Analyse: #flatgate, de rode loper is boos

Gepubliceerd op 21 Mei 2015 door ELLE België
Analyse: #flatgate, de rode loper is boos

flatgate de rode loper is boos

De organisatie van het Cannes filmfestival bevindt zich in nauwe schoentjes, precies omdat het diezelfde schoentjes aan zijn bezoekers wil opdringen.

Er waait een onrustige wind over de rode loper in Cannes, eentje die „flatgate” fluistert en wereldwijd weerklank vind in schreeuwerig protest op sociale media. Het probleem? Tijdens meerdere screenings werden vrouwen, waaronder de gehandicapte producer Valeria Richter, de toegang tot de rode loper ontzegd wegens het dragen van platte schoenen. De trappen van Cannes, zo blijkt, worden enkel op stiletto’s beschreden. Hielen die netjes aan de grond blijven geplakt, zijn niet à la hauteur. Richter, wiens linkervoet half geamputeerd is, deed eerder deze week haar beklag op de BBC: „Ik ben fysisch niet in staat op hoge hakken te lopen. Op weg naar de premiere van Sea of Trees zaterdag werd ik echter vier maal tegengehouden door medewerkers die vermanend naar mijn schoenen wezen. Ikzelf ben uiteindelijk doorgelaten met ‚dank’ aan mijn zichtbare handicap, maar veel van mijn collega’s bleven zonder pardon buitengesloten.” Richters woorden kregen al gauw bijval van andere dress code slachtoffers en ook steractrices laten zich geschokt uit over het incident. Emilie Blunt noemt de richtlijn teleurstellend en vind dat iedereen eigenlijk plat zou moeten gaan, „omdat het eerlijk is.” Thierry Fremaux, organisator van het festival, ontkent op Twitter dan weer het bestaan van een ban op platte schoenen. „De bezoekers worden gevraagd avondkledij te dragen, maar zijn verder vrij in hun keuzes,” klinkt het. Waarheid of niet, wereldwijd laaien de gemoederen op en wordt er opgeroepen tot een ban tegen het festival.

Schermafbeelding 2015-05-21 om 16.17.43
#freethenipple

Het legendarische Cannes, verslagen door een schoenenincident? Zo’n vaart zal het voorlopig niet lopen -zelfs niet op comfy platte schoenen. Het is trouwens niet de eerste keer dat er controverse rond kledij -of het tekort daaraan- op de rode loper ontstaat. Reeds in 1954 smulden tabloids van actrice Simone Silva, die door de organisatie voor eeuwig werd verbannen nadat ze topless poseerde naast acteur Robert Mitchum: #freethenipple avant la lettre! Censuur en strikte regels op de rode loper zijn dus bijlange niet nieuw, waarom dan plots die woede?

Overdreven reacties of niet, het is een feit dat actrices zich op de rode loper steeds vaker verzetten tegen de status quo. Het is geen geheim dat een strategische verschijning voor de camera's een carrière kan maken of kraken. Wie het best dressed lijstje haalt, maakt meer kans op interviews, magazinecovers, deals met modehuizen, uitnodigingen op strategische events en bijgevolg ook op filmrollen. Dat bevestigt Micaela Erlanger, styliste van it-girl Lupita Nyong’o, in Business of Fashion: “Dat ene moment, zo belangrijk voor de bouw van een imago, kan alles veranderen.” Kleren dus, goede looks en de juiste styling, maar hoe zit het met de acteerprestaties van de dames in kwestie? Tellen die ook nog mee? Dat is de vraag die Hollywood veteraan Cate Blanchett zich dit jaar tijdens het awardseizoen luidop stelde. Op de Screen Actors Guild Awards daagde ze de Glam Cam van E!, berucht om zijn kop-tot-teen shots van actrices, uit om ook mannen op die manier te screenen. „Sinds mijn begindagen is er heel wat veranderd,” liet ze later optekenen in Harper’s Bazaar. „De manier waarop onze outfits tegenwoordig worden bekeken ergert me dood: het is mààr een jurk! Men vergeet dat de vrouwen op de rode loper staan omdat ze stevige acteerprestaties hebben neergezet en daarvoor in de prijzen vallen. Het is het ideale excuus om zich op de tutten, toegegeven, maar ook om plezier te beleven en vooral elkaars werk in de bloemetjes te zetten. Vergeet die jurken toch!”

https://youtu.be/PR5ZFczyIr8

Blanchett is trouwens niet de enige die haar buik vol heeft van best dressed lijstjes. Elisabeth Moss, Jennifer Aniston en Julianne Moore zijn maar een paar actrices die diezelfde avond resoluut weigerden hun handen te onderwerpen aan de Mani Cam. Die laatste zoomt haarscherp in op de manicure van genomineerden en o wee als je op te brede nagelriemen wordt betrapt… Kortom: actrices vinden het hele rode loper gedoe seksistisch en willen net als hun mannelijke collega's behandeld worden: dad body of niet, acteurs Jack Nicholson of Leonardo DiCaprio worden niet op hun uiterlijk beoordeeld. Er wordt hen niet naar het merk van hun dure smoking gevraagd, hun handen worden niet onder een vergrootglas geplaatst, wél proberen reporters hen interessante quotes te ontfutselen. Quotes waarom vrouwen als Blanchett nochtans ook niet verlegen zitten: „Wat volgt, de vraag welk soort tampons we gebruiken?!”

Schermafbeelding 2015-05-21 om 16.19.44
De Mani Cam!

Niet toevallig kwam enkele maanden geleden een ander bommetje onder de status quo in Hollywood te liggen. De honderden gelekte mails van filmgigant Sony Pictures brachten aan het licht dat Jennifer Lawrence en Amy Adams, twee oscargenomineerde topactrices, voor hun rollen in American Hustle een pak minder betaald hebben gekregen dan hun collega’s Bradley Cooper en Christian Bale. Noch Lawrence, noch Adams zullen omkomen van de honger -goed nieuws voor de fans- maar toch stootte die ongelijkheid tegen de borst. Het nieuws maakte trouwens heel wat tongen los: het blijkt in de filmindustrie de gewoonte om vrouwen, hoe groot hun ster ook is, minder te betalen dan hun mannelijke tegenspelers.

Alle hysterie en hypocrisie (Blanchett gaf het eerder al toe: het ìs leuk je af en toe op te tutten) buiten beschouwing gelaten, de frustratie is begrijpelijk. Hoe goedgevuld de bankrekening van Lawrence en co ook is, er zal altijd een man met nog beter gevulde portefeuille naast hen op de rode loper staan. Een man die zorgeloos zijn buikje mag laten uitpuilen in zijn smoking, die lekker mag grappen met de aanwezige journalisten en aan het einde van de rit zonder schuldgevoel een fris pintje mag binnenkappen met zijn collega-acteurs. Last but not least: diezelfde vrolijke man doet het allemaal op comfortabel zittende schoenen, terwijl Miss Lawrence haar avond op twee vlijmscherpe naaldhakken mag doorbrengen. Misschien knelt daar het schoentje?

Schermafbeelding 2015-05-21 om 16.35.59
PS: of misschien moeten actrices voortaan het voorbeeld van Kristen Stewart in haar begindagen volgen. Een rode loper vol kleurrijke sneakers, dat zou pas gezellig zijn!

LEES OOK: DE VERRASSENDE, HARDE BUSINESS ACHTER EEN OSCAR JURK