Recap. Fashion Revolution Day

Geüpdatet op 27 April 2015 door Christin Ho
Recap. Fashion Revolution Day

fashionrevolution

Je kleren binnenstebuiten dragen zou tot een grappig tafereel leiden, maar op 24 april namen wij dit bloedserieus. Naar aanleiding van de tweede verjaardag van de Rana Plaza ramp, waarbij meer dan 1100 arbeiders om het leven kwamen in de kledingfabriek in Bangladesh, wil de modewereld stilstaan bij de moordende fast fashion cultuur. 

Op 24 april 2013 stortte het Rana Plaza complex in Bangladesh ineen. Welgeteld 1134 kledingarbeiders kwamen om, meer dan 2000 mensen raakten gewond en er is nog steeds geen spoor van 200 vermiste werknemers. De grote modeketens werden met de vinger gewezen. Voor het eerst werd duidelijk dat de mensenrechten van de kledingarbeiders niet worden gerespecteerd en ze tegen een moordend tempo moeten werken voor een hongerloon, terwijl de modeketens met torenhoge winsten gaan lopen. Fashion Revolution Day treurt om de ramp, onderneemt actie om de situatie van arbeiders in kledingfabrieken te verbeteren en kijkt hoopvol naar de toekomst van 'eerlijke mode'. Bewuster met onze kleren bezig zijn, is het doel van Fashion Revolution.

fashionrevolution1

1/

Fashion Revolution Day
Op Fashion Revolution Day werd iedereen opgeroepen om een foto van zichzelf te nemen met de kleren binnenstebuiten aan en stil te staan bij het etiket dat zichtbaar werd. Een label verraadt immers veel over de kwaliteit van een kledingstuk en de arbeidsomstandigheden in de fabrieken. Is het wel gemaakt van 100% kasjmier of heb je een kat in de zak gekocht? Betaal je belachelijk weinig geld voor een kledingstuk dat zijn eerste wasbeurt niet eens overleefd?

Door de goedkope prijzen zie je de slechte kwaliteit van kledingstukken door de vingers. Het gevolg is dat je steeds meer en meer aankoopt en ketens het werktempo van de kledingarbeiders verhogen om de consumenten te behagen. Je staat niet stil bij hun levensomstandigheden omdat het een ver-van-mijn-bed-show is. Fashion Revolution probeert hier verandering in te brengen. In Düsseldorf werd een automaat met t-shirts van 2 euro neergezet. Passanten die geïnteresseerd waren in het aankopen van de t-shirt werden geconfronteerd met het leven zoals het echt is in de fabrieken: werkdagen van 16 uur en een loon van slechts 13 cent per uur. De passanten doneerden massaal geld om de problematiek te kunnen aanpakken.

fashionrevolution2

Verschillende beroemdheden steunden volop deze actie. Ontwerpster Stella Mccartney is het merk bij uitstek als het gaat om ethisch verantwoorde kledij. Zij postte een foto met een jas uit haar eigen collectie die ze binnenstebuiten had aangetrokken, met vermelding van de boodschap: "Toon je label en vraag je af wie je kleren gemaakt heeft." (nvdr. in het Engels #whomademyclothes).

fashionrevolution

Ook het Britse topmodel Lily Cole zette haar in voor de actie.

fashionrevolution3

2/

Onderneem zelf actie

Alle kleine beetjes helpen om 'eerlijke mode' te promoten!

fashionrevolution4

1. Besef dat er modeketens zijn die jou in de val willen lokken met hun dumpingprijzen. Het is verleidelijk om met je maandbudget ineens dubbel zoveel kledingstukken te kunnen aankopen. Maar ze zijn geen lang leven beschoren. Met andere woorden: verspild geld.

2. Weet je niet waar je terecht kan? De Fair Fashion app helpt jou op weg. De Schone Kleren Campagne beoordeelde 18 Belgische en 50 internationale bedrijven op vier domeinen die belangrijk zijn in de strijd voor een leefbaar loon: ‘empowerment van werknemers’, ‘engagement en aankooppraktijken’, ‘strategie naar een leefbaar loon’ en ‘samenwerking met vakbonden, andere bedrijven en multi-stakeholder initiatieven’. Aan de hand van deze info werd de app Fair Fashion ontwikkeld, waarbij je van elk merk een profiel krijgt met de inspanningen die ze leveren.

3. Een 'Made in Italy' label betekent niet dat het een eerlijk kledingstuk is. Ook dichter bij huis komt het voor dat kledingarbeiders in slechte omstandigheden werken.

4. Heb je geen groot budget, maar wil je toch je beste groene beentje voorzetten? Ga dan langs de stockverkopen! De grootste modeontwerpers produceren op kleine schaal en bieden hun collecties aan tegen hogere prijzen, omdat ze kwaliteitsvolle stoffen gebruiken en eerlijke productie garanderen. Twee keer per jaar kan je tijdens de stockverkopen de beste stukken op de kop slaan met kortingen tot 70%!