How to: motivatie om te sporten

Geüpdatet op 19 December 2014 door ELLE België
How to: motivatie om te sporten© Getty
© Getty
© Getty

Een nieuw jaar brengt nieuwe goede voornemens met zich mee. Een sportief doel voor ogen? Blijf gemotiveerd met deze 5 tips.

Sporten, je begint er aan vol goede moed, maar al even snel geef je het op -nog voor je goed en wel resultaat ziet. Pak het deze keer anders aan: begin, hou vol en blijf gemotiveerd! Wij helpen je alvast met deze 5 trucjes.

1/

acro

1. Wissel af

Je elke week naar de fitness hijsen om er elke keer dezelfde oefeningen te moeten doen, begint al snel te vervelen. Bovendien train je niet elk deel van je lichaam met eender welke sport. Afwisselen is daarom de boodschap. Combineer verschillende sporten met elkaar voor een leuke variatie en verleg vooral je grenzen. Wat denk je van een potje country fitness (een les aerobic met danspassen uit de westernwereld), of aquawalking (een fitness-sessie in het water met laarzen)? Informeer eens bij verschillende sportcentra en zwembaden in je buurt en je vindt zeker de sport die bij je past!

2/

spp

2. Verander van muziek

Muziek blijft essentieel tijdens onze trainingssessies. We gaan er van bewegen en het geeft ons een enorme boost die ons bergen doet verzetten. Of toch bijna. Zelfs als je wilt gaan zwemmen, is stilte geen optie meer met een waterdichte mp3-speler. Het probleem is vaak wel dat we steeds naar dezelfde muziek blijven luisteren, wat uiteraard onze motivatie niet ten goede komt. Neem daarom af en toe eens de tijd om je playlist bij te werken.

Onze suggesties:
1. Crystal Fighters – You & I
2. MGMT – Electric Feel
3. The 1975 – Chocolate
4. Sigma ft. Paloma Faith – Changing
5. Dé klassieker die niet mag ontbreken: Survivor – Eye of the Tiger

Om nog meer inspiratie op te doen, bestaat er 8tracks. Via tags als ‘workout’ of ‘running’ staan er duizenden afspeellijsten klaar om te sporten.

Een ander truc is om audioboeken te beluisteren tijdens je workout. Zeker geschikt tijdens het joggen omdat je al lopend naar een leuk verhaal kan luisteren. Resultaat: je bent gemotiveerd en nieuwsgierig om het vervolg te horen, dus je blijft lopen.

3/

crew

3. Vind een sportbuddy

Sporten in groep is de ultieme manier om het vol te houden. Als je jouw beste vriendin beloofd om met haar elke zondag te gaan zwemmen, wordt het al een pak moeilijker om je afspraak af te zeggen. Zij rekent op jou en, geef maar toe, jij ook op haar. Jullie steunen elkaar niet alleen, er komt ook een gezonde competitiedrang naar boven om elke keer een beetje beter je best te doen.

Als je niemand in je vriendenkring vindt om te gaan sporten, kun je altijd online nog op zoek naar een sportpartner, bijvoorbeeld via Yelp.

4/

obj

4. Kies een doel en visualiseer je vooruitgang

Een haalbaar doel opstellen voor jezelf zorgt er voor dat je de sport op lange termijn beter zal volhouden en dat is alleen maar goed voor je motivatie. Creëer kleine uitdagingen en breng ze in beeld. Je zal zien dat je dan minder de neiging zal hebben om op te geven. Je ziet dan namelijk al wat je bereikt hebt en dat geeft je een extra boost om niet te stoppen voor je die laatste uitdaging gehaald hebt. Voor wie niet zo handig is met grafiekjes en tabellen, bestaat er de wondere wereld van applicaties.

Runkeeper: deze app volgt de weg die je aflegt tijdens je workout via het GPS-systeem in je smartphone. Of je nu jogt, fietst of rolschaatst, via de app zal je altijd je route kunnen bekijken, hoeveel tijd je nodig had en het aantal calorieën dat je verbrand hebt. Extra motivatie: een stemmetje informeert je in je hoofdtelefoon wanneer je doel bereikt is. De app is gratis te verkrijgen in de App Store.

Joggy Coach: deze app doet er via stemcoaching alles aan om je te motiveren. Voor wie wat competitie in het bloed heeft, bestaat er ook een spookmodus die je doet vechten met jezelf. De app is vooral geschikt voor joggers, maar er bestaat ook een versie voor fietsers. Allebei gratis te vinden in de App Store.

Nike+ Training Club: deze fitnessapplicatie toont je coaching programma’s, video’s, tips en nog zoveel meer. Waarom wij fan zijn? De app is specifiek gericht op een vrouwelijk publiek en is volledig gratis.

5/

pin
© Pinterest

5. Laat je inspireren door Pinterest

De sociale netwerksite Pinterest staat vol met beelden van korte, motiverende zinnen die je er zo weer bovenop helpen als je een dipje hebt. Maak een prikbord met de pins die jouw het meest aanspreken en lees ze even door voordat je aan je work-out begint. Wedden dat je die vijf minuten snoozen zo afleert?

(Via Elle Belgique, stagiaire Kiënta Martens)