Online retailer Asos onder vuur door racistische merknaam

Gepubliceerd op 12 februari 2018 door Maxine Detaellenaere
Online retailer Asos onder vuur door racistische merknaam

Kledinggigant Asos krijgt zware kritiek te verwerken over het merk Noose & Monkey dat ze online verdelen. Velen nemen aanstoot aan de merknaam wegens de racistische connotatie.

In een reactie verwees Asos eerst naar het verhaal achter de merknaam. Op de website van Noose & Monkey valt te lezen dat de naam uit folklore komt. Een aap verkleed als officier zou aangespoeld zijn in het kuststadje Hartlepool. De inwoners zouden vervolgens het dier opgehangen hebben in de veronderstelling dat het een Franse soldaat was.

Maar na aanhoudende kritiek liet Asos weten dat het merk verwijderd werd van hun website en ze zullen samenwerken met Noose & Monkey om het probleem aan te pakken.

Rellen in Zuid-Afrika

Asos is niet het enige merk dat kritiek kreeg te slikken wegens racistische connotaties. Vorige maand kwam ook retailer H&M in een mediastorm terecht toen ze een foto publiceerden van een zwart jongetje met een trui waarop te lezen stond: 'coolest monkey of the jungle'. Bekende namen zoals rapper The Weeknd, voetballer Romelo Lukaku en basketter LeBron James veroordeelden de foto en in Zuid-Afrika braken zelfs rellen uit in plaatselijke H&M-winkels. De Zweedse kledingketen liet de foto verwijderen van hun website en nam de trui uit productie.

asos, controverse, kritiek, racisme, mode, kledingketen, h&m, fashion