Wie bepaalt in 2020 het modelandschap?

Geüpdatet op 20 januari 2020 door Marie Guérin en Isabelle
Wie bepaalt in 2020 het modelandschap?

Nooit eerder werd de mode-industrie zodanig in vraag gesteld als vandaag en er vindt een regelrechte machtsverschuiving plaats. Wie zetten in dit nieuwe scenario de toon? Deze profielen houden wij de komende twaalf maanden extra nauw in de gaten

2020: nieuwe uitdagingen in modeland

Decennialang dicteerden oppermachtige designers trends en stijl, stonden ze aan het hoofd van een regelrechte “star system”, bepaalden ze onze manier van consumeren, maar ook wat de heersende idealen waren. Vandaag de dag hebben gigantische conglomeraten de touwtjes in handen en staan modehuizen meer dan ooit in het teken van cijfertjes. “Creatief directeurs” leuren met hun talent en staan zelden langer dan enkele seizoenen op rij aan het hoofd van een label. Sommigen verliezen zelfs hun eigen naam -denk maar aan John Galliano de man, die eigenlijk niets meer over John Galliano het label te zeggen heeft. Tegelijk grijpt een nieuw soort designer de macht met de hulp van social media en miljoenen volgers. Rihanna, storyteller bij uitstek, heeft zichzelf getransformeerd tot een sterk én veelzeggend modemerk wiens achterban veel meer bejubelt dan enkel haar celebrity status. Is het gedaan met creativiteit? Helemaal niet, alleen wordt die directer, “live” geuit. Het concept wordt ook breder en komt zo de algemene verzuchting naar meer inclusiviteit tegemoet. Voor het eerst sinds haar oprichting richtte de LVMH prize dit jaar haar blik op Afrika, met de Zuid-Afrikaanse laureaat Thebe Magugu als grote winnaar van 2019. Reken er maar op dat hij deze springplank zal gebruiken om zijn cultuur uit te spreiden! Een goede tien jaar geleden had niemand echter zijn hand in het vuur gestoken voor zo’n scenario. Volgens het State of Fashion 2020 rapport van Business of Fashion staat de industrie voor drie grote uitdagingen: duurzaamheid, de herdefiniëring van online marketing strategieën en de vraag hoe modespelers de wensen van geografisch verspreide markten (die verder dan China reiken) kunnen beantwoorden. Inclusiviteit, ecologie en authenticiteit zijn sleutelwoorden, die alvast gedragen worden door deze invloedrijke spelers:

EVA CHEN, de visionnair

Hoofd Mode bij Instagram

Meer dan 1,3 miljoen volgers and counting voor de voormalige hoofdredactrice van Teen Vogue, die sinds 2015 Instagram, één van de machtigste sociale modeplatforms, de wereld van e-commerce in helpt loodsen. We hebben haar te danken (of juist niet?) voor het feit dat we tegenwoordig rechtstreeks onze feed kunnen shoppen. Wij spraken haar enkele jaren geleden in Parijs, ontdek hier wat de dynamische Eva Chen toen al voorspelde!

Eva Chen
(c) Getty

WALTER VAN BEIRENDONCK, de mentor

Van Beirendonck behoeft uiteraard geen introductie meer. Hij is lid van de Antwerpse Zes en zijn kleurrijke mannenlabel geniet wereldwijde faam. Wat ons echt beroert, is dan weer zijn fantastische werk in de academie, die tot de tien beste modescholen ter wereld behoort. Demna Gvasalia, Glenn Martens, Rushemy Botter en andere toptalenten werden er gesmeed en allemaal wijzen ze met heel veel dankbaarheid naar de man met de welbekende baard.

walter_van_beirendonck
(c) Getty

SARA DECOU, de innovator

Brud mede-oprichter en virtual influencer ontwerpster

De fashionvideo van vandaag :
DE 5 BESTE APPS OM KLEDING TE VERKOPEN

Sara wie? Misschien doet de naam van haar geesteskind wel een belletje rinkelen: Miquela Sousa, een virtuele influencer die in 2018 tot één van ’s werelds meest invloedrijke “persoonlijkheden” werd uitgeroepen door de New York Tumes. Dat ze eigenlijk niet eens bestaat, is maar een detail. Decou creëerde naast haar nog een volledig universum met personages als Bermuda en Blawko, haar typetjes hebben een gigantische sociale impact en zetten hun ruchtbaarheid ten dienste van organisaties als Black Girls Code en rampenfondsen.

mode-2020_

THEBE MAGUGU, de pionnier

Ontwerper

26 lentes op de teller én de allereerste Afrikaanse ontwerper die de LVMH-prijs in handen kreeg afgelopen september. Hij wist zich van zijn 1700 (!) concurrenten te onderscheiden door zijn verfijnde spel van volumes en materialen en zijn bijzonder frisse, Afrikaanse visie. Hij neemt daarmee het voortouw in de opkomst van de jonge, Afrikaanse mode-industrie die mijlenver afstaat van de clichés die we hier in het Westen maar al te vaak ophouden.

thebe_magugu
(c) Getty

ANTOINE ARNAULT, de erfgenaam

Hoofd Communicatie en Beeldvorming bij LVMH

Vergeet de Kardashians od de Obama’s, ’s werelds machtigste familie in 2020 is de Arnault clan, die aan het hoofd staat van het oppermachtige luxeconglomeraat LVMH. Miljardair-vader Bernard Arnault geldt als de tweede rijkste persoon op aarde, terwijl oudste zoon Antoine in de startblokken staat om hem op te volgen. Pittig detail: ook dochter Delphine, onder andere de oprichtster van de LVMH-prijs, bekleedt een hoge positie in het bedrijf. Wie komt straks aan de top te staan? Wordt vervolgd!

antoine_arnauilt
(c)Shutterstock

MARINE SERRE, de hoogvlieger

Designer

Sinds ze in 2016 met diploma op zak La Cambre verliet, is het eigenlijk nooit stil geweest rond de revolutionaire ontwerpster. In 2017 overhandigt niemand minder dan Karl Lagerfeld haar de LVM-prijs en wordt ze stante pede bovenaan de stijlradar gekatapulteerd. Sindsdien gebruikt ze haar internationale succes om een ecologisch debat aan te zwengelen. Zo opende ze de voorbije editie van Prins Fashion Week met haar “Marie Noire” show, een weinig rooskleurige voorspelling van de post-apocalyptisch waarin we straks zouden moeten leven als de afvalberg zo blijft groeien.

marine_serre
(c)Shutterstock

MARIE-CLAIRE DAVEU, de eco warrior

Hoofd Duurzame Ontwikkeling bij Kering

Verrassing in 2012: luxeconglomeraat Kering (Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta) verwelkomt een topper uit de landbouwsector in haar rangen! Marie-Claire Daveu heeft op dat moment al een serieuze reputatie wat duurzame ontwikkeling betreft en loodst het bedrijf richting de titel van meest verantwoorde speler in de luxe sector. Eénoog is koning in het land der blinden natuurlijk, en er is nog heel wat werk aan de winkel, maar Daveu is alvast goed op weg.

marie_calire_davou
(c)Shutterstock

ANGELABABY, het gezicht

Model, zangeres, actrice en influencer

Angelababy, echte naam Angela Yeung Wing, is de Chinese superster die in 2017 door Dior als de eerste Aziatische ambassadrice ooit werd verkozen. Prompt kreeg het huis miljoenen kritiek te verduren, Angelababy zou geen match zijn met een luxe huis, maar ondertussen blijft de Hongkongse onverstoord haar ding doen én vormt ze met meer dan 100 miljoen volgers een onnavolgbaar zwaargewicht in de sector.

angelababy
(c)Shutterstock

RIHANNA, de business woman

Zangeres en designer

Ze had het kunnen houden op een succesvolle zangcarrière, maar Rihanna zag het breder: in 2019 schopt ze in haar eentje alle heilige huisjes van de mode- en beauty sector omver met het progressieve Fenty. Dat is niet alleen het eerste label sinds Christian Lacroix in 1987 dat integraal door LVMH gelanceerd wordt, het maakt van haar eveneens de eerste donkere vrouw aan het hoofd van een luxe label in de groep. Dat Rihanna de zaakjes op haar eigen manier zou aanpakken, wisten we al, en ook in 2020 blijft ze dat met succes en heel veel invloed doen.

rihanna
(c) Shutterstock

RACHEL CHANDLER, head hunter

Casting director

Met de oprichting van het progressieve modellenbureau Midland zette Chandler een resolutie in gang wat schoonheidsidealen betreft. Aan haar wordt het principe van inclusieve castings voor “echte” mensen geweten, zoals voor de pre-fall 19 campagne van Gucci.

gucci

ALBERT ELBAZ, de outsider

Toen hij in 2015 zonder al te veel egards buiten werd gebonjourd bij Lanvin, vroeg de wereld zich af of de zachtaardige Alber Elbaz de schok ooit teboven zou komen. Dat bleek zeker zo te zijn, en tot ieders verbazing doet de goede man dat aan de hand van zijn eigen start-up. Hij omschrijft AZfashion als zijn “dream factory” en timmert naar eigen zeggen aan “probleemoplossingen voor moderne vrouwen”. Een beetje wazig, maar zijn ontwerptalent is onontkenbaar en dus kijken we met arendsogen uit naar dit nieuwe label!

alber_elbaz

KARLA WELCH, dresser

Styliste

Ze heeft Justin Bieber, Karlie Kloss, Amy Poehler en Lorde in haar klantenbestand zitten en verovert de best dressed lijstjes aan een razend tempo. Dior, Apple, L’Oréal, Vogue, W Magazine en Harper’s Bazaar kwamen reeds aankloppen voor een niet zo bescheiden samenwerking en iets zegt ons dat haar portfolio in 2020 nog indrukwekkender wordt…

karla_welsch
(c)Getty

BRIAN GREVY, de atleet

Internationaal directeur bij Adidas

Brian Grevy werd enkele maanden geleden aan het hoofd van Global Brands bij Adidas geplaatst. Hij neemt daarmee het stokje over van de Duitser Eric Liedtke, die het merk in de vaarwateren van Kanye West, Pharrell Williams en Beyoncé liet zwemmen (meer over dat laatste trouwens in 2020!). Een positie die hem bij deze op het wereldtoneel katapulteert.

 

NATHALIE WESTLING, het model

Transgender model

Sinds ze in 2013 ten tonele verscheen is Nathalie Westling het paradepaardje van Prada, Louis Vuitton, Marc Jacobs en Nicolas Ghesquière. Haar status is ondertussen die van een muse en in 2019 verrast ze vriend en vijand door uit de kast te komen als transgender. Sinds vorig seizoen is Nathan Westling de naam, aan de faam op de catwalk is evenwel niets veranderd.

nathan westling

CAMILLA LOWTHER, de carrièremaker

Oprichter CLM

CLM is sinds haar oprichting in 1984 één van de meest invloedrijke agentschappen ter wereld. Ze vertegenwoordigt stylisten, fotografen, artiesten, designers, make-up artists, etc. Juergen Teller, Tim Walker, Shona Heath en co hebben allemaal hun carrière aan haar te danken en recent zorgde ze persoonlijk voor een nieuw star phenomenon in de vorm van haar eigen dochter Adwoa Aboah.

clm
(c) Getty

RENEE TIRADO, de langverwachte functie

Hoofd Diversiteit en Inclusiviteit bij Gucci

Haar rol? Een globale strategie uitwerken waarin iedereen zich thuis voelt, zowel in het modehuis intern als doorheen haar initiatieven als het Cultural Awareness Learning Program of het Global Multicultural Design Fellowship Program. Een innovatieve aanpak die van het merk zelf een pionier maakt.

gettyimages-1063357598-989x628
(c)Getty

JENNIFER HYMAN, logistieke heldin

CEO van Rent The Runway

Het idee om high-en luxe kledij te huren hebben we aan haar te danken. In 2009 richtte ze haar huurplatform Rent The Runway op en hoewel designers oorspronkelijk aarzelend tegenover het concept stonden, staat ze vandaag aan de hoofd van een bloeiende business.

rent the runway
(c) getty