ELLE hoofdredactrice vanop het Dior Couture defilé in Parijs

Gepubliceerd op 6 Juli 2015 door ELLE België
ELLE hoofdredactrice vanop het Dior Couture defilé in Parijs

Dior HC RF15 1906

Vandaag presenteerde modehuis Christian Dior de nieuwe couturecollectie in Parijs. ELLE hoofredactrice Nica Broucke volgde het halfjaarlijkse spektakel vanop de eerste rij.

Verboden vruchten voor Dior Couture
Het was peentjes zweten in de tent waar Dior Couture zijn haute couture voor de winter 2015-2016 showde, maar wat waren we blij dat we tot de happy few behoorden die de collectie te zien kregen. Haute Couture is immers een feest van luxe waar wij, gewone loontrekkenden, slechts van kunnen dromen. Maar kijken naar al die in alle opzichten unieke stukken, is ook al fijn. In de woorden van de verkoper in de soek van Marrakech:  ‘juste pour le plaisir des yeux’.

IMG_7674
Dat Raf Simons zich vaak door de kunstwereld laat inspireren is geen geheim, de ramen van het pop-up-paviljoen in de tuin van het het Rodinmuseum waren met stippeltjes beschilderd. Wie zich echter ook aan een pointillistische toets op de catwalk verwachtte, kwam bedrogen uit. Maar de stipjes zorgden wel voor een mooi lichtspel op de modellen.

IMG_7675

IMG_7671

IMG_7672

Deze keer heeft Belgiës gevierde ontwerper goed naar de Oude Meesters en de Vlaamse primitieven gekeken. Zoals we van hem verwachten en voorzien, vertaalde hij kleuren en vormen uit  de schilderijen van – onder meer - Van Eyck (ik moest spontaan aan diens portret van de Arnolfini denken maar Simons zelf liet zich naar eigen zeggen vooral inspireren door de ‘Tuin der Lusten’ van Jeroen Bosch) in een resoluut hedendaagse vormentaal. Wie haute couture zegt, denkt luxueuze materialen (zijde, kasjmier, bont…) en een mate van artisanaal die (bijna) niet meer van deze tijd is. Mijn gedachten gingen uit naar de mensen van het atelier die we via de film ‘Dior and I’ leerden kennen, en ik stelde me voor hoe deze ‘petites mains’ met engelengeduld (en wellicht ook gevloek) uren aan het borduurwerk van silhouet nummer 27 hebben gewerkt, een bordeaux met felgroene bustierjurk met een top van bont. Aan de mensen die het katoen van de silhouetten 22 en 24 met de hand beschilderden… Nog een huzarenstukje: de zilveren hesjes (in het Frans ‘cannage’ genoemd) die eerder in de categorie ‘haute joaillerie’ dan in de haute couture thuishoren. Simons en zijn team toonden maar liefst 57 verschillende ensembles waarvan de lange mantels met ingenieus aangezette mouwen (daar kwamen de Primitieven weer op de proppen) in mijn ogen ware topstukken waren. Vooral die van inktblauw fluweel en oranjerode vilt. Wijlen Christian Dior zou maar wat in zijn nopjes zijn met het moois dat zijn opvolger heeft gerealiseerd.

IMG_7676
Nog een laatste noot voor de make-up. Peter Philips koos voor een ingetogen, frisse look (te danken aan een laagje Teint Star foundation) met koraaloranje oogschaduw en een beetje glans op de ogen (glycerine, lichtte hij na afloop toe). Een lichte, gezonde make-up zonder mascara. Denk de Venus van Boticelli (waarop de look was geïnspireerd, inclusief de licht gekrulde haren) de mooiste vrouw van de (toenmalige) wereld. Backstage stootten we op Maartje Verhoef (ons covermodel van volgende maand) die een ijsje van Haagen-Dazs aan het oplepelen was.

Nica Broucke