ELLE backstage: achter de schermen bij My Bob

Geüpdatet op 6 Maart 2015 door Isabelle Vander Heyde
ELLE backstage: achter de schermen bij My Bob

My Bob Tine Schoemaker-166

“Ik weet absoluut nièts over mode,” klinkt het in een bulderende lach. “Ik ben geen fashion victim en heb thuis geen stapel Vogues liggen.” Nochtans prijkt er op het bureau van de Gentse Geoffroy Moreels wél een Chinese Vogue met één van zijn ontwerpen op de cover. Welkom bij My Bob!

Hij mag zijn kennis van mode dan wel relativeren, Geoffroy staat aan het hoofd van een klein hoedenimperium, My Bob, dat aan een razend tempo blijft groeien. Dat speelde hij klaar met een bijzondere aanpak: “Ik zie  mijzelf niet echt als een ontwerper. Voor ik My Bob begon, zo’n vier jaar geleden, heb ik jaren in de farmaceutische wereld gewerkt. De eerste opzet van het label was trouwens pure import: via een vriend in Equador kwam ik in contact met een degelijke atelier voor panama hoeden. Die importeerde ik in andere landen en zo is mijn eerste ‘collectie’ ontstaan.”

My Bob Tine Schoemaker-268

Gaandeweg evolueerde die opzet: vandaag reist Geoffroy de wereld rond, op zoek naar ateliers die zijn eigen ideeën kunnen verwezenlijken. “Ik verkoop eigenlijk het vakmanschap van anderen en heb het grootste respect voor handwerk –vooral omdat ik dat artisanale proces van heel dichtbij te zien krijg. Aan deze panama alleen werd er bijvoorbeeld zes maanden lang gewerkt. Als je de hoed in het licht houdt, zie je die perfecte tekening ook verschijnen, dat vind ik fantastisch!”

My Bob Tine Schoemaker-58

My Bob Tine Schoemaker-258

Zodus werkt Geoffroy met panama makers in Equador, een broderie atelier in India (“een topatelier, dat ook met Dior werkt!”), viltbewerkers in Spanje, maille- en kasjmier ateliers in Italië, enzovoort.

My Bob Tine Schoemaker-121

My Bob Tine Schoemaker-122

My Bob Tine Schoemaker-123

My Bob Tine Schoemaker-124

My Bob Tine Schoemaker-213

Niet alleen de kwaliteit van het werk is belangrijk, ook de gebruikte materialen worden met de grootste zorg geselecteerd. Voor elke collectie speurt Geoffroy wereldwijd leveranciers op om het juiste stro, vilt, kasjmier, kant, pels en noem maar op te vinden. Dat vertaalt zich ook in de hoge prijs van My Bob. “Ik heb hoeden aan 200 euro, maar er zijn er ook die 3000 euro kosten. Dat is uiteraard veel geld, maar er schuilt wel topkwaliteit achter.”

My Bob Tine Schoemaker-259

1/

Een reis rond de wereld dus, meteen ook de inspiratie achter de My Bob collecties. “Ik ben 200 dagen per jaar op reis en haal daar heel veel ideeën uit. Elke lijn is dan ook op een specifiek land of stad gebaseerd. Deze winter is Londen aan de beurt: we hebben de rebelse streetwear van de Britse hoofdstad naar hoeden vertaald. Rood leer, vilt, bolhoeden, tartan, maar ook metallic en piercings! Elke hoed is voorzien van een pittige piercing, de leidraad in de hele collectie. Ik ben daarvoor bij een tattoo artiest in de buurt gaan informeren welke soort ik het best kon gebruiken –dat bleken oor- en tepelpiercings te zijn!”

My Bob Tine Schoemaker-135

My Bob Tine Schoemaker-183

My Bob Tine Schoemaker-185

2/

Het sterke punt van My Bob? De levendige kleuren en originele combinaties.

My Bob Tine Schoemaker-36

My Bob Tine Schoemaker-37

My Bob Tine Schoemaker-47

Elk seizoen worden die op basis van beelden uit het inspiratieland samengesteld. "Mijn grootmoeder is Zweeds en ik baseerde mijn vorige collectie op haar strandhuis, waar we vroeger vaak op reis gingen. Die kleuren en indrukken verwerk ik in mijn ontwerpen."

My Bob Tine Schoemaker-150

My Bob Tine Schoemaker-154

My Bob Tine Schoemaker-156

3/

Een geweldige verzameling hoeden, die mij het water in de mond brengt. Hoe komt het toch dat wij nooit eerder van dit label hebben gehoord? “Ik heb eigenlijk maar weinig verkooppunten in België -je vindt mijn creaties bij Daphnis & Chloe in Kortrijk, bij Marcos in Antwerpen, Crossword in Brussel en Azur in Knokke. Mijn belangrijkste markt licht immers in Azië. Tot mijn eigen verbazing ben ik in China trouwens één van de beste hoedenverdelers: mijn collecties worden er in elke high-end department store verkocht.”

My Bob Tine Schoemaker-90

My Bob Tine Schoemaker-130

My Bob Tine Schoemaker-131

My Bob Tine Schoemaker-133

My Bob Tine Schoemaker-180

“Het is trouwens grappig hoe diverse markten verschillende vragen en eisen hebben. Zo reageert elk land anders op mijn gepiercede hoeden. In de Verenigde Staten is dat heel puriteins: ofwel worden ze niet verkocht, ofwel wordt het woord ‘piercing’ vervangen door iets in de aard van ‘pin’ –als de link met een piercing maar niet wordt gelegd! De Aziaten zijn er dan weer dol op, in Europese verkooppunten vind ik zowel voor- als tegenstanders. Bij bepaalde fabrikanten was het sowieso een drama: ik gebruik poil de castor, dat is vilt van de hoogste kwaliteit, en ze vonden het een misdaad om dààrin te gaan piercen, haha!”

My Bob Tine Schoemaker-201

My Bob Tine Schoemaker-204

My Bob Tine Schoemaker-205

4/
Sinds My Bob een kleine vier jaar geleden het levenslicht zag, groeit de reputatie van het label gestaag. Sterren als de Franse actrice Emmanuelle Béart worden met de hoeden gespot en onlangs haalde één van Geoffroys creaties de cover van Vogue China. “Dat was grappig, het ging om een groene hoed en in China dragen mensen meestal  geen groen: het staat voor overspel en brengt ongeluk. Het feit dat een vrouw dat toch droeg, en dan nog op de cover, is dus redelijk uniek. Dit soort tradities zijn zeker en vast iets waar je rekening mee moet houden, je moet je publiek kennen en zeer goed begrijpen.”

My Bob Tine Schoemaker-223

My Bob Tine Schoemaker-225

Nooit gedacht om een collectie te baseren op Azië? “Neen, dat zou strategisch een verkeerde beslissing zijn. Aziatische klanten zijn echt op zoek naar een Europese look en zijn niet geïnteresseerd in mode die hun eigen traditie opnieuw brengt.  Een dom voorbeeld: een pet met Westerse letters op zal daar veel beter verkopen dan eentje met hetzelfde woord in Chinese karakters. Milaan, Parijs, Londen,…: dàt is wat de klanten daar doet dromen!”

Omgekeerd vinden wij de hun karakters leuk: "My Bob" in het Chinees geschreven!
Omgekeerd vinden wij de hun karakters leuk: "My Bob" in het Chinees geschreven!

“Dat neemt niet weg dat ik het een prachtige cultuur vind, persoonlijk zou ik bijvoorbeeld echt graag eens iets rond Japan maken, maar voorlopig is dat niet voor de hand liggend. Ooit wil ik ook rond Afrika werken, een plek die me nauw aan het hart ligt én waar ze als geen ander met kleuren kunnen omgaan.”

My Bob Tine Schoemaker-252

5/
Wat we in de nabije toekomst wél mogen verwachten, zijn creaties over de Provence (zomer 2015) en Oostenrijk (winter 2015). In de showroom ontdekken we alvast die zomercollectie. Tie-dye, ombre effecten, lavendelkleur, bijzonder handige papieren hoofddeksels (“Die kan je gemakkelijk in je valies plooien”): plots krijgen we heel veel heimwee naar de zomer…

My Bob Tine Schoemaker-139

My Bob Tine Schoemaker-140

My Bob Tine Schoemaker-145

My Bob Tine Schoemaker-146

My Bob Tine Schoemaker-212

My Bob Tine Schoemaker-234

My Bob Tine Schoemaker-242

My Bob Tine Schoemaker-244

My Bob Tine Schoemaker-245

My Bob Tine Schoemaker-293

My Bob Tine Schoemaker-249

My Bob Tine Schoemaker-251

Elke hoed heeft een eigen lint, in India met de hand geborduurd. “Dat maakt ook deel uit van het DNA van My Bob: verkopers mogen customizen en zelf linten of andere details met hoedenmodellen combineren.”

My Bob Tine Schoemaker-101

My Bob Tine Schoemaker-20

My Bob Tine Schoemaker-21

My Bob Tine Schoemaker-22

6/
Het leuke aan het internationale netwerk achter My Bob, is ook dat het steeds opnieuw voor verse input zorgt. “Ik bezocht een fabrikant in Hongarije en werd bij hem thuis uitgenodigd. Daar ontmoette ik de grootmoeder, die het over breigoed van hele goede kwaliteit had. Van het één kwam het andere en voor ik het wist liet ik ze een prachtige reeks sjaals voor mijn huidige wintercollectie breien. In elke sjaal steekt zo’n negentig uur handwerk!”

My Bob Tine Schoemaker-186

My Bob Tine Schoemaker-188

My Bob Tine Schoemaker-193

Sjaals en clutches staan trouwens hoog op de My Bob agenda: “We brengen er nu reeds enkele per collectie, maar het is echt de bedoeling die lijn verder uit te breiden.”

My Bob Tine Schoemaker-70

Daar houden de toekomstplannen van dit veelbelovende label niet bij op: momenteel wordt er hard aan een eigen webshop getimmerd. Wie zolang niet kan wachten, kan op afspraak in de showroom komen shoppen -geloof me, een ervaring die veel discipline vergt: ik àlle hoeden hier kopen... Op eigen risico dus, kan je contact opnemen met mybob@mybob.be. Enjoy!

My Bob Tine Schoemaker-95

(Beeld: Tine Schoemaker)