ELLE backstage: achter de schermen bij The Voice

Geüpdatet op 6 maart 2015 door Isabelle
ELLE backstage: achter de schermen bij The Voice

Schermafbeelding 2014-04-18 om 15.43.19THIS-IS-THE-VOICE!!! De juryleden van Vlaanderens populairste muziekwedstrijd mogen de talenten van morgen dan wel blind selecteren, het oog wil ook wat. Hoe gaat het er qua styling aan toe? Wij duiken achter de schermen van The Voice, recht het containerpark in! 

Hu?! Je leest het goed: de coulissen van het programma in het Gentse ‘t Kuipke zijn ingericht als een gigantisch containerpark. We banen ons een weg langs de trailers van ‘Team Reggi’, ‘Team Koen’ en ‘Haar en Make-up’, richting ‘Styling’. 
Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.12.46

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.12.26

Een ietwat bevreemdend terrein, waarin we gelukkig al snel een bekend gezicht spotten. De Brusselse stylist Didier Vervaeren komen we wel vaker tegen in de wandelgangen van de redactie, vandaag zetelt hij in de styling container. Didier is verantwoordelijk voor de looks van Axelle Reds kandidaten, een niet te onderschatten aspect in de wedstrijd. Vandaag laat hij ons, samen met de enige vrouw in de jury, zien hoe dat in zijn werk gaat.Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.50.29

1/

“De styling van een TV-programma is radicaal anders dan die van een fotoshoot. Alles gebeurt live, dus je kan je geen enkele uitschuiver permitteren. De outfit moet perfect vallen, mag de zangers niet belemmeren in hun act, moet goed overkomen in een bepaald licht. Niet zelden spelden we links en rechts wat ‘foutjes’ weg op een shoot, maar je kan moeilijk een kandidaat als een speldenkussen het podium op sturen. Sommige details zijn ook anders op TV: panty’s ogen bijvoorbeeld slecht in het kunstlicht, daarom is het een beter idee om benen met make-up te egaliseren.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.53.37

Een snelle blik op de kledingrekken achter Didier leert ons dat je leden van Team Axelle niet gauw met pluimen, glitters of uitzinnige creaties zal spotten. “De stijl van Axelle zelf is dan ook eerder minimalistisch, maar ook edgy en conceptueel. Het is een lijn die we naar haar kandidaten proberen doortrekken. Qua kleurenpallet houden we het ook erg neutraal.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.03.22

Een tikkeltje Axelle dus, aangevuld met de persoonlijkheid van de kandidaten zelf. “Ik vertrek eigenlijk van de persoonlijke stijl van elke deelnemer en probeer daar een meer edgy, laten we zeggen ‘X-factor’, aan toe te voegen. Neem nu Steven: leuke jongen, leuke casual stijl, maar op TV moet er iets extra bij. Voor hem heb ik dan ook dit moodboard opgesteld: de broek net een beetje meer skinny, de trui net dat beetje meer hipster. Het zit in kleine details. Ik stel voor elke kandidaat een tweetal weken voor de show een moodboard op en maak dan in samenspraak met Axelle een selectie kleren. Daaruit kiezen we met de afzonderlijke personen één outfit. Je zal ook een evolutie in de outfits merken: in het begin werken we af en toe met stukken uit de persoonlijke garderobes van de kandidaten, naarmate de show vordert, zal dat minder en minder het geval zijn: hallo labels!”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.50.38

Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.50.47

Wat er in het aanbod zit? “Ik vind kwaliteit ongelooflijk belangrijk en heb dus veel hoogstaande labels geselecteerd. Er zitten ook goedkopere tussen, maar ik heb bewust voor goede designers als de Belgische Jean Paul Knot of Super Piece of Chic gekozen. Nogmaals: een hemd uit echte zijde reageert beter in het kunstlicht dan hetzelfde ontwerp uit een valse stof. De stukken komen ook allemaal uit de aanstormende zomer- en zelfs wintercollecties. Het is fijn om de kandidaten iets te bieden dat nog niemand eerder zag.”

2/

Zover voor de theorie, tijd om het in de praktijk om te zetten.  Jessica komt als eerste kandidate binnen, even later gevolgd door Axelle zelf die met een dolenthousiaste “You look stunning!!” laat weten tevreden te zijn. Nochtans is Jessica zelf niet helemaal overtuigd over de schoenen: “Akkoord: als je hakken draagt, moeten die écht hoog zijn, maar ik ben toch bang om te vallen op het podium.” Sleehakken dan maar? Niet als het aan Axelle ligt. Uiteindelijk wordt er een compromis gesloten: Jessica mag haar eigen hoge laarsjes dragen.

Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.55.16

Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.55.35

Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.55.43

De rest van de look? Een jeans met extreem hoge taille – Jessica kan het écht hebben!- en een leren jasje van… Pull & Bear. “Echt een sympathiek nieuw merkje,” aldus Didier, “ik heb het nog maar pas ontdekt.” Binnenpretje… Qua kapsel is Axelle fan van Jessica’s hoge paardenstaart, een look die de stylist afwerkt met een sjaal. Het verdict van de kandidate zelf? “Al ben ik zelf niet echt bezig met mode, dit vind ik wel leuk: sober en stoer!”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.56.32

3/

Muziek is natuurlijk de focus van het programma, maar hoe belangrijk is mode daarnaast? Axelle: “Mode is àltijd belangrijk geweest. Als je kijkt naar de carrière van een artiest als David Bowie, denk je aan zijn muziek, maar meteen ook aan zijn imago. Hetzelfde geldt voor Madonna, Kurt Cobain, zelfs de Stones -hun versleten look, daar is over nagedacht!. Hoe belangrijk muziek ook is –we hebben er heel veel tijd in gestoken, en ik zou er nog meer in willen steken- dit luik is ook van groot belang. Beiden vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig. Je hebt oren én ogen, dat zijn nu eenmaal onze zintuigen.”

Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.57.11

Nochtans heeft ze haar kandidaten blind  gekozen. “Inderdaad, en achteraf gezien heb ik enorm veel geluk gehad: mijn mensen zien er verdomd goed uit! Ik heb niemand omwille van zijn of haar looks gekozen, maar vormde in mijn hoofd wel meteen een beeld en imago eens ik ze te zien kreeg. Dat is een beetje mijn beroepsmisvorming, het is een reflex die ik niet kan onderdrukken. Naderhand heb ik nog twee extra kandidaten mogen uitkiezen, uiteraard moest er een roodharige persoon tussen zitten, haha!”

4/

“Jo moet zijn broek hebben, waar is zijn broek?!” Jo en Koen zijn binnengekomen en met hen ook de nodige decibels. Broeken worden uitgewisseld, de limieten van een skinny jeans getest (“hoe lang kan je hurken met dat ding?”) en er wordt geflirt met het idee van een tattoo.  Axelle: “àls je één wil, zet hem dan vòòr de live show, het zou echt goed bij dit hemd passen…!”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.58.41

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.10.16Hoe voelt het om als een diva te worden aangekleed, om je eigen stylist te hebben? Jo:”Gek, maar wel tof. Wij zijn eerlijk gezegd vooral met onze muziek bezig, maar hebben hier geleerd hoe belangrijk een bijhorende look is. Mensen luisteren tegenwoordig ook met hun ogen. Het is erg belangrijk om een goede zangprestatie met de juiste attitude en look te combineren op het podium. Dankzij Didier zijn we daar meer bewust van geworden. Het is dus echt interessant om eens impuls van die kant te krijgen.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.57.57

“Zonet hadden we een fotoshoot voor een magazine, dat was op zijn minst gezegd interessant. Ik amuseer me wel altijd en overal, maar het gaf toch een ander gevoel dan op het podium –onze natuurlijke habitat- te staan. Het is minder mijn ding, ik wist plots niet meer hou ik mijn armen en benen moest houden!”Schermafbeelding 2014-04-18 om 12.59.45

5/

Axelle: “Naast muziek is beeld ook erg belangrijk en ik heb het niet enkel over de styling. Mijn beroep draait rond een totaalplaatje: je moet voor een aantrekkelijk podium zorgen, beelden selecteren voor films, promomateriaal, maken video’s achter het podium projecteren, grafisme ontwikkelen, …” Er komt dus heel veel bij kijken –en neem dat laatste werkwoord maar letterlijk. “Dan moet je ook nog eens songs beginnen schrijven… Eigenlijk is het doodvermoeiend, maar onmetelijk interessant en de reden waarom ik het nog steeds graag doe. Ik ben perfectionistisch en ga daarin tot het uiterste, ook voor mijn teamleden wil ik een mooi totaalplaatje met alles erop en eraan bedenken en brengen. In die zin is The Voice wel een enorm karwei.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 15.49.16Is het moeilijk zo’n imago voor iemand anders te maken? “Natuurlijk, het is niet zo dat ik hier mensen zit te kneden naar mijn eigen beeld. Hun persoonlijkheid is enorm belangrijk en blijft het vertrekpunt, de kandidaten moeten hun eigen ding kunnen doen -mijn rol is hen daarin bij te staan en begeleiden. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets doe, ik heb in het verleden nooit voor anderen geschreven of geproduced en vind dat eigenlijk wel jammer. Nu pas besef ik dat mijn beroep echt wel een concept is dat ik kàn doorgeven. De meeste artiesten moeten alle verschillende facetten –daar is dat totaalplaatje weer- al doende leren en dat kan frustrerend zijn. Ik kan het gewoon kant en klaar aanbieden aan deze jonge mensen, dat geeft een heel goed gevoel.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.00.15


6/

We nemen vlug een kijkje bij de “concurrentie”. Styliste Anick Gielen verzorgt de looks van Team Koen en Team Reggi. Naast de kandidaten heeft zij ook enkele dansers te kleden, haar dressing zit dan ook iets voller dan die van Didier. “Reggi heeft ‘show show show’ gevraagd, aan mij om dat in te kleuren. De jongens willen een twist, humor en een snuifje disco.” Dat verklaart de hoge concentratie glitter in deze container. Kandidate Agnes voelt zich alvast helemaal thuis in het stijlgeweld.Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.02.47

7/

Ondertussen is Aurelie aangekomen, tot grote vreugde van Axelle’s 3 dochtertjes. Die laatsten vormen een streng Fashion Police team en nemen geen blad voor de mond. Axelle: “Die zijn niet karig op commentaar, ook niet op mijn looks. Ze hebben alledrie een uitgesproken stijl en komen daar voor uit, echt grappig.” Aurelie’s eerste outfit vinden ze alvast top. “Mooi en kwetsbaar,” klinkt het bij de meisjes. De kandidate zal een oud nummer brengen, dus wordt er naar een frisse, wat naïeve look gezocht. Ook wij zijn fan van de gestreepte jurk, maar Didier heeft een probleem: de streepjes kunnen op TV voor bibberend beeld zorgen. Als ze deze jurk echt wil dragen, zal hij het moeten kleuren opdat het wit minder sterk zou uitkomen.Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.04.09

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.04.37De overige opties zijn ook niet mis: we zien een psychedelisch jurkje van Super Piece of Chic, een romantische lange creatie en een ensemble van Rue Blanche. Dat laatste, een blauwe broek en cropped hemdje, maakt -aan de reacties van iedereen te zien- ook veel kans. Aurelie: “Ik hou wel van een casual chic look, voor mij geen big hair of uitzinnige creaties. Mijn rode lippen zijn wel een must, die heb ik àltijd!”

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.08.24

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.08.48

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.09.12

Axelle: “Ik besef soms dat ik onbewust toch kleine stukjes van mezelf in de kandidaten steek. Deze laatste look lijkt spreken op één van mijn albumcovers, hoe is dat nu weer kunnen gebeuren?”

8/

Over Axelle’s eigen look gesproken, ook die wordt in The Voice streng geanalyseerd. Vorige week  nog ontstond er heisa rond de Alexander Wang korsettrui die ze droeg. “Tjah, wat kan ik daarover zeggen? Ikzelf denk niet echt na over reacties op mijn outfits, ik ben wie ik ben. The Voice is natuurlijk een commercieel concept met een breed publiek, niet iedereen daarin vat mode op dezelfde manier op. Bepaalde mensen vinden iets pas mooi als ze het in het straatbeeld hebben  gezien, maar zo ben ik nu eenmaal niet. Als het op trends aankomt, vind ik dat je die je eigen draai moet geven. Ik doe mijn ding, als sommigen dat niet snappen, kan ik ze ook niet verder helpen. Iedereen zijn mening natuurlijk, er waren trouwens ook heel wat positieve reacties.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.02.01

“Mijn imago komt voort uit mijn muziek, dat probeer ik met mijn kandidaten ook te doen: we moeten bepalen waar we het muzikaal plaatsen, dan pas gaan we daar kleren en een look rond breien. Het is zo en niet andersom. Ik baseer me niet op bestaande mode om mijn werk te maken, als artiest moet je iets nieuws creëeren. De combinatie van een stem, een muziek, een karakter, een persoonlijkheid én een look: dat is wat we maken, dat is wat uniek moet zijn.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.13.48

“Tegelijk wil ik mijn kandidaten geen risico’s laten lopen en blootstellen aan harde kritiek. Ik zit al jaren in het vak en kan wel tegen een stootje, voor hen ligt dat anders. Bovendien moeten zij ook de sympathie van het publiek krijgen: er moet op hen gestemd worden. Dat is iets waar ik uiteraard nooit rekening mee heb moeten houden. Zij moeten edgy en conceptueel zijn, maar ook weer niet té, anders begrijpt het grote publiek het niet meer. Ik zal mijn teamleden dus nooit iets extreems in het hoofd proberen praten.”Schermafbeelding 2014-04-18 om 15.47.16

9/

We glippen even de styling container uit om het podium te bezichtigen. Ik zie wat Axelle bedoelde met het "totaalplaatje": een team technici test verschillende soorten licht, projecteert video's achter het podium, bekijkt waar de zangers moeten staan. Dat alles onder het alziende oog van Reggi, die zijn kandidaten ondertussen laat repeteren. De verleiding om in de jurystoel neer te ploffen is héél groot...

Schermafbeelding 2014-04-18 om 16.07.53

Schermafbeelding 2014-04-18 om 16.08.14

Schermafbeelding 2014-04-18 om 16.08.25

Schermafbeelding 2014-04-18 om 16.08.36

10/
Steven is de laatste kandidaat die vandaag zijn outfit komt passen. “Passen” gebeurt in zijn geval wel erg letterlijk: kan zijn onafscheidelijke gitaar wel over dit jasje heen? Kunnen zijn armen er goed in bewegen? Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.14.53

Schermafbeelding 2014-04-18 om 13.15.46Tijd voor een test, oftewel: een kleine serenade in de spiegel. Prompt wordt het stil in de container, er is een artiest aan het werk… (Ondergetekende vergeet het uiteraard volledig te filmen)

http://youtu.be/1WIPpwZDMGw

En zo eindigt deze reportage op een muzikale noot –omdat muziek uiteindelijk de focus van het programma is, al komen noten het best van al tot hun recht in een styling container, omringd door fijne creaties en een team topstylisten. Mode en muziek: een harmonieus duet! _DSC8879(Beeld: Oona Smet)