halskettingen met croissants en spiegelei-broches. Die combinatie van humor en lef zit verweven in Moschino’s DNA en creëert de nodige buzz online.
@itsjakeflemm IM FREAKING OUT. #fashion #newbag ♬ original sound – Jake Fleming
Aan de overkant van de grote plas lijkt iedereen dan weer gek op fruit: het New Yorkse Area toonde complete watermeloen- en banaansilhouetten in vorige zomercollecties en het avant-garde merk Puppets and Puppets lanceerde een hobo bag met een realistische banaan als hengsel.
Puppets and Puppets
En omdat niemand een viraal moment grijpt zoals Jonathan Anderson, doet ook de Britse ontwerper vrolijk mee aan de hype. Voor Loewe ontwierp hij de Heirloom-clutch, geïnspireerd op een wijdverspreide foto van een tomaat die er “heel erg Loewe” uitzag. Een meer recente creatie voor Anderson’s eigen merk: de Victoria Sponge Cake-clutch die eruitziet als een luchtig stuk gebak.
Dit bericht op Instagram bekijken
JW Anderson
Kunst om van te smullen
Voedsel als inspiratiebron voor kunst en mode is niet nieuw. Denk aan Andy Warhol’s soepblikken of de beroemde mosselen van Marcel Broodthaers. Die lijn wordt doorgetrokken naar mode, waarbij het alledaagse wordt verheven tot een statement. “Eten is iets waar iedereen zich mee kan verbinden,” vertelt ontwerper Nik Bentel aan Forbes. Bentel ontwerpt handtassen in de vorm van pakjes pasta. De herkenbaarheid is volgens hem wat dit soort accessoires toegankelijk maakt, hoe absurd ze ook zijn.
Alles voor de grap (en de likes)
Is een tas in de vorm van bleekselderij of pizza, praktisch? Nee. Maar dat is ook niet het doel. Deze accessoires zijn ontworpen om te verrassen, te amuseren en vooral om op te vallen. Ze zijn volledig afgestemd op het sociale media-tijdperk waarin een opvallend accessoires binnen no-time viraal gaan.