5 tips om gezond en effectief te joggen

Gepubliceerd op 9 November 2014 door Christin Ho
5 tips om gezond en effectief te joggen

joggen

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Uit je luie zetel komen, wordt geen uitdaging meer met onze looptips.

1. Heb een eindpunt voor ogen
Het lopen gaat sneller als je op zoek gaat naar een eindpunt in de verte. Kijk vooruit, anders word je afgeleid door al hetgeen je tegenkomt.

2. Varieer je snelheid
Joggen draait niet om 'hoe sneller je loopt, hoe sneller je ervan af bent'. Als je voor 7 km gaat, loop in het begin 1 km wat trager om je op te warmen, verhoog je snelheid in de volgende 5 km en en vertraag de laatste km om je benen tot rust te brengen.

3. Doe sportieve kleren aan
Doe comfortabele kleren aan die bestand zijn tegen regen en wind.

4. Entertain jezelf
Hoeveel nieuwe looproutes je ook uitprobeert, lopen kan saai worden. Creëer zoveel mogelijk nieuwe podcasts om jezelf bezig te houden tijdens het joggen.

5. Neem tijd om tot rust te komen
Om vooruitgang te boeken is het belangrijk dat je beenspieren kunnen herstellen. De dag daarop opnieuw gaan joggen wordt daarom afgeraden. Maar uiteraard mag je dan wel andere spieren trainen.