Een ontmoeting met Jean-Paul Lespagnard krijg je niet zomaar voor elkaar. We zijn dan wel zijn atelier binnen geraakt, de ontwerper zelf is voorlopig niet te bespeuren. Nochtans doorliepen we alle obligate tussenpersonen: we passeerden reeds tuinkabouter, wuivende glitterkat, Mona Lisa/telefoniste en extreem vriendelijke assistente -mรฉt kopjes thee en koffiekoeken. ย De grote baas zelf blijkt echter in Parijs โof eerder: op de terugweg ervan- te zijn. Niet erg, voorlopig geven we onze ogen en maag de kost.



Bonjour, par ou commencer?!?!ย 
Met een korte introductie misschien? Sinds Jean Paul Lespagnard in 2011 met een eigen label op de modetrein stapte, verloopt alles in stroomversnelling voor de Luikse ontwerper. Suzy Menkes, รฉรฉn van de meest gerespecteerde stemmen in de business, prijsde in 2012 zijn talent en zette hem daarmee internationaal op de kaart. Sindsdien zijn zijn shows in Parijs ware publiekstrekkers en mag hij zich รฉรฉn van de meest bekeken ambassadeurs van Belgische mode noemen. De slimme silhouetten, maar ook ongebreidelde fantasie van zijn collecties maken hem geliefd in binnen- en buitenland. Kortom: one to watch!ย
Het atelier is ondergebracht in een oude spiegelfabriek en heeft haarย huidige staat te danken aan het collectief B Architect, dezelfde groep die in de tijdย de winkels van Walter Van Beirendonck aankleedde. Lespagnards werkruimte was รฉรฉn van hun eerste projecten en weerspiegelt volgens de ontwerper heel goed het DNA van het collectief: โZe werken vooral met basismaterialen zoals ruw staal, beton en naakte bakstenen. Ook bepaalde meubels werden door hen geleverd, de ruwe materie blijkt zeer handig om op te werken.โย ย 




Al is de deco van dit stulpje nu niet bepaald doordeweeks te noemen! โEen inspirerende ruimte is voor mij eentje waarmee ik mijn creativiteit constant kan voeden, een droomuniversum dat me op nieuwe ideeรซn brengt. Ik reis veel en breng altijd souvenirs mee die ik hier uitstal, je weet nooit waartoe het kan leiden.โย 
Research en brainstorming zijn voor Lespagnard een belangrijke fase van het ontwerpproces. Niet alleen de talrijke souvenirs, ook het meer dan indrukwekkende โboekenhoekjeโ is daar het bewijs van. Leesvoer dat de ontwerper vooral uit museumshops haalde: ronkende titels als Naked as a Jaybird inspireren de collecties van morgen..ย 





โIk heb samen met Wim Delvoye deze tattoo ontworpen, eentje die zowel op mij als op een varken werd aangebracht. Het stelt een aartsengel voor die peper, zout, olie en azijn aankondigt (!), van ver herken je er een doodshoofd in.โ Absurditeit, het zit hem nu eenmaal in het bloed (en de huid)โฆย 

In de kelder, Lespagnards voormalige stulpje, wordt op vorm en silhouet gewerkt. Hier maken twee naaisters patronages en modelstukken. Productie op grotere schaal gebeurt in verschillende manufacturen over het hele land. โHet is een bewuste keuze om de productie in Belgiรซ te houden. Kwaliteit is enorm belangrijk voor me, afgewerkte collecties worden terug naar me opgestuurd opdat ik ze kan controleren.โย 




Lespagnard ontwerpt niet enkel mainstream collecties, maar ook theater- en danskostuums โzoals de handgemaakte jas die voor onze ogen vorm krijgt.ย 




Een vraag die ons tijdens deze schattenjacht bezighoudt: zit er een boodschap achter al dit moois/geks? โSoms wel, soms niet. Het is niet zo dat ik telkens een belangrijke boodschap wil laten overkomen.ย Met de Gilles de Binche collectie wel bijvoorbeeld, toen stelde ik tradities in vraag. Er was even voordien een rel rond de traditionele, Luikse carnavalfiguren ontstaan omdat een zwarte man meeliep in de stoet. Volgens die-hards mogen enkel blanke mannen dat. Onzin, en dus boekte ik voor mijn Gilles enkel zwarte, vrouwelijke modellen.โ














