Zo richtte ontwerpster Sofie Ysewijn het succesvolle kinderlabel Cos I Said So op

Geüpdatet op 19 februari 2018 door Jolien
Zo richtte ontwerpster Sofie Ysewijn het succesvolle kinderlabel Cos I Said So op

Vastberaden, ondernemend, verstandig, harde werker, babbelkous, humoristisch en multitasker: dat is mijn samenvatting van Sofie Ysewijn (34) nadat ik haar ontmoette. De jonge, Belgische ontwerpster lanceerde in 2016 de eerste collectie van Cos I Said So, een kinderlabel voor de urban cool kid. Ludieke opschriften en leuke prenten vormen de rode draad doorheen haar collecties. Volgende week brengt Sofie haar FW-1718 collectie uit. Daarom zocht ik haar op met enkele vragen, maar ik wou vooral te weten komen hoe je je ontpopt tot een ware mom/girlboss!  

interview_merk_kinderen_ondernemen

In de Cos I Said So showroom in Antwerpen word ik verwelkomd door een hoogzwangere Sofie Ysewijn. Omringd door de nieuwste FW-1718 collectie zetten we ons aan een ronde tafel en haal ik mijn blaadje met vragen boven. Toch is de eerste vraag die ik me stel, wat de kinderdroom is van iemand die, voor velen, een droomjob lijkt te hebben. Met die vraag steek ik dan ook van wal. Zo kom ik te weten dat het Sofies droom was om haar eigen winkel te hebben. 'Als kind wou ik altijd een winkel. Naargelang mijn leeftijd maakte ik spulletjes die ik dan in mijn winkeltje verkocht mét kassa.'

Toch stapte Sofie af van het idee om een eigen winkel te openen, en koos ze ervoor om een kidswear label op de markt te brengen. Nadat ze haar eerste kindje kreeg, wou ze op zichzelf beginnen. Ze wou haar tijd zelf kunnen indelen, haar eigen baas zijn. Haar jarenlange ervaring in de modewereld kon ze goed gebruiken bij het opstarten van een eigen kledinglijn. Niet voor volwassenen, maar voor kinderen. Als mama zijnde vindt/vond ze het altijd moeilijk om leuke kinderkledij te vinden die niet té stoer, té flauw of té duur is/was. Een gat in de markt? In 2016 was het dan zover: Cos I Said So kwam met een eerste, sobere, niet te uitgebreide collectie en meteen was het een schot in de roos.

Na twee maanden was alles uitverkocht op de webshop. Zelf is Sofie ervan overtuigd dat niet alleen de prachtige collectie een verklaring is voor het succes. 'Ik ben een heel praktisch persoon. Mijn businessplan was waterdicht. Het enige dat kon gebeuren, was dat de mensen het niet mooi zouden vinden. Eén jaar lang was ik bezig met: een (unieke) stijl bepalen, marktonderzoek doen, marges incalculeren, fabrieken zoeken, prijzen vergelijken, een opslagplaats voorzien,...' Daarnaast koos Sofie er bewust voor om dit project alleen op te starten. 'Ik ging liever alleen overkop dan dat ik het met iemand moest doen. Ik heb een heel duidelijke visie van wat ik wil en elke keer ik naar feedback luister, loopt het fout. Het is dan ook héél belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van wat je wilt doen voor je aan iets begint.' 

ontwerpen_interview_ondernemen_girlboss_kinderen

Cos I Said So is uniek op verschillende vlakken. De prenten met quotes zijn een eigen ontwerp en ook de stoffen zijn one of a kind. 'Ik kies niet uit een aanbod van stoffen, maar laat ze zelf maken bij mijn fabrikant. Het hele ecologische productieproces valt dus van A tot Z onder Cos I Said So.'

Inspiratie vindt Sofie Ysewijn in alles. 'Please do not feed the fears', 'My heart says yes, but my mom says no' en 'My mom made me hang out with you' zijn enkele van de ludieke opschriften die je terugvindt op de shirts en sweaters van Cos I Said So. 'Daar ben ik iedere dag minstens een half uur mee bezig. Ik haal mijn inspiratie op Pinterest, maar ook in graffiti, een tatoeage, uit muziek, een film of leuke quotes. Overal is tekst! Ik absorbeer alles en plaats het in mappen. Naarmate de collectie vordert, komen de prenten en quotes samen tot één geheel.'

Sofie vindt het niet nodig om zichzelf een mom/girlboss te noemen. Haar visie op dit woord vond ik heel interessant. 'Een girlboss is elke vrouw die geen man nodig heeft. Misschien wel op emotioneel vlak en omdat ze kinderen wilt, maar niet als broodwinnaar. Ik wou echt iets van mezelf, iets waarin ik me kon ontplooien, mentaal en financieel. Het man-vrouwgegeven klopt nog steeds niet volgens mij. Er bestaat geen 'dadboss' of 'manboss' want dat is normaal en bestaat sowieso. Als vrouw moet je er precies heel hard voor lobby’en. Ik denk dat het woord mom/girlboss in het leven is geroepen om gelijkheid te manifesteren, maar die gelijkheid is er niet. Dat komt niet door de mannen, maar door de vrouwen zelf want vrouwen willen alles; Een perfecte mama zijn, een goede huisvrouw zijn, ondernemend zijn,... Momboss, girlboss, eerlijk? Ik vind dat kei vermoeiend. Sta er gewoon voor jezelf, doe iets voor jezelf, maar zet jezelf niet onder druk. Dan ben je een échte mom/girlboss.'

Foto's: CATHERINE DESAEGHER

Wil jij weten over welke eigenschappen je moet beschikken om je eigen baas te zijn/worden? Lees dan snel verder op de volgende pagina.

1/

Niet iedereen is weggelegd voor het ondernemersbestaan. Als je met het idee speelt om een eigen zaak of merk op te richten, beschik je, volgens Sofie, best over deze eigenschappen:

  • Harde werker: 90% van de tijd moet ik echt hàrd werken. Niet zo glamorous als iedereen denkt!
  • Oplossingsgericht zijn: niets gebeurt zoals je zou willen dat het gebeurt.
  • Vastberaden zijn: duidelijke visie hebben van wat je wil doen.
  • Kunnen falen: niet alles lukt direct.
  • Time managen: de combinatie gezin en carrière is niet altijd evident, daar moet je zeker bij stilstaan.
  • Kunnen afronden: maak een goed onderscheid tussen werkuren en ontspanuren. Anders verlies je jezelf in je job.
  • Plichtbewust zijn: stop al je verdiende geld opnieuw in je zaak en ga niet tot een kot in de nacht uit of maandelijks op vakantie. Al je energie en geld heb je nodig voor het runnen van je zaak.

Vanaf begin oktober is de nieuwste collectie van Cos I Said So te koop! Meer informatie en de webshop vind je op: www.cosisaidso.com 

Bewaren