7 eetbare witmakers voor je tanden

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door ELLE België
7 eetbare witmakers voor je tanden

Witte tanden zijn niet iedereen gegeven. En dat blikje frisdrank, die kop koffie of dat glas rode wijn helpt ook niet echt. Overweeg daarom eens deze 7 natuurlijke witmakers uit de supermarkt!

1/

1. Appels

Appels zijn het ultieme gezonde tussendoortje bij uitstek. Ze zijn niet alleen lekker sappig en smakelijk, ze houden tandplak en bacteriën op een afstand. Hun knapperige textuur en sappigheid verhogen de aanmaak van speeksel en wassen de schadelijke bacteriën weg die tandplak en op termijn verkleuring veroorzaken.

2. Noten

Net zoals appels hebben noten een wegwassend effect. Kauwen op amandelen, cashewnoten, walnoten en sesamzaad zet de productie van speeksel in gang en bestrijdt viezigheid in de mond. Meer nog: dankzij de schurende textuur van de noten bestaat de kans zelfs dat ze bestaande vlekjes op de tanden doen verdwijnen.

2/

3. Rauwe groenten

Voedsel dat rijk is aan vezels en rauw is, fungeert perfect als scrub voor je tanden. Net zoals een schuursponsje kookpotten zuiver krijgt, lukt het broccoli- en bloemkoolroosjes om je tanden schoon te maken. Mooie bonus: het hoge ijzergehalte in groene groentes zorgt voor een dun laagje dat beschermt tegen de zuren die in frisdranken zitten. Hou je van selder? Speel dan een paar stengels per dag naar binnen. Omdat het zo moeilijk is om op te kauwen, zal het de speekselproductie de hoogte in jagen en het oppervlak van je tanden mooi schoon polijsten.

4. Paddenstoelen

En in het bijzonder de shiitake. Want die bevat een tandvriendelijke stof (lentinan) die de groei van slechte bacteriën die tandbederf en verkleuring veroorzaken doet afremmen. Als je niet dol bent op schimmels, mag je ze ook altijd roerbakken in de wok. Laat dan wel de sojasaus achterwege want die is alles behalve vriendelijk voor je gebit.

3/

5. Aardbeien

Die bevatten appelzuur wat vlekjes aan het oppervlak van je tanden helpt af te breken. Wil je nog een beter resultaat? Plet dan een aantal aardbeien samen met zuiveringszout voor een beter dosering en poets er je tanden mee met je vingers.

6. Uien

Niet echt de oplossing voor een frissere adem maar ze helpen wel degelijk je tanden witter te maken. De zwavelverbindingen voorkomen dat tandplak zich op de tanden vastzet en ook hun slepende smaak zorgt er indirect voor dat je tanden witter worden. De kans is groot dat je je tanden namelijk vaker zult poetsen om van de geur af te raken. Let er wel op dat je de uien rauw eet, pas dan helpen ze voor je gebit. Veel salades eten is dus de boodschap.

7. Citrusvruchten

Denk: sinaasappel, citroen, limoen, mandarijn of pompelmoes. De zuren die ze bevatten zijn effectieve bleekmiddeltjes voor je tanden. Hun zurige smaak maakt bovendien nog meer speeksel aan in de mond zodat je gebit kan rekenen op een natuurlijke spoeling en een polijstbeurt. Nog een dankbaar stuk fruit is de ananas. Het enzym bromelaïne in deze gouden vrucht helpt bij het verwijderen van vlekjes op het tandglazuur.

(Stagiaire Kiënta Martens)