ELLE backstage: in bed met Maison Marcy

Geüpdatet op 17 April 2015 door Isabelle Vander Heyde
ELLE backstage: in bed met Maison Marcy

maisonmarcy-elle-be (55)

In bed, bij de bakker én op restaurant: Maison Marcy bevrijdt de pyjama uit je slaapkamer en katapulteert hem het straatbeeld in. PJ party!

Meer dan een keurig slaapkostuum had Audrey Hepburn in volle sixties niet nodig om mannenharten sneller te doen slaan, Hugh Heffner zweert al jaren bij zijn sloefkes en peignoir en nu kent ook België haar eigen pantoffelheld: maak kennis met Marcy Szwarcburt, de man die de pyjama van onder het stof haalde en terloops het recept voor eeuwige jeugd uitvond.

maisonmarcy-elle-be (14)

“Ik ben een jongeman, net als mijn label!” Maison Marcy zag amper drie jaar geleden het levenslicht, compleet tegen de verwachtingen van Marcy zelf in. Velen kennen hem als het brein achter het voormalige Donaldson –het label dat ondergetekende een jeugd lang in sweaters met Mickey Mouse motief stak. Een succesverhaal dat na twintig jaar bleek uitverteld, het einde van zijn modecarrière –zo dacht de ontwerper er toch zelf over. Vandaag prijkt er echter een nieuwe Disney figuur in zijn bureau en siert zijn naam een kersvers visitekaartje: onder de waakzame blik van Donald Duck schudt hij  tegenwoordig tientallen slaapkostuums uit zijn perfect gesneden hemdsmouw. “Het is begonnen met enkele stukken die ik speciaal voor de boetiek van mijn vrouw, Moss & Bros in de Brusselse Kastelein wijk, ontwierp. De reacties daarop waren vanaf het begin zo goed dat ik in 2014 maar besloot het idee verder uit te werken. Ondertussen heb ik twee volwaardige collecties uitgebracht, waarvan de tweede hier in de showroom staat.”

Het geheim van zijn succes? “Dat is doodleuk de pyjama zelf, die brengt me op één of andere manier geluk. Toen ik dertig jaar geleden met Donaldson begon, was mijn eerste ontwerp ook een slaapkostuum. Een succesverhaal begint voor mij bij nachtkledij, ik weet niet welk Freudiaans principe hierachter schuilt, maar ik moet het klaarblijkelijk van een goed dutje hebben.”

maisonmarcy-elle-be (47)

maisonmarcy-elle-be (24)

maisonmarcy-elle-be (48)

maisonmarcy-elle-be (61)

maisonmarcy-elle-be (64)

1/

Al is de pyjama niet altijd bedoeld geweest voor zoete dromen. Het ding dook voor het eerst in het Perzische rijk op als los zittend dagkostuumpje dat allerhande fysische activiteiten mogelijk maakte. Toen heette het nog gewoon “pāyjāmeh” en diende het om olifanten te berijden en hout te hakken, actieve jongens, die Perzen! Later vloeide de look over naar Indië, waar Britse kolonisten het halfweg de 19de eeuw oppikten. Eigenzinnig en preuts als ze waren, bombardeerden de Britten het in hun ogen te suggestieve kledingstuk tot nachtkledij.

maisonmarcy-elle-be

Maison Marcy gaat nu terug naar de roots en maakt er zijn missie van de pyjama opnieuw in het straatbeeld te plaatsen: “Uiteraard kan je het gebruiken als nachtkledij, maar dat is niet de enige functie van mijn ontwerpen. Ze zijn ook bedoeld om overdag te dragen: casual in huis, opgeleukt met een mooie jas, sterk paar schoenen en catchy accessoires als je de deur uitgaat. Relaxed en toch elegant: een look die heel veel mensen tegenwoordig nastreven! Het is ook de reden waarom mijn creaties in hetzelfde materiaal als kostuumhemden zijn vervaardigd (katoen van de allerhoogste kwaliteit!), volgens de regels van de klassieke kleermakers. Snit, naad en stiksels zijn net hetzelfde als dagkledij, geen schaamrood dus als je in je pyjama wordt betrapt, integendeel!”

maisonmarcy-elle-be (31)

Geen schaamrood, wel klassiek hemelsblauw, streepjesmotieven en schotse ruitjes. “Ik liet me dit seizoen inspireren door reizen - denk de vintage glamour van de Orient Express, fenomenale reiskoffers en luxe jassen boven comfortabele reiskleren.” Traditionele looks dus, al laat Marcy zich steeds vaker verleiden tot meer speelse prints, zoals reisstickers, monogrammen en camouflage vlekken. Qua modellen kan je in de mannen- en vrouwencollecties kiezen tussen de klassieke snit en de slim fit.

maisonmarcy-elle-be (2)

maisonmarcy-elle-be (50)

maisonmarcy-elle-be (53)

Ook zin om te slapen, te reizen, brood te kopen, olifanten te berijden of hout te hakken in deze fijne ontwerpen? Maison Marcy kent in België slechts één verkooppunt: de Moss & Bros boetiek in Brussel. Verder ligt het ook in de rekken van het Parijse Bon Marché en verschillende department stores in Japan -"Japan heeft een sterke pyjamacultuur, net als Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten." Heel binnenkort -houd ELLE.be in de gaten!- komt er een eigen webshop, goed nieuws dus voor wie een retourtje Brussel of Japan niet ziet zitten.

 (Beeld: Eva Vlonk)