PFW: Dior, Maison Margiela & Co

Geüpdatet op 8 Maart 2015 door Marjolijn Vanslembrouck
PFW: Dior, Maison Margiela & Co

Christian Dior : Runway - Paris Fashion Week Womenswear Fall/Winter 2015/2016

Van show naar show naar show. Gisteren was zweten in Parijs, niet enkel door de bij momenteel brandende lentezon. Een beeldverslag in hoogtepunten.

10u 's morgens, onze chauffeur Adrien - voor 1 dag geregeld door het Flanders Fashion Institute, powered by Mazda - brengt ons naar de presentatie van Aalto, een Fins merk dat voor het eerst een prêt-à-porter lijn presenteert. De collectie Young Hero oogt fris, jong en comfortabel.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.19.13

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.19.45

Delvaux werkt in zijn wintercollectie met een mix van verschillende leersoorten, zo komt onze all time favorite, de zwarte Madame, in een combinatie van lak- en matleer.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.19.25

Hussein Chalayan toont even later in Beaux Arts zijn versie van Moord op de Orient Express. Een schijnbaar opengereten bontmantel en vilten petjes met uitsparing boven het oor verwijzen naar de gruwelijke moord, motieven van bergen in een sneeuwstorm naar de barre weersomstandigheden waardoor de legendarische trein zou zijn vastgelopen.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.19.58

Op naar Issey Miyake, zoals steeds in de tent in de Tuileries. De lentezon staat intussen hoog aan de hemel. Colorscope heet de collectie, die bijgevolg bol staat van de geometrische kleurenprints, zoals kaleidoscopen en sneeuwvlokken. Ingenieuze 3D- stooomtechnieken resulteren in boeiende plooitjes en orimagi-vormen. Maar het mooist is de finale, waarbij enkele modellen de ceintuur van hun korte rokjes losmaken en al rondzwierend lange gekleurde rokken tevoorschijn toveren.

Serieuzer gaat het er bij Julien David aan toe, die in een kerk defileert. Zijn collectie oogt sportiever en mannelijker, met mooie wollen mantels, afgewerkt met teddy, en jurken en jumpsuits in bewerkte camouflageprint. Maar de naar Japan uitgeweken Fransman werkt iets te veel op een zelfde thema om echt te kunnen boeien.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.20.31

Dior dan, opnieuw in een glazen doos in Carré du Louvre. De Belgische pers zit aan de zuidkant, vlak in de zon dus en na de show zien we er allemaal uit alsof we net een uur in de sauna doorbrachten. Raf Simons wou - zo zei hij backstage aan Style.com - iets vrijer, donkerder en sexier. Er waren second skin, vinyl dijlaarzen waarvan het einde niet zichtbaar was, pastelkleurige jurken met abstracte dierenprints, bontmantels en - erg knap - double breasted tweed jasjes met 3/4 broeken met omslag. De verborgen boodschap was seks, aldus opnieuw Style.com en ook wij kregen het heet, al had dat dus vooral andere redenen.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.20.40

Een Japans modehuis dat een eerbetoon aan een Vlaamse schilder brengt, we voelen ons vereerd. Undercovers Jun Takahashi refereert in zijn wintercollectie naar Michaël Borremans, met plastieken maskers die de modellen een geforceerde plastische chirurgie glimlach gaven en schilderijen als print op mantels en tops. Het is Takahashi's kritiek op een maatschappij geobsedeerd door jeugdigheid en schoonheid. Erg sterk.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.21.17

John Galliano tenslotte stelde zijn debuut voor het hernoemde Maison Margiela voor. De collectie was een nogal onevenwichtige mix tussen het dna van Margiela - de- en reconstructie - en de historische referenties waar Galliano altijd zo sterk in was. Zijn muzes zijn excentriek, dragen fluorescerende make-up, lange mantels, fluwelen korte broek pakjes en gedragen zich bizar. Het leek een statement, Galliano - zelfverzekerd na zijn coutureshow eerder dit jaar in Londen - is back. Maar of hij bij MM op zijn plaats is, daar kunnen we vooralsnog geen sluitend antwoord op geven. Het enthousiast applaus na de show was tevergeefs, hij liet zich niet zien.

Schermafbeelding 2015-03-07 om 11.21.35