ELLEworkout: zo bestrijd je een opgeblazen gevoel

Geüpdatet op 14 Augustus 2015 door Christin Ho
ELLEworkout: zo bestrijd je een opgeblazen gevoel
02
Foto: Vincent Van Reusel

Yoga is veel meer dan de lotushouding en op je hoofd staan! Iedere week deelt Mounira Bazzi van Living Yoga een eenvoudige yogatip die je leven nog iets fijner zal maken. Deze week: Hoe bestrijd je een opgeblazen gevoel?

Mounira Bazzi heeft haar eigen yogastudio ‘Living yoga‘ in hartje Antwerpen en ze organiseert ook regelmatig bijeenkomsten op prachtige locaties in de Koekenstad. Denk aan: het Paleis op de Meir, de Stadsfeestzaal, het MuHKA en Park Spoor Noord.

“De poses die ik wil tonen, zijn zeker niet bedoeld om je het hoofd over te breken. Ik wil dat elke pose je helpt om met moed, evenwicht en kracht van het leven te genieten. Die kracht vind je vanzelf wanneer je jouw lichaam met liefde en respect behandelt,” zegt Mounira.

Heb je schrik van bizarre standjes of kan je je lichaam niet in alle mogelijke bochten wringen? Geen nood, daar draait yoga niet om. “Onthoud dat er geen ‘one size fits all’ manier is om aan yoga te doen. Als je je oncomfortabel voelt met een overgang of variatie, pas het aan naar wat goed voelt voor jou,” benadrukt Mounira.

Bestrijd een opgeblazen gevoel met de krijgerpose

Mounira: “Ik ben een echte foodie en zeker in de zomermaanden zijn er gelegenheden te over om van een heerlijke maaltijd te genieten. Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die zich af en toe wat opgeblazen voelt. Als je een pose nodig hebt die onder andere de spijsvertering stimuleert, dan is Krijger II of Virabhadrasana II de pose die je zoekt. Daarnaast helpen krijgerposes ons de moed te vinden om het leven onder ogen te zien zoals het zich voordoet. Ze helpen ons om van binnenuit sterk verankerd te zijn. Goed meegenomen, toch?”

De krijgerpose stimuleert je spijsvertering en bloedsomloop, verlengt je ruggengraat en stretcht je heupen en schouders. Daarnaast versterkt het je dijen, knieën en enkels en vergroot het je longinhoud. Het gevolg is dat je wilskracht ontwikkelt, je focus verbetert en je geest stimuleert.

Stap1
Sta in Tadasana of Bergpose (bekijk de post van vorige week.)

Stap 2
Zet je voeten ver uiteen. Adem in en strek je armen zijwaarts uit, weg van je middenlijn.

Stap 3
Draai je linkervoet zachtjes in terwijl je rechtervoet recht vooruit wijst. Plaats je rechterhiel in het verlengde van je linkervoet.

Stap 4
Houd je benen actief en adem uit terwijl je je rechterknie buigt in een hoek van 90 graden. Zorg er goed voor dat je knie net boven je enkel blijft en niet verder. Houd je romp verticaal.

Stap 5
Blijf in de pose voor meerdere ademhalingen en herhaal het dan aan de andere zijde.

Volg Mounira Bazzi van Living Yoga op Facebook

LEES OOK: ELLEworkout: Weg met stress