5 redenen om nu te beginnen met skiën

Gepubliceerd op 23 December 2014 door ELLE Snow Club
5 redenen om nu te beginnen met skiën

skiën

Sta jij deze tijd van het jaar ook al te popelen om de skipiste op te glijden of liever niet? Overweeg toch maar een trip naar de sneeuw want skiën is beter dan een volledige work-out. Dat bewijzen deze 5 redenen.

1. Het is goed voor de lijn
Niet getreurd als je nog voor de feestdagen al wat kilo’s bent bijgekomen door een overload aan chocolade en snoepjes van de Sint. Kruip op je skilatten en ga eens een week de Franse Alpen onveilig maken. Na zes uur skiën verbrandt je namelijk zo’n 3000 calorieën en na een week ben je zo’n 2 kilo kwijt!

2. De ideale ontstresser
Niets is rustgevender dan de vrijheid van de hoge, besneeuwde bergtoppen. Je job kan je voor één keer gestolen worden want je hoeft je alleen maar te focussen op de afdalingen en het adembenemende uitzicht. Combineer dat met een ontspannende wellness-sessie en een deugddoende après-ski en je lichaam is weer helemaal opgeladen.

3. Weg met die winterdip
De winter heeft ongetwijfeld zijn charmes, maar kan voor sommigen ook een echte kwelling zijn. Het tekort aan zonlicht en vitamine D en de koude temperaturen doen terug verlangen naar de hete zomermaanden. Eén goede raad? Trek met een paar vrienden naar je favoriet skioord. In een mum van tijd ben je terug de oude en is je voorraad vitamine D weer aangevuld.

4. Skiën houdt je jong
Wie skiet, vraagt veel van zijn lichaam maar dat hoeft niet altijd slecht te zijn. Doordat je knieën tijdens het skiën al het gewicht van je lichaam moeten dragen, worden die gewrichten sterker. Dat verkleint niet alleen de kans op blessures op latere leeftijd, het voorkomt ook osteoporose. Bovendien ski je een hele dag, wat een perfecte work-out is voor je hart zonder dat je steeds buiten adem bent.

5. Een stevig lichaam in balans
Skiën vraagt om een goede techniek en heel wat oefening. Hoe langer je er meer bezig bent, hoe steviger en strakker je lichaam zal worden. Vooral de spieren rond de romp, lees: buik-, bil- en rugspieren, worden aangepakt. Ook je houding zal veranderen doordat het skiën je evenwicht op de proef stelt. Als je ons vraagt: alleen maar win-win!

(Stagiaire Kiënta Martens)