Wim Bruynooghe lanceert nieuw label: UCWHY

Geüpdatet op 2 maart 2017 door Marjolijn Vanslembrouck
Wim Bruynooghe lanceert nieuw label: UCWHY

Belgisch modeontwerper Wim Bruynooghe is aangesteld als creatief hoofd van UCWHY, het nieuw label dat deze zomer door Anne Chapelles BVBA 32 gelanceerd wordt. Bovendien breidt hij zijn eigen lijn volgende winter uit met een mannencollectie, en werkt hij aan een online conceptstore.

Meteen na zijn afstuderen aan de Antwerpse Modeacademie lanceerde de van oorsprong West-Vlaamse ontwerper een eigen modelabel, met succes. Nu, bijna vier jaar later, is het tijd voor een nieuwe richting. Anne Chapelle, CEO van BVBA 32 die Ann Demeulemeester lanceerde en lange tijd ook Haider Ackermann in portefeuille had, steunt Bruynooghe al enkele seizoenen, niet financieel, wel adviserend. Toen ze besloot een eigen merk op de markt te zetten, moest ze niet ver zoeken naar een geschikte ontwerper. Maar wat is die UCWHY (spreek uit: you see why) nu precies?

Wim Bruynooghe, UCWHY, Anne Chapelle, Antwerpen, bvbv 32, nieuw merk
Campagnebeeld UCWHY, met logo van Tom Tosseyn

Bruynooghe:" UCWHY is een label in het middensegment, niet te duur, maar wel door een designer getekend. We mikken op vrouwen tussen 20 en 30 jaar, voor wie UCWHY een opstapje naar designercollecties kan zijn. Samen met graficus Tom Tosseyn ontwierp ik een logo met de uitstraling van een skatemerk, niet dat de collectie er zo zal uitzien, maar het mocht wel wat cool zijn. We hadden een mooie term voor het label: pop-oriëntalisme. Een beetje stout, maar ook wat duizend-en-één-nacht, eclectisch, een beetje kitsch soms, met zowel invloeden uit Marrakesh, als uit Indië. Niets moet, alles kan. De ontwerpen zijn heel sleek, veel jersey fluweel, drapages, donker bordeaux en tinten paars en camel. Een tikkeltje seventies, maar dat zit eigenlijk in alles wat ik doe. 'What would Dalida wear?' (lacht)

De collectie wordt volledig in Europa geproduceerd, uit kwalitatieve, 'travel proof' stoffen, die niet meteen kreuken als je een paar uur neerzit. "Mensen hebben toch geen tijd meer om te strijken?", aldus Bruynooghe.

Wim Bruynooghe, UCWHY, Anne Chapelle, Antwerpen, bvbv 32, nieuw merk
Campagnebeeld UCWHY
Wim Bruynooghe, UCWHY, Anne Chapelle, Antwerpen, bvbv 32, nieuw merk
Campagnebeeld UCWHY
Wim Bruynooghe, UCWHY, Anne Chapelle, Antwerpen, bvbv 32, nieuw merk
Campagnebeeld UCWHY

1/

Maar er is meer. Zijn eigen modelijn breidt hij komende winter uit met een allereerste mannencollectie. Ook die baadt in een seventies sfeer, denk Mick Jagger in zijn jonge jaren. Fluwelen flared broeken, zijden hemdjes en shorts met franjes. Liefst te dragen met lange, wilde haren en plateauzolen.

Wim Bruynooghe, Anne Chapelle, mannenlijn, nieuw
Beeld uit de nieuwe mannencollectie van Wim Bruynooghe
Wim Bruynooghe, Anne Chapelle, mannenlijn, nieuw
Beeld uit de nieuwe mannencollectie van Wim Bruynooghe

Bovendien willen Wim en zijn (zaken)partner Laur uit het vaste modepatroon losbreken. "We willen meer in projecten denken, kleinere collecties per jaar maken. En we willen ons ook rechtstreeks op de eindconsument gaan richten, dus beginnen we een webshop. We willen dat combineren met dingen die me inspireren, een lamp bijvoorbeeld, of een heel interessant boek. Die gaan we op een creatieve manier presenteren en verkopen."

Een soort online conceptstore dus, die de Wim Bruynooghe wereld zal voorstellen. Zijn collecties, uiteraard, maar ook boeken, kleine vintage stukken. "Ik wil ook terug manueel gaan werken, zelf stukken beschilderen bijvoorbeeld. Dat zal me veel voldoening geven. We willen het allemaal een beetje op onze eigen manier doen."

Wim Bruynooghe, Anne Chapelle, mannenlijn, nieuw
Beeld uit de nieuwe mannencollectie van Wim Bruynooghe

Alle foto's @ Kris De Smedt
UCWHY is vanaf deze zomer te koop en ook de conceptstore van Wim Bruynooghe gaat dan online. wimbruynooghe.be