ELLEworkout: Weg met stress

Gepubliceerd op 4 Augustus 2015 door Christin Ho
ELLEworkout: Weg met stress
yoga3
Foto: Vincent Van Reusel

Yoga is veel meer dan de lotushouding en op je hoofd staan! Iedere week deelt Mounira Bazzi van Living Yoga een eenvoudige yogatip die je leven nog iets fijner zal maken. Deze week: weg met stress en terug met beide voeten op de grond!

Mounira Bazzi heeft haar eigen yogastudio 'Living yoga' in hartje Antwerpen en ze organiseert ook regelmatig bijeenkomsten op prachtige locaties in de Koekenstad. Denk aan: het Paleis op de Meir, de Stadsfeestzaal, het MuHKA en Park Spoor Noord.

“De poses die ik wil tonen, zijn zeker niet bedoeld om je het hoofd over te breken. Ik wil dat elke pose je helpt om met moed, evenwicht en kracht van het leven te genieten. Die kracht vind je vanzelf wanneer je jouw lichaam met liefde en respect behandelt," zegt Mounira.

Heb je schrik van bizarre standjes of kan je je lichaam niet in alle mogelijke bochten wringen? Geen nood, daar draait yoga niet om. "Onthoud dat er geen ‘one size fits all’ manier is om aan yoga te doen. Als je je oncomfortabel voelt met een overgang of variatie, pas het aan naar wat goed voelt voor jou,” benadrukt Mounira.

Kom volledig tot rust in Tadasana, de Bergpose
 “Ik heb soms van die dagen dat ik me gehaast, gestrest en overweldigd voel met alles wat er op mijn ‘to do’ lijstje staat. Dan kom ik simpelweg voor een paar minuutjes vooraan op mijn mat staan in Tadasana, de Bergpose. Zo kom ik weer helemaal terug tot mezelf. Het helpt me dat gevoel terug te vinden van geworteld te zijn in de aarde, iets wat we zo gemakkelijk uit het oog verliezen met ons druk leven,” vertelt Mounira.

De lichamelijke voordelen van Tadasana zijn legio: het verbetert je houding, brengt je ruggengraat in één lijn, maakt de buik- en bilspieren strakker, opent de borstkas en versterkt de enkels, knieën en dijen. Ook geeft deze pose je mentale rust: vermindert ongerustheid, ontwikkelt je wilskracht en verbetert je focus.

yoga3
Foto: Vincent Van Reusel

Stap1
Ga vooraan op je mat staan. Sta met beide voeten parallel.
Trek een denkbeeldige lijn vanuit de tweede teen van elke voet helemaal tot aan je enkels. Zorg dat deze twee lijnen parallel met elkaar zijn.
Deze basis laat je toe je te verankeren langs alle vier de hoeken van je voetzolen.

Stap 2
Adem in en duw de bovenkant van je dijen naar achter zodat je heupen naar achter uitsteken.
Adem uit en geef een tegengewicht voor die achteruitgestoken dijen door je staartbeentje neerwaarts te verlengen richting je voeten.

Stap 3
Blijf in die pose voor meerdere volledige ademhalingen en merk hoe je je voelt. Laat dan los.

Hieronder zijn een paar variaties op de Bergpose. Die kan je ook uitproberen met behulp van de drie stappen.

SAMSUNG CSC
Foto: Vincent Van Reusel
yoga1
Foto: Vincent Van Reusel

Volg Mounira Bazzi van Living Yoga op Facebook