Hoe houd jij je aan je goede voornemens zonder te veel moeite te doen?

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Commercieel team
Hoe houd jij je aan je goede voornemens zonder te veel moeite te doen?

Elk jaar op 1 januari doe ik wat iedereen doet: goede voornemens maken. Het moeilijkste is volhouden. Voor het eerst lukt het me! Hoe? Door tijd te winnen. Hoe? Lees even verder.

Even wat over mezelf: ik ben wat je noemt een "bezige bij". Ik doe alles op een drafje, heb een (zeer) actief leven, voor mij moet het vooruit gaan, ik hou van efficiëntie. Ik ben journaliste en maak deel uit van het ELLE Team. In 2016 zag een doordeweekse dag er zo uit: ik pikte elk minuutje slaap dat ik kon krijgen mee... en begon dan mijn dag met een echte race tegen de klok om op tijd op de redactie of op mijn afspraken te geraken. Eén van mijn 'goede gewoonten' (ahum) was 's middags al rijdend vlug iets achter mijn kiezen stoppen, of een (meestal vettig) broodje eten bij de computer, terwijl ik verwoed verder tokkelde. 's Avonds was het straftijd. Op weg naar huis wipte ik binnen in de supermarkt, waar ik meestal minutenlang tussen de rekken dwaalde, piekerend over wat ik op tafel zou zetten. Liefst iets lekkers en origineels dat snel klaar was. Meestal liet ik mijn vriend de knoop doorhakken. En omdat ik elke avond steevast dezelfde mensen in de winkel tegenkwam, wist ik dat ik niet de enige was ...

Ik kreeg de kans om Thomas van Burg, de man achter de recepten in de HelloFresh boxen, te spreken en te horen of ik niet de enige ben die een gezonde levensstijl een uitdaging vindt. Thomas bevestigde mijn intuïtie: "De wil om gezond te eten is er vaak wel degelijk, maar mensen weten gewoon niet meer hoe dat moet. Ze vallen dan ook vaak terug op kant-en-klare maaltijden die ze al kennen, of op microgolfschotels. Vaak leidt dat tot een onregelmatig en weinig gevarieerd eetpatroon. Toch is gezond en gevarieerd koken niet eens zo moeilijk of tijdrovend."

U hebt het al geraden: mijn goede voornemens zijn gezonder eten en weer aan sport doen om mijn gezondheid wat op te krikken. Een echte klassieker, ik weet het. Mijn voornaamste struikelblokken waren te weinig tijd en inspiratie. Totdat een collega mij haar strakke plan uit de doeken deed.

We gaan even terug naar begin januari. De feestdagen zijn voorbij en ik kom terug op de redactie. Ik heb het met een collega over mijn goede voornemens en over hoe moeilijk het is ze vol te houden. Ze vertelt dat ze voor het kerstdiner HelloFresh heeft uitgetest. Dat is een leverancier die maaltijdboxen met verse ingrediënten en gezonde recepten thuisbezorgt. Volgens haar was het concept me op het lijf geschreven en zou het me een pak tijd doen uitsparen.

ELO
Foto: Elodie Buski

Waarom werkt het voor mij? Omdat het een slim en heel eenvoudig concept is! Ga naar de site www.hellofresh.be. In enkele muisklikken kan ik beslissen over mijn menu voor verscheidene dagen en over het aantal porties dat ik nodig heb. Daardoor gooi ik nu ook veel minder voedsel weg. De recepten zijn
gemakkelijk en heel gedetailleerd, de ingrediënten zijn vers en van hoge kwaliteit en de maaltijden zijn snel klaar: meestal staan ze binnen een half uur op tafel. Op die manier eet ik minstens vier dagen per week gevarieerd, gezond en evenwichtig.

Het resultaat? Ik eet beter. Ik heb mijn eetgewoonten veranderd, en dat zie je aan mijn figuur. Het ging geleidelijk en zonder moeite. Elke week worden er 10 verschillende maaltijden voorgesteld, en er is werkelijk voor elk wat wils: van Thaise curry's tot Arabische chakchouka, Italiaanse lasagne of Griekse gyros en Turkse kefta of Libanese taboulé enz. Ik heb weer plezier in koken, voor mezelf, mijn lief en mijn vrienden. Mij zie je niet meer doelloos rondlopen in de supermarkt. In plaats daarvan doe ik twee uur per week aan sport.

Tot nog toe hou ik mijn goede voornemens vol! Tegenwoordig ziet mijn dag er als volgt uit: ik blijf 's ochtends nog steeds zo lang mogelijk in bed... maar 's avonds ga ik vroeger slapen en lees ik een boek voordat ik mijn ogen sluit, in plaats van vastgeplakt te zitten aan een scherm. In het weekend ga ik een eind wandelen zonder mijn smartphone. Ik neem tijd voor mezelf, om uit te blazen, te ontspannen en mijn lichaam en geest zuurstof te geven. Doordat ik minder grote porties opschep, ben ik ook afgeslankt. Ik maak een evenwichtige maaltijd klaar en neem geen tweede portie. Alleen groenten kunnen er altijd bij. Ik beperk nu ook mijn alcoholverbruik tijdens het weekend. Tijdens de week drink ik bijna uitsluitend smoothies en water, dat ik wat pimp om het lekkerder te maken. 's Ochtends drink ik een kop warm water met honing en citroen. Dan zet ik koers naar de redactie, gewapend met een grote fles water dat ik aromatiseer met fruit of groenten (aardbeien, citroen, sinaasappel, komkommer enz.). Ik doe niet alleen aan zaalsport: voortaan neem ik elke dag de trap in plaats van de lift, ga ik mijn lunch te voet halen en heb ik mijn bureaustoel ingeruild voor een swissball (een grote plastic bal) die mijn buikspieren aan het werk zet zonder dat ik het merk. Als ik tijd heb, laat ik mijn auto op stal staan en spring ik op de fiets. En als de stress op het werk hoog oploopt, ren ik niet langer naar de snackautomaat. Ik ga naar buiten, loop een blokje om, doe wat stretch- en ademhalingsoefeningen.

Ik heb het gevoel dat het nu de goede kant uit gaat. Eindelijk heb ik evenwicht in mijn leven gevonden. Ik sta ook te popelen om de nieuwe ‘calorie-focus’ box uit te proberen, een box waarin gerechten met extra veel groenten zitten, speciaal voor wie iets meer op zijn of haar calorie-inname wil letten. De recepten daarvan bevatten minder calorieën dan de standaardmaaltijden, terwijl ze toch de dagelijkse voedingsbehoeften dekken.

Zo blijf ik gemotiveerd om tegen volgende zomer een prachtig bikinilichaam te hebben.