Digitale modeshows: de toekomst van Fashion Week?

Geüpdatet op 28 mei 2020 door ELLE België
Digitale modeshows: de toekomst van Fashion Week?Flaunter - Unsplash

Door de coronacrisis zal er volgende maand geen Fashion Week zijn. Ook over de grote shows in september is er momenteel geen zekerheid. De modewereld gaat daarom op zoek naar andere manieren om hun collecties voor te stellen, digitale modeshows bijvoorbeeld.

Normaal staan er in juni twee modeweken op de agenda: Resort Spring Summer in New York en Haute Couture in Parijs, maar die kunnen dit jaar niet doorgaan. Door de vele journalisten, modebloggers en beroemdheden front row is de show een belangrijke manier om de collectie te verkopen. Labels moeten dus een andere manier zoeken om hun creaties te tonen. Een livestream via sociale media zoals Instagram of via een eigen kanaal is voor vele merken de beste oplossing. Dat dit werkt, bewees Giorgio Armani al in februari, toen hij het publiek zijn nieuwste collectie toonde via zo'n stream.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Giorgio Armani (@giorgioarmani) op

De fashionvideo van vandaag :
DE 5 BESTE APPS OM KLEDING TE VERKOPEN

In maart ging Shanghai Fashion Week al volledig digitaal en Mercedes-Benz Fashion Week Russia volgde in april met 32 online shows. Ook het British Council of Fashion kondigde aan dat hun volgende modeweek online zal doorgaan, ze willen de shows uitzenden op hun eigen website londonfashionweek.co.uk.

moncler digitale modeshow
Moncler presentatie voor FW20-21 - Imaxtree

Ook Instagram wil een grote rol spelen bij de online modeweken. Zo stelde het platform een concreet plan voor dat merken kan helpen om publiek te lokken naar de digitale modeshows. Modebloggers kunnen bijvoorbeeld hun volgers oproepen om naar de livestream te kijken of het merk kan exclusieve behind-the-scenes tonen. Daarbij werkt Instagram aan functies waarmee je kan shoppen in de app zelf, ook tijdens een livestream. Het sociale medium ontzettend populair in de modesector, denk maar aan de vele influencers op het platform. Instagram lijkt dus een goede keuze.

3D modeshow

Het label Hanifa gaat nog een stapje verder met de online modeshows. De Congolese ontwerpster Anifa Mvuemba toonde haar nieuwe collectie 'Pink Label Congo' onlangs via Instagram Live. Maar in plaats van modellen zagen we 3D-animaties van de kleding. De ontwerpen liepen als het ware vanzelf over de digitale runway. Deze futuristische modeshow kan een voorbeeld zijn voor vele andere ontwerpers. Hoe die show eruit zag, zie je hieronder:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Hanifa (@hanifaofficial) op

De huidige crisis brengt nog meer veranderingen in de modewereld. Zo willen verschillende designers en luxemerken de mode seizoenloos maken.

(Stagiaire Tori Machiels)