De voorbije weken doken we heel wat designtassen in. Actrices, modellen, presentatrices en it-girls toonden ons de spulletjes die ze overal meesleuren. Spulletjes die onze mannelijke tegenhangers maar al te vaak worden ontzegd. Nochtans houden ook zij van leuke brillen, horloges en zelfs dagcrรจmes. Tijd om dat onrecht te bestrijden! ย
Een missie die Joris Van Hoecke de zijne maakt. Met zijn webshop The Gentlemenโs Corner draagt hij de moderne dandy stijl uit naar alle uithoeken van de wereld. Groot-Brittanniรซ, Scandinaviรซ, de Verenigde Staten, zelfs Aziรซ en Australiรซ happen toe. Vanuit het kleine Belgiรซ heeft hij grootse plannen voor mannenmode: โwe gaan hier de wereld veroveren!โ En zeggen dat het allemaal begon met een rol WC-papierโฆ
โTijdens mijn studies in Toulouse had ik een vriend die altijd in geldnood zat. Dat loste hij op met een ingenieus idee : hij zette een extreem eenvoudige webshop op met een link naar รฉรฉn of andereย Chinees die WC-papier verkocht. Op die manier bezorgdeย hij WC-papier aan alle bed & breakfasts in een straal van 250 meter rond Toulouse. Dat leverdeย hem een aardig centje op, ikzelf hebย er een passie voor e-commerce aan overgehoudenโฆโ
Een passie die Joris koppelde aan zijn interesse in mannenmode: โEr is een groot tekort inย aanbod als het op mannenaccessoires aankomt. Retailers stellen collecties samen met een bepaald budget voor ogen. Dat budget blijkt meestal te krap en wordt bijna volledig in kledijย gestoken, voor accessoires blijft weinig over. Resultaat: verder dan een paar basic accessoires wordt niet gegaan. Ik wil dat gat vullen! Ikzelf ben altijd graag bezig geweest met mode: ik koop mijn broeken een beetje te kort, draag geen sokken van zodra dat mogelijk is en heb graag blazers in een speciale kleur of print. Op cafรฉ word ik daar vaak positief over aangesproken, ook door mannen. Zo zie je maar, de interesse is er!โ
Met dat idee in het achterhoofd lanceerde Joris in 2011 The Gentlemenโs Corner, een webshop voor high-end mannenaccessoires. ย โWe brengen klassiekers met een twist. Bedoeling is naar een lifestyle destination te evolueren, waar de man alles kan vinden: tassen, sokken, manchetknopen, fietsen, bretellen, zwembroeken, schoenen, menโs cosmetics zoals dagcrรจmes โtaboeโs worden doorbroken, mannen mogen zich ook verzorgen.ย Als startende webshop heb je enkele grote namen nodig om aandacht te trekken, maar ik wil op termijn ook kleinere nichemerken aanbieden. Die ontdek ik tijdens een jaarlijkse beurs in Italiรซ: de Pitti Uomo. Dat is echt een ervaring apart: de straat wordt een catwalk, je ontmoet de meest excentrieke dandyโs, โฆ Een feest voor het oog en een bron van inspiratie!โ
Over inspiratie gesproken, enige stijltips? โIk hou niet van teveel matchen. Vaak wordt de vraag gesteld of schoenen en riem dezelfde kleur moeten hebben, of das en stoeferke gelijk moeten zijn: ik vind van niet, als het maar vloekt! Er zijn 20 verschillende manieren om stoeferkes te plooien, de leukste vind ik gewoon het nonchalant in je borstzak te proppen. Ik vind dat je tradities zoals de snit of een dasknoop moet respecteren, maar je verder met accessoires mag spelen. Er is niet echt een how to guide voor deze stijl, eerder richtlijnen die je heel vrij mag interpreteren.โ Theย pirate’s way, quoi…
Piraat of niet, voorlopig gaat deze dandy nergens naartoe. โIk heb nog geen plannen voor een echte winkel, maar geloof wel in het bricks & clicks principe, pop-up shops dus. Vanaf volgende winter staan er enkele op de agenda.โ
Jorisโ stijl gaat dan weer wรฉl de wereld rond. โWe shippen momenteel naar zoโn 170 landen. Groot-Brittanniรซ reageert erg goed, maar ook de rest van Europa hapt toe. Vooral in Italiรซ en de Scandinavische landen groeit de interesse sterk. In de Verenigde Staten is everything European momenteel een grote hit โhet is dus hoog tijd om daarop in te spelen. Als dat lukt, richt ik mijn blik op Australiรซ en Aziรซ.โ
Naar China dus, waar een onschuldige WC-papier fabrikant geen flauw benulย heeft van de stijlrevolutie die hij heeft ontketendโฆย