Interview: een duik in de romances van M.A.C.

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Isabelle Vander Heyde
Interview: een duik in de romances van M.A.C.

mac romance
Ze staart naar de horizon, dromend van wat komen zal. Haar armen heeft ze om de stalen buikspieren van haar woest aantrekkelijke minnaar geslagen. Hij redde haar waarschijnlijk uit de klauwen van een minder aantrekkelijk manspersoon. Zij houdt klaarblijkelijk van mannen met mascara. En extensions. En highlights. Zucht….

 ?!Wie vindt dit soort dingen toch uit?!

Miles Aldridge en James Gager, zo blijkt. Dit olijke duo brengt sinds jaar en dag M.A.C. campagnes met een twist en weet het label zo uit de veilige, voorspelbare vaarwateren van de traditionele schoonheidsindustrie te houden. De ene als modefotograaf, de ander als creatief directeur van het label. Samen zorgen ze, trouw aan het huismotto “all ages, all races, all sexes”, voor vuurwerk, kleur en kabaal in een wereld die gedomineerd wordt door Photoshop schoonheden. Een vrolijk parcours, dat dit najaar gebundeld werd in het boek Miles of Mac. Tijd voor een koffieklets:

4th Session 016

De meest recente M.A.C. campagne draait rond stationsromannetjes. Hoe komen jullie toch op zo’n idee?

James: Ik heb het visuele van die romans steeds interessant gevonden en besloot er mijn eigen verhaal rond te breien. Dat stelde ik voor aan Miles, die er zijn eigen input en draai aan gaf. We gaan steeds op dezelfde manier te werk en baseren onze campagnes op zelf bedachte scenario’s.

Miles: Weet je, campagnes voor de schoonheidsindustrie vind ik meestal echt pijnlijk, het is steeds maar hetzelfde liedje. Er wordt een bloedmooie, perfecte vrouw voor me gedropt en ik ben verondersteld een bloedmooie, perfecte foto te maken. Dat boeit me niet, ik vind het leuk onverwachte wendingen op het publiek af te vuren. James en ik reageren niet op wat mensen verwachten en denken leuk te vinden. Wij doen maar wat en beseffen gaandeweg wel of het publiek hierin meegaat –meestal is dat wel het geval.

Schermafbeelding 2014-10-02 om 16.21.02

Een visie die ook weerspiegeld wordt in jullie keuze van leading ladies: Rihanna, Catherine Deneuve, maar ook Miss Piggy, Wonder Woman en Marge Simpson. Hoe kiezen jullie hen uit?

James: Je zal al gemerkt hebben dat er geen standaard “M.A.C. vrouw” is, in tegenstelling tot andere labels hebben we niet één ideale visie op schoonheid, geen signature look. Wij staan voor alle leeftijden, alle rassen en alle seksen en dat merk je aan onze boegbeelden. Elk van hen is iconisch op haar manier. Zo is Rihanna nu al een legendarische entertainer (én M.A.C. is diep geworteld in de muziekwereld), is Marge Simpson een icoon omwille van haar blauwe haar, is Miss Piggy het omwille van haar sterke karakter, is Wonder Woman het om haar macht;,… Je ziet: er is geen norm, dat is ook de reden waarom ons make-up gamma zo breed is. Schoonheid kan in blauw haar zitten, net zo goed als in rimpels. We provoceren graag en dagen vastgeroeste ideeën uit.

Miles: Ons ultieme doel is schoonheid met een twist te brengen. Het komt in diverse vormen, kleuren en maten en het mag zeker niet saai zijn.

James: O neen, saai is dé vijand!!

Schermafbeelding 2014-10-02 om 16.07.47

Schoonheid in al haar vormen dus, plezier en een aanslag op saaiheid. Moeten we nog een boodschap lezen in jullie campagnes?

Miles: Zeker, ze zijn ode aan de menselijke fantasie!

James: Je zou versteld staan hoeveel we uit spontane momenten plukken. Tijdens shoots vertoeven we in studio’s waar attributen, pruiken, kostuums en decorstukken voor het rapen liggen. Wij reageren dan echt als twee kinderen en slaan aan het spelen, gaandeweg komen altijd leuke ideeën op. Dat heeft in het verleden al tot super campagnes geleid, hoe stom het in het begin ook klonk. Het gaat erom overal voor open te staan.

Miles: Dat geldt trouwens ook voor ons publiek –ook zij moeten hun fantasie laten spreken. De boodschap houdt niet op bij “wees mooi en wees jezelf”, het gaat om “wees mooi, wees jezelf en wie of wat je maar wil zijn”. Wij werken in elke campagne kleine scenario’s uit, aan jullie om dat ook met jullie leven te doen! Er zijn zoveel leuke, gekke, verrassende ideeën out there, ze verdienen je volle aandacht. 

Schermafbeelding 2014-10-02 om 16.08.57

Over leuke ideeën gesproken: M.A.C. heeft heel vroeg een punt gemaakt van sociale verantwoordelijkheid. Het label steunt met haar Viva la Glam campagnes de strijd tegen HIV, om maar een voorbeeld te noemen. 

James: Inderdaad, we zijn één van de eerste bedrijven die hier expliciet een punt van hebben gemaakt. Het is een waarde die onlosmakelijk met ons DNA is verbonden en we doen dit vanuit oprechte overwegingen. De schoonheidsindustrie in het algemeen heeft dit onderwerp echter te lang links laten liggen. Ik merk wel op dat er de laatste jaren steeds meer aandacht voor wordt getoond door cosmetica labels. Dat is mooi, al hoop ik dat het met oprechte bedoelingen gebeurt en niet één of andere strategische zet is.

Schermafbeelding 2014-10-02 om 16.09.59

Een hoop mooie boodschappen dus, bloedmooi verpakt in geweldig vrolijke campagnes -en in de zwart omlijnde ogen van een hunk met extensions natuurlijk...

Miles of M.A.C., nu te koop in geselecteerde M.A.C.winkels en online aan €50.