Ecologisch modelabel Ministry of Tomorrow staat voor luxueuze, veganistische tassen die op een correctie en diervriendelijke manier gemaakt worden…in de sloppenwijken van Nairobi. ‘Dit is een gloednieuw modeverhaal. Het is groter dan mode, een openbaring, een manier van werken waarvan zowel de mensen, de dieren en de planeet beter van wordt’, zegt oprichter Julian Prolman.
Waar haalde u de inspiratie voor het Ministry of Tomorrow vandaan?
“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in mode. Toen ik Marketing en Communicatie studeerde in Londen, deed ik tijdens de zomer een stage bij Wildlife Works in Kenia, een organisatie voor het behoud van wilde dieren dat onder meer olifanten beschermt, net als meer dan 300 andere bedreigde diersoorten. Ze startten er een eco-fabriek om inkomsten te genereren voor de gemeenschap. Ik kreeg de kans om te werken in die fabriek en uit de eerste hand te beleven hoe deze onderneming het verschil maakte voor de lokale gemeenschap.
Ik was gefascineerd door wat Wildlife Works deed. Toen ik mijn toekomstige carrière begon te plannen, besefte ik dat een sociale onderneming een veelbelovende optie was. Nadat ik afgestudeerd was, keerde ik meerdere keren terug naar Kenia. In de hoofdstad Nairobi leerde ik Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, kennen. Ik was verbijsterd door de vreselijke omstandigheden waarin de mensen er leven. De bewoners zitten daar echt vast en krijgen nauwelijks de kans om er ooit weg te geraken.
De weinige inwoners van Kibera die wel een job hebben, moeten daarvoor buiten Kibera reizen. Ze maken gebruik van matatu’s, een soort gedeelde taxi’s, en dat kost op zijn beurt weer geld. De lonen zijn er trouwens extreem laag: tussen 90 cent en 2,8 euro per dag.
Ik kreeg de kans om een fabriek te vestigen vlak naast Kibera, zodat onze werknemers te voet naar het werk kunnen en een eerlijk loon kunnen verdienen. Zo krijgen ze zicht op een betere toekomst voor hen en hun families.”
Waarom is alles veganistisch?
“Dat is voor ons de enige optie. Wij vragen ons net het tegenovergestelde af: ‘Waarom leder?’ Waarom zouden wij het recht hebben om een dier te doden, zijn huid op te eisen, en die vervolgens aan te doen, of onze spullen erin vervoeren. Dat is volkomen overbodig want er zijn oneindig veel alternatieven. Toch blijven we ervoor kiezen, ook al is het monsterlijk als je er even bij stilstaat. Het is zo weerzinwekkend en toch volkomen aanvaard in onze maatschappij. We denken er gewoon totaal niet meer bij na. Wat zegt dit eigenlijk over ons als soort? Dat we geconditioneerd zijn om wreedaardigheid en gebrek aan respect voor levende wezens als perfect normaal te aanvaarden, en dat we er zelfs niet meer over nadenken.
Sta gewoon eens stil bij het proces om leer te maken. Beeld je in dat een levend dier ondraaglijke pijn lijdt, en doodsbang is tot net voordat het wordt vermoord, en dat vervolgens zijn huid van zijn lichaam wordt gestroopt. Dat is ziek! Wij hebben niet het recht om dit te doen, alleen maar omdat we het kunnen. Het is tijd voor een nieuwe manier van denken, een nieuw moreel kompas.
MOT-producten worden geproduceerd met respect voor de aarde en de mensheid. Het bedrijf onderzoekt nauwgezet elke stap van het productieproces. We zoeken naar elegante alternatieve materialen die dezelfde kwaliteiten van leer vertonen, maar het verschil is dat onze materialen altijd geproduceerd werden op niet-wrede wijze. Geen enkel dier heeft geleden voor onze tassen.
We handhaven een zeer streng selectieproces waarbij een waslijst aan criteria wordt afgetoetst, waaronder het uiterlijk, de functionaliteit, of het op niet-wrede wijze is geproduceerd, is het milieuvriendelijk, diervriendelijk, fairtrade en goed voor de lokale samenleving. Dat zorgt ervoor dat kiezen voor onze tassen een bijzondere keuze is.
MOT definieert luxe als een compleet nieuwe expressie van creatief design, dat tegelijkertijd elegant, apart en functioneel is. Ons fashion statement is: ‘Awe-inspiring works of art’ (‘Ontzagwekkende kunstwerken’). De MOT-tassen zijn met de hand vervaardigd door ervaren ambachtslieden, die vol trots en toewijding deze uitzonderlijke gebruiksvoorwerpen produceren.”
Waarom kozen jullie ervoor om als eerste product onder het merk MOT tassen op de markt te brengen?
“De wereld is al verzadigd met luxegoederen en eerlijk gezegd is er eigenlijk geen plaats of zelfs een reden om alweer een nieuw merk te lanceren. Er is echter wel een gat in de markt als het gaat om uitzonderlijk kwalitatieve, met de hand gemaakte, veganistische luxetassen. Er zijn miljoenen veganisten en vegetariërs die enerzijds houden van mode en zich anderzijds bekommeren over hoe de producten die zij kopen worden gemaakt en wat het effect van hun productie op dieren, mensen en het milieu is. We hebben iets heel anders op de markt gebracht. Ik denk dat tassen ideaal zijn om dit vernieuwende model van verantwoorde handel mee aan te tonen.”
En waarom Afrika?
“Afrika heeft al ontzettend lang eens sterke invloed op stijl, ruim voor Europa, dat veel elementen van die rijke en gevarieerde Afrikaanse culturen heeft overgenomen. Wanneer de Afrikanen dezelfde tools, kansen en toegang tot de markt krijgen, zullen we een ongekende explosie van creativiteit uit Afrika te zien krijgen.”
Wat is volgens u het belangrijkste verschil tussen uw productie in Nairobi en de productie in een gevestigd modehuis in Italië?
“Gevestigde modeproducenten beschikken over tonnen ervaring en goedlopende productiesystemen. De productiekosten liggen uiteraard ook erg hoog en de creativiteit wordt er aan banden gelegd door een strikte regelgeving.
Zij maken gebruik van grote budgetten om mensen te doen geloven dat je hun producten wilt hebben, terwijl dat als je echt op zoek gaat naar hoe die producten worden gemaakt, de meeste mensen niet langer in dat sprookje zouden geloven. Het is hoog tijd voor een nieuw verhaal gebaseerd op dingen die goed zijn voor mens, dier en milieu.
Er staan zoveel talentvolle jonge ambachtslieden in Nairobi te popelen om de wereld laten zien wat ze kunnen. Zij hebben enkel nood aan een kans, en ik wil hen die geven. Er is daar een overvloed aan frisse, onbeperkte expressie die binnenkort zal worden ontdekt, gerespecteerd en verlangd. Zo sturen we de boodschap de wereld in dat alles mogelijk is en niemand het alleenrecht heeft op kwaliteit of creativiteit.”
Wat hoopt u, naast het succesvol uitbouwen van deze onderneming, nog te bereiken?
“Wij willen verandering teweegbrengen op sociaal niveau en op vlak van milieu, en vooral ontzettend veel plezier beleven terwijl we daarmee bezig zijn. Ik ben van plan om onze fabriek in Nairobi op verschillende onverwachte plekken in de wereld te repliceren. Die andere kleine, veelzijdige fabriekjes kunnen dan een baken van hoop worden voor weer nieuwe gemeenschappen. Een voorbeeld dat anderen dan op hun beurt ook kunnen volgen.”