Alles wat je moet weten over lab grown diamanten

Geüpdatet op 13 november 2019 door Laure Vandendaele
Alles wat je moet weten over lab grown diamanten

De nieuwe generatie diamanten komt niet uit de grond, maar uit het labo. Deze lab grown diamonds zijn volkomen identiek aan de natuurlijke variant en scoren met hun ethisch verantwoord, clean en duurzaam imago: “Met het blote oog ziet niemand een verschil.”

Diamonds are forever, dat weten we intussen, maar het duurt niet langer eeuwig om een diamant te maken. Vroeger wist alleen Moeder Natuur hoe ze de fonkelende stenen moest vormen: door koolstof onder hoge druk samen te persen op zo’n 150 kilometer diepte in de aardmantel. Het duurde vervolgens duizenden miljoenen jaren voor de ruwe diamant aan de oppervlakte kwam en gemijnd kon worden tussen vulkanisch gesteente of in rivierafzettingen. Maar zo tijdrovend is het allemaal niet meer. Steeds meer diamanten ontstaan in laboratoria. State-of-the-artmachines bootsen de natuurlijke gang van zaken na en slagen erin om op twee weken tijd een diamant van één karaat te vormen. Deze ‘lab grown diamonds’ hebben dezelfde fysieke eigenschappen en chemische samenstelling als hun natuurlijke tweelingbroers: ze zijn even hard, breken het licht net zo schitterend … Het blote oog – zelfs dat van de grootste kenner – ziet geen verschil. Enkel speciale apparatuur kan een natuurlijke diamant van een synthetische onderscheiden. Ook een prijskaartje dat best meevalt, is echter een goede indicatie: een lab grown diamant kost voor eenzelfde aantal karaat dertig tot vijftig procent minder dan een natuurlijke. Die prijs zal de komende jaren alleen maar zakken door de stijgende vraag en dalende aankoopprijs van de benodigde machines.

Gun de aarde rust

Thierry Silber, derde generatie diamanthandelaar en al sinds 1978 actief in de sector, raakte al in 2008 gecharmeerd door cultuurdiamant: “De financiële crisis dwong me tot nadenken. Hoe kon ik innoveren in mijn sector? Ik kwam in contact met een producent van laboratoriumdiamant in Amerika en wist meteen: deze technologie is de toekomst.” Tien jaar later is zijn bedrijf Madestones Europa’s grootste distributeur van cultuurdiamanten. Vooral de jongere generatie – daar heb je de millennials weer –verkiest lab grown stenen boven de gedolven variant. Silber: “Jonge mensen besteden hun geld liever aan reizen, lekker eten of mode. Toch willen ze voor bepaalde mijlpalen in het leven, zoals een verloving, huwelijk of geboorte, nog steeds een juweel met diamant. Wij bieden een betaalbaar alternatief.” Ook het feit dat de productie van synthetische diamant het milieu – letterlijk – met rust laat, bekoort de jonge generatie. “Om natuurlijke diamant uit de grond te halen, moet je ingrijpende delvingsoperaties op poten zetten. Dat doen wij niet. Ja, het kost heel wat energie om een cultuurdiamant te produceren, maar de meeste productie-eenheden werken met zonnepanelen of windmolens.” Je hoeft ook geen zaken te doen met legerbazen in oorlogszones om aan synthetische diamanten te geraken.

Beha van 1 miljoen

De Beers, ’s werelds grootste diamantproducent, ging vorig jaar overstag en lanceerde Lightbox, een betaalbaar juwelenmerk met synthetische diamant. De strategie is eenvoudig: één karaat kost achthonderd dollar. “Lightbox speelt in op de wens van de consument”, zegt Bruce Cleaver, CEO van De Beers. “Die wil betaalbare juwelen met diamant, die daarom geen leven hoeven mee te gaan.” Ook kristalgigant Swarovski sprong enkele jaren geleden op de kar en produceert zelf synthetische diamanten, exclusief voor de juwelen uit de premium Atelier Swarovski-collectie. Model Elsa Hosk paradeerde in 2018 tijdens het Victoria’s Secret-defilé in een beha bezet met zo’n 2100 Swarovski-diamanten, goed voor een prijskaartje van 1 miljoen dollar.

Transparantie

Uiteindelijk is het aan de consument om voor natuurlijke of synthetische diamant te kiezen. Thierry Silber: “De klant wil transparantie. Goede juweliers hebben de taak om duidelijke informatie te geven over beide producten, zonder een standpunt in te nemen.” En aan wie twijfelt of een steen uit een labo wel een échte diamant is, kaatst Silber de vraag terug: “Is ijs dat bij vriestemperaturen ontstaat in de natuur soms niet identiek aan het ijs dat zich vormt in je diepvries? Alleen de oorsprong verschilt. Net zoals bij diamant.”

5 x steengoed

Millennial proof: deze jonge juwelenmerkjes kiezen voor duurzame diamanten.

Kimaï

De twee twintigers die vorig jaar Kimaï oprichtten, hebben roots in de traditionele diamanthandel. Toch gooien Jessica en Sidney het nu over een andere boeg: in hun elegante juweeltjes, die ze uitsluitend online verkopen, zitten enkel cultuurdiamanten verwerkt. “De juwelenindustrie hinkt al een tijdje achterop”, klinkt het. “Wij bieden een hedendaags alternatief voor de ambitieuze, onafhankelijke vrouw die haar eigen sieraden koopt.” Niemand minder dan Meghan Markle werd al gefotografeerd met hun in Antwerpen gemaakte ‘Felicity’-oorbel.



Felicity oorbel, vanaf 495 €.

Lark & Berry

Lark & Berry vindt de perfecte balans tussen speels en chic met hun stackable ringen en oorbelletjes voor een hip ‘curated ear’. Netflix-sweetheart Lana Condor is fan en droeg hun oorbellen tijdens het jongste Met Gala. Ook leuk: voor elke aankoop plant Lark & Berry vijf bomen.

Halsketting met diamant, 3190 €.

Vrai & Oro

Het in 2014 opgerichte Vrai maakt fijne, elegante juweeltjes van gerecycleerd goud en klimaatneutraal geproduceerde laboratoriumdiamanten. Zo draagt Vrai z’n steentje bij aan een duurzame toekomst.

Halsketting met briljant, vanaf 699,50 €.

Courbet

Tussen de traditionele juwelenboetieks aan de chique Place Vendôme in Parijs ligt ook de showroom van Courbet. Het Franse haute-joailleriemerk werkt uitsluitend met gerecycleerd goud en lab grown stenen.

Verlovingsring, 4200 €.

Catbird

Bij het in Brooklyn gevestigde Catbird laten ze je kiezen. Zij bieden hun bestseller-ringen zowel met natuurlijke als met synthetische diamant aan. Wie voor de laatste variant gaat – bv. van de populaire ‘Juno The Swan’-ring – bespaart al snel zo’n 5000 euro.

Juno The Swan- ring, 6700 €.