5 stijlvolle Oekraïense kledingmerken die je moet kennen

Gepubliceerd op 23 mei 2022 door ELLE België
5 stijlvolle Oekraïense kledingmerken die je moet kennen @instagrampaskalclothes

Je kan Oekraïne helpen met een gelddonatie, maar er zijn ook andere manieren om het land en haar inwoners te steunen. Investeer bijvoorbeeld in de Oekraïense mode-industrie! Enkele kledingmerken die op je radar moeten.

1. Chereshnivska

Dit uniseks kledingmerk uit 2016 is gevestigd in Oekraïne, maar bevindt zich ondertussen al op de internationale markt. Nog tot 2024 zal het merk 50% van haar productie maken uit gerecycleerde items. Daardoor zijn hun designs maar in beperkte oplage beschikbaar. Het meesterbrein achter de unieke prints is creatieve directeur Anastasia Rozava. Zij volgde een opleiding aan de 'Fashion Design University' en is sinds 2017 mede-eigenaar van het merk. "Een nieuwe wereld, dus ook een nieuwe ik", zegt ze naar aanleiding van de oorlog. Dit jaar nog gebruikte het merk stof van militaire parachutes voor hun nieuwe collectie. Elke collectie komt vanuit een sterk idee. De hemdjes met aparte snits en handgetekende prints worden jouw nieuwe basics.

Alle opbrengst gaat momenteel naar eten en andere levensmiddelen voor de werknemers van het merk in Lviv.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CHERESHNIVSKA 🇺🇦 (@chereshnivska)

2. 91Lab

Dit knitwearmerk voor vrouwen ontstond in 2018 en is sindsdien gevestigd in Kiev, de Oekraïense hoofdstad. Het is een dochterbedrijf van 'RITO', een Oekraïens modemerk met al meer dan dertig jaar ervaring in knitwear. De CEO én oprichter van deze twee merken is Tetiana Abramova. Zij studeerde af aan de nationale economische universiteit van Kiev en richtte in 1991 'RITO' op. Volgens haar is haar nieuwste merk echter meer fashion-forward, maar ook ingetogen.

Elke collectie heeft unieke designs, geproduceerd uit zorgvuldig geselecteerde wol. Vervolgens gebruikt het merk verschillende technieken voor elk item. De mensen achter 91Lab hebben een prachtig oog voor detail!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 91LAB (@91lab_official)

3. Frolov

Ivan Frolov was maar 19 jaar oud toen hij zijn merk in 2010 oprichtte. Nog straffer: Frolov studeerde toen nog aan de nationale universiteit voor technologie en design van Kiev. De ontwerper omschrijft zijn designs als 'couture-to-wear'. Hij gebruikt het merk als een middel voor zelfexpressie. Daarnaast verspreidt hij via zijn kleding activistische boodschappen over gendergelijkheid en de LGBTQI+ beweging.

Het merk blijft niet onopgemerkt. Celebrities zoals Dua Lipa, Doja Cat en Gwen Stefanie werden al in zijn kleren gespot. De kleren van Frolov draag je dan ook als een statement. Het zijn spraakmakende items met een hoek af, die je de ruimte geven om jezelf te zijn.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FROLOV (@frolovheart)

4. Paskal

Het modemerk werd opgericht in 2010 door Julie Paskal. Zij studeerde aan de nationale universiteit van constructie en architectuur van Kiev. Een paar jaar later mocht ze haar collectie tonen op de Italiaanse modebeurs van Pitti W en werd ze finaliste bij de LVMH prijs voor jonge modeontwerpers. Ook op de internationale markt doet Paskal het goed: het werd in 2016 onderdeel van Paris Fashion Week toen de collectie werd getoond in de etalage van Colette Paris.

Het resultaat van de ontwerpster haar creativiteit zijn designs met een sterke persoonlijkheid. Je kan zowel vrouwelijk als powerful zijn! De combinatie van de tule van ballerina's, bloemen en felle kleurtjes vormt een prachtig kledingstuk waarin iedere vrouw zich goed voelt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door PASKAL (@paskalclothes)

5. Elena Burenina

Elena Burenina had al een paar jaar ervaring als ontwerpster voordat ze zich in 2009 inschreef in Central Saint Martins College of Art and Design in Londen. Ze houdt haar designs straks en simpel. Maar af en toe voegt ze er een verrassend detail aan toe. De ontwerpster maakt enkel gebruik van kwaliteitsvolle materialen, met levendige accenten.

Het merk is erg gekant tegen massaproductie. Zo kan het kwaliteit garanderen en zich onderscheiden in de ontwerpen. De designer staat dan ook meer in contact met haar klanten doordat ze een verborgen boodschap in haar kleren steekt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Elena BURENINA (@elenaburenina)

LEES OOK: Zo kan je de burgers in Oekraïne steunen

(Stagiaire Fleur Tollet)