ELLE preview: in het atelier van Nick Cave opera ‘Shell Shock’

Geüpdatet op 29 Oktober 2014 door Natalia Tjurina

shellshock

Afgelopen vrijdag ging de langverwachte opera 'Shell Shock' van Nicholas Lens en Nick Cave in première in De Muntschouwburg in Brussel. ELLE nam naar aanleiding van de voorstelling een kijkje achter de schermen en liet zich rondleiden in de wondere wereld van kostuumontwerper Khanh Le Thanh.

De Muntschouwburg mag dan misschien te kampen hebben met besparingen, voor de productie van Shell Shock werden kosten noch moeite gespaard. Want ja, bij topnamen als Nicholas Lens (componist), Nick Cave (auteur) en Sidi Larbi Cherkaoui (regisseur en choreograaf), hoort uiteraard ook een productie op wereldniveau - van cast, over choreografie, tot kostuumontwerp.

Toen Khahn Le Thanh in de zomer van 2013 gevraagd werd als kostuumontwerper van een nieuwe opera voor De Muntschouwburg, moest de designer niet lang nadenken. "De opera had nog geen titel, maar zou over soldaten gaan. En ik wilde al heel lang een militair geïnspireerde collectie maken. Iedere ontwerper gaat door een militaire fase, dit is die van mij."

Bij een bezoek aan de ateliers leidt Khanh ons eerst voorbij de mannenkostuums, om ons vervolgens mee te voeren langs het damesatelier, waar een aantal indrukwekkende jurken op paspoppen zijn uitgestald. We zien een jurk in zijde en zijdeorganza, met stroken die lijken te kolken en net onder de heupen samenkomen als een bloem. Een andere jurk krijgt een top in kant met sluierkap en een beetje zwarte verf, alsof de onderkant van de bloes bevangen is door rook. Frêle stoffen die een andere kleur blootgeven bij één enkele rimpeling. Terwijl sommige jurken er heel vooroorlogs uitzien, doen anderen net heel modern aan. Khanh: “Voor mij is de Eerste Wereldoorlog een soort van ontmoetingsmoment tussen de oude en de moderne wereld. Vandaar het contrast tussen heel moderne, hedendaagse stukken en elementen uit 1800 zoals de hoepeleffecten op de heupen.”

Lees het volledige interview in het novembernummer van ELLE België, nu in de winkel!

Tekst Claire Thys / Natalia Tjurina - Beeld Nattida-Jayne Kanyachalao