Mode is altijd een reflectie van de samenleving, maar waar je traditioneel zou verwachten dat moeilijke tijden leiden tot conservatieve, budgetvriendelijke keuzes, zien we nu een trend die het tegendeel bewijst. De zogenaamde โ€˜Boom Boomโ€™esthetiek is een direct antwoord op de economische onzekerheid van de laatste jaren, inclusief de pandemie, de klimaatcrisis en de geopolitieke instabiliteit.

boom boom-esthetiek

Zoรซ Kravitz bij Saint Laurent FW25 – Launchmetrics Spotlight

Van stille luxe naar extravagantie

Het is trendwatcher Sean Monahan die de term populair maakte, en hij haalde daarvoor inspiratie uit de uitbundige luxe van de jaren ’80. “Boom Boom is glamour en hebzucht, belichaamd door een stijl en mindset die doet denken aan de corrupte, geldverslaafde wereld van New York in de eighties”, legt The Guardian uit, waaraan wordt toegevoegd dat er een sterk “einde der tijden” gevoel in schuilt. Monahan, die in 2013 de term โ€˜normcoreโ€™ introduceerde, beschrijft โ€˜Boom Boomโ€™ als een verschuiving naar overdreven luxe en statusvertoon als reactie op de ingetogen โ€˜stealth wealthโ€™-trend die het modelandschap de afgelopen jaren domineerde. Grote modehuizen omarmen nu de extravagantie van de vorige eeuw met overdreven proporties, gouden juwelen, bont en statement accessoires.

boom boom-esthetiek stijl trend

Saint Laurent - Launchmetrics Spotlight

Gucci catwalk

Gucci - Launchmetrics Spotlight

In een tijd van chaos en onzekerheid biedt dit type kleding een manier om status en identiteit visueel te claimen. Het dragen van designer items zoals Chanel-tassen, Prada-pumps of lederen Saint Laurent-jassen is een manier om zelfwaardering en macht uit te stralen, ongeacht de financiรซle realiteit.ย 

boom boom-esthetiek

Ferrari - Launchmetrics Spotlight

catwalk boom boom-esthetiek trends luxe

Dsquared2 - Launchmetrics Spotlight

Leven in het nu

Sociale media en โ€˜doom spendingโ€™, oftewel consumeren om uit de spiraal van onzekerheid te stappen, gaan hand in hand. Online lijkt het of iedereen zorgeloos doorgaat met reizen, pakjes openmaken en op restaurant gaan. Het zien van andermans uitspattingen vergroot de druk om mee te doen, en kan al snel uitmonden in een soort nihilisme. Wat heeft het voor zin om te sparen als je nu kan genieten?

Met de huidige economische onzekerheid en een afnemend vertrouwen in traditionele economische systemen, lijkt de โ€˜Boom Boomโ€™-filosofie de mogelijkheid te bieden om instant status en zelfverzekerdheid te claimen – zelfs als de toekomst onzeker blijft. En voor grote merken is dat natuurlijk een droomscenario.ย