WATCH: sweatshop -deadly fashion

Gepubliceerd op 14 januari 2015 door ELLE België
WATCH: sweatshop -deadly fashion

sweatshops

Wat gebeurt er als je 3 fashionista’s de mensen laat ontmoeten die hun kleren maken? De Noorse filmregisseur Joakim Kleven zocht het uit, vertrok naar Cambodja en keerde terug met de onthullende en confronterende webserie ‘Sweatshop – Deadly Fashion’.

Nog maar 22 jaar is hij, en toch is hij erin geslaagd om Noorwegen het afgelopen halfjaar op zijn kop te zetten. Zijn 5 afleveringen tellende webserie ‘Sweatshop – Deadly Fashion’, over de erbarmelijke leefomstandigheden van textielarbeiders in Cambodja, werd al meer dan een miljoen keer bekeken en maakte niet alleen in Noorwegen, maar ook in Spanje, Mexico, Argentinië en Chili verschillende reacties en debatten los.

sweatshops2
Regisseur Joakim Kleven

‘Noorse jongeren geven ontzettend veel geld uit aan kleding, zonder te weten waar ze vandaan komen. Met deze reeks wilden we hen wakker schudden en hen doen beseffen waar en door wie hun kleren gemaakt worden’, vertelt Joakim. De webserie werd non-stop gedeeld via sociale media om zoveel mogelijk bereik te genereren, want dit is volgens de maker een onderwerp dat iedereen aangaat. ‘Mensen moeten beseffen dat sweatshops in deze tijden onaanvaardbaar zijn. Textielarbeiders verdienen in Cambodja zo weinig dat ze nauwelijks kunnen overleven en de werkomstandigheden in de meeste fabrieken zijn verschrikkelijk, dat moet veranderen’, oppert Joakim.

1/

Ludvig Hambro, Anniken Jørgensen en Frida Ottesen, niet toevallig alle drie modebewust en jong, reisden met Joakim mee. Frida heeft de sterkste persoonlijkheid en durft voor haar mening uitkomen. Ludvig, de enige man in het gezelschap, is de typische aantrekkelijke boy next door en Anniken runt een van de meest gevolgde Noorse blogs en spendeerde tot voor haar reis naar Cambodja zo’n 600 euro per maand aan kleding. ‘Het was vooral belangrijk dat ik drie jonge mensen op sleeptouw kon nemen, zodat de jongeren in Noorwegen zich makkelijk met hen kunnen identificeren’, legt Joakim uit.

Frida, Anniken en Ludvig in de bus.
Frida, Anniken en Ludvig in Cambodja

De unieke ervaring in Cambodja heeft niemand koud gelaten. Eens teruggekeerd werd er meteen contact opgenomen met de gigantische Zweedse modeketen H&M om te bespreken hoe de productie van hun kleding beter kan en de textielindustrie in Azië werd een agendapunt in het Noorse parlement.

Het doet Joakim plezier dat zoveel mensen bereid zijn zich in te zetten. ‘Ik hoop dat de textielarbeiders in de toekomst het loon krijgen dat ze verdienen en dat ze hun werk kunnen doen in veel betere werkomstandigheden. Het zal nog een lange weg worden, maar het is niet onmogelijk!’

‘Sweatshops – Deadly Fashion’ is te bekijken op de website van Aftenposten, de grootste krant van Noorwergen, en werd ondertiteld in het Engels en het Spaans.

Foto's: Stig Indrebø

(Stagiaire Kiënta Martens)