Dit is Belgisch: de ontdekkingen van 2014

Gepubliceerd op 31 December 2014 door Isabelle Vander Heyde
Dit is Belgisch: de ontdekkingen van 2014

dit is belgisch

Het voorbije jaar bezochten we druk showrooms en ateliers, werden lookbooks per tientallen verslonden, woonden we shows en presentaties bij... en ontdekten we eens te meer hoeveel talent in ons kleine landje verzameld zit! 10 fijne labels van eigen bodem: 

1. La Vie Est Belge, het label dat postcodes tot nieuwe hype bombardeerde

hoofd1

“Cijfers zijn de nieuwe letters, een trend in de maak!” Maxime Den Doncker en Martin Gillis hebben doorgaans van mode niet veel kaas gegeten. Toch zetten de twee Brusselse vrienden dit jaar een origineel project op poten: sweaters customizen met de postcode van je stad of gemeente.

1/

2. Made By Bernadette, ultrahippe cardigans op grootmoeders wijze

made-by-bernadette

Breinaalden, klossen wol en Mariabeeldjes: klinkt als het salon van een cliché grootmoedertje en nochtans slaat dit wel degelijk op dat van Bernadette, de vrouw die gebreide cardigans hip maakt van Antwerpen tot Ibiza. Sinds zij een dik jaar geleden een jas voor haar dochter breide, is de bal aan het rollen gegaan… en zoals naamgenote Bernadette eeuwen geleden de maagd Maria zag verschijnen in Lourdes, zag zij plots een gloednieuw label ontstaan in Brasschaat, maak kennis met Made By Bernadette!

3. O’Ren, woordspelingen met Belgische uitspraak

o9

We kenden dit fijne label al een tijdje, maar afgelopen december wist het een plaats helemaal bovenaan ons verlanglijstje te veroveren met de Jeux de Mots collectie: sweaters, bomber jacks, shirts en rokjes met een patriottische boodschap!

4. Lolo the Ballerina, ballerina’s en zoveel meer 

Schermafbeelding 2014-12-30 om 14.04.33

Sinds Lolo the Ballerina uit het niets opdook, is er geen houden aan de groei van het Belgische label, op enkele jaren tijd uitgegroeid tot dé referentie op het vlak van stijlvolle ballerina’s -gevestigde waarden als Repetto trillen op hun zolen… Naast een webshop, worden de begeerlijke schoenen ook verkocht in grote boetieks als Smets, Princess en A Suivre. Komende lente ligt de capsulecollectie Lolo x Tiany Kiriloff in de rekken: musthave!

2/

5. Unknown Curiosity, Belgische mode vanuit Mumbai

Faye+Jacket+in+Embroidered+Blue+2

Jasjes en blazers met een uniek karakter: minimalistische designs, mannelijke invloeden, een mix van geborduurde stoffen en meer klassieke materialen. Dat is hoe je het label van de 24-jarige Hannelore Nuijens kan omschrijven. De globetrotter runt Unknown Curiosity tegenwoordig vanuit haar nieuwe thuishaven Mumbai, benieuwd waar het haar de komende jaren heen voert!

6. Karolin, statement rotsen om je vinger 

Karolin

Geen perfect geslepen edelstenen voor het Antwerpse Karolin, wel agaat geode –oftewel, rotsen… “Ik hou van grote statement juwelen, maar had geen zin in de zoveelste diamentenlijn. Ik wilde iets ruwers, dat aanleunt tegen natuursteen, marmer of hout.” Het resultaat: een prachtige reeks back to basics juwelen!

7. Komono, accessoires met een twist 

Komono

Komono, Japans voor “accessoire”, brengt high-en zonnebrillen en horloges met een twist. Originele prints en designs, geïnspireerd op reizen, fotografie, het buitenleven en kunst, reflecteren een levensstijl die iedereen op de neus en om de pols wil dragen –zo blijkt uit het fenomenale succes van het amper vijf jaar jonge label.

3/

8. My Bob, goedgemutst

MyBob

De Gentse Geoffroy Moreels reist de wereld rond op zoek naar handwerkers die zijn ideeën tot hoeden kunnen omtoveren. Het resultaat is een indrukwekkende reeks panama’s, beanies, cloches, bolhoeden en fedora’s in alle geuren en kleuren.

9. Katrien Van Hecke, ecologische mode ten top 

Katrien-Van-Hecke

Katrien Van Hecke schopte het met haar eigenwijze ecolabel tot in het adresboekje van Lady Gaga’s stylist. Haar visie? Duurzaamheid, maar dan tot in het uiterste doorgedreven. Van haar atelier tot haar instrumenten en materialen: alles voldoet aan haar zogenaamde “from scratch” criterium. Recyclage, ecologie en DIY zijn sleutelwoorden: omdat het ook anders kan!

10. Howlin, gebreide sweaters voor iedereen

Schermafbeelding 2014-12-30 om 14.06.16

Schots voor stank. Dat is in drie woorden de betekenis van Howlin, het succesrijke knitwear label van de Antwerpse broers Jan en Patrick Olyslager. Oorspronkelijk lag de focus van het label op mannen, sinds deze zomer zijn er ook vrouwencollecties. Een merk met een bijzonder creatief geurtje aan!