Schoenenwalhalla in het MoMu

Gepubliceerd op 3 September 2015 door Marjolijn Vanslembrouck
Schoenenwalhalla in het MoMu

MoMu

Gisteren opende in het Antwerpse Modemuseum ‘FootPrint, the tracks of shoes in fashion’, een prachtige thematische schoenenexpo onder het motto ‘Anything can be a shoe’.

Jurgi Persoons
Naaldhakken in lakleder met riem, Jurgi Persoons, SS 1997

Emotie, daar draait het om voor curatoren Geert Bruloot en Eddy Michiels, al ongeveer 35 jaar boetiekhouders van Coccodrillo én schoenenverzamelaars. “We zijn heel slechte zakenmensen”, lachte Bruloot gisterenmorgen in het Modemuseum, waar hij ons een rondleiding door de tentoonstelling gaf. Ze kopen naar eigen zeggen vanuit hun buik, vanuit een inspiratie, een gevoel. Pas dan vragen ze zich af of het wel verkoopbaar is. De mode- en schoenenwereld draait vandaag te veel om het product, om de it-bag of it-shoe. Emotie ontbreekt te vaak.

‘Anything can be a shoe’. Het motto van de expo vat perfect samen wat we daarna te zien krijgen. De bijna zeshonderd schoenen, waarvan een aanzienlijk deel uit Bruloots en Michiels’ eigen verzameling, zijn thematisch opgedeeld. Surrealisme en futurisme, pop en baroque, glamour en rebellie, etc. Enkele belangrijke ontwerpers kregen een eigen vitrine, Dirk Bikkembergs, Martin Margiela en Ann Demeulemeester, maar ook 'schoenenmeesters' Salvatore Ferragamo, Roger Vivier en Manolo Blahnik. Er zijn Raf Simons x Adidas sneakers en torenhoge stiletto's, Mexicaanse puntige boots (een soort fallische cowboyboot: hoe hoger de punt, hoe beter) en salondansschoenen à la Fred Astaire, fetish schoenen van Louboutin en David Linch en Marilyn Monroes pump, speciaal ontworpen door Ferragamo.

Maison Martin Margiela
Leren tabi-schoen met ronde hak. De schoen bestaat enkel uit de zool, de hiel werd met tape rond het been gebonden. Maison Martin Margiela, zomer 1996.

'Het zijn allemaal schoenen die ons amazen', vertelde Bruloot ons eerder in een interview en dat is ook wat de expo doet: verwonderen. De schoenen worden opgeleukt met oude filmfragmenten en beelden uit modeshoots, een totaalervaring dus.

Ook de moeite: het gelijknamig boek dat Lannoo naar aanleiding van de expo uitbrengt. Dat is geen tentoonstellingscatalogus, maar een lijvig werk met dertig gesprekken tussen Bruloot en Michiels en de belangrijkste mensen uit hun carrière. Zo lees je over hun allereerste ontmoeting met hun idool Manolo Blahnik, maak je kennis met de 94-jarige weduwe van Salvatore Ferragamo en krijg je een exclusief mailinterview met Martin Margiela voorgeschoteld. Die laatste bedankt het koppel uitvoerig voor hun vertrouwen in zijn werk en is vereerd dat de footprint van zijn alom bekende Tabi boot de cover van het boek siert. Must read!

Een uitgebreid interview met curator Geert Bruloot lees je in het oktobernummer van ELLE België, in de winkel op vrijdag 18 september.

FootPrint, The Tracks of Shoes in Fashion is tot 14 februari 2016 te zien in het Modemuseum in Antwerpen. Het boek is uitgegeven bij Lannoo en kost 55 euro. www.momu.be en www.lannoo.be

Marjolijn Vanslembrouck