Q&A: Jamie Cormack van Herschel

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Laure Vandendaele
Q&A: Jamie Cormack van Herschel

Herschel
In amper vijf jaar tijd groeide het accessoirelabel van broers Lyndon en Jamie Cormack uit tot een populair internationaal merk. Hun iconische rugzakken zijn intussen in 63 landen verkrijgbaar en de Canadese jongens zijn gegeerd goed in de modewereld.

Onlangs nog benaderde oerdegelijk schoenenmerk Clarks het creatieve Canadese duo om de iconische desert boot in een nieuw kleedje te steken. ELLE sprak designer Jamie Cormack tijdens de Europese presentatie van de limited edition versie van de klassieker.

  • Tevreden over het resultaat?
    Jazeker, ik vind de schoen echt geweldig. De desert boot is een iconisch ontwerp op zich en spreekt al jaren een breed publiek aan. Net omdat de schoen zo’n icoon is, wilden we er niet al te veel aan veranderen. We hebben onze stempel op de schoen gedrukt zonder al te veel van het originele ontwerp af te wijken. Toch ademt de schoen de look & feel van Herschel, van onze typische streepjes aan de binnenkant, een stoer stukje denim, het perfecte marineblauw tot de lederen veters.
  • Hoe is de samenwerking met Clarks eigenlijk tot stand gekomen?
    Het is allemaal een beetje vanzelf gegaan en organisch gegroeid. Mijn broer en ik zijn al jaren fan van het merk en zij volgen al vijf jaar wat wij doen. Los van het leeftijdsverschil (Clarks werd in 1825 opgericht/LV) zijn we aan de basis  twee gelijkaardige merken. We vertrouwen elkaar dan ook volledig. Het is dankzij dat wederzijds vertrouwen dat de samenwerking zo snel en vlot verliep.

Herschel_Clarks_2

  • Net als Herschel werd Clarks opgericht door twee broers. Een leuk toeval?
    Ja, voor onze samenwerking had ik er geen idee van dat Clarks bijna 190 jaar geleden door twee broers uit de grond is gestampt. Tijdens onze research en zoektocht doorheen het uitgebreide archief van het merk zijn we heel veel leuke achtergrondverhalen te weten gekomen.
  • Verloopt de samenwerking met je broer vlot?
    Dat vraagt iedereen zich af! Maar ja, het gaat goed. We hoeven beiden geen blad voor de mond te nemen en zorgen ervoor dat we de elk de taken uitvoeren waar we de beste in zijn. We zeggen altijd waar het op staat en het werk raakt sneller gedaan. Uiteraard botst het af en toe maar die kleine ruzies zijn na twee minuten alweer vergeten en vergeven.

Herschel_Clarks_4

  • Zijn er nog mensen of merken met wie jullie willen samenwerken?
    We hebben een hele waslijst! Maar voor we met anderen in zee gaan focussen we ons eerst op een tweede samenwerking met Clarks. Heel wat merken kiezen voor eenmalige collaboraties maar wij denken liever op lange termijn. Op die manier kunnen we op verschillende vlakken vooruitgaan. Het is beter voor iedereen.
  • De voering van jullie rugzakken is gebaseerd op de werkplunje van jullie grootvader en het streepjes motief is intussen jullie handtekening. Maar hoe pikken jullie nieuwe trends op?
    Door veel te reizen, we zijn dan ook bijna altijd onderweg. Thuis kan je ook wel inspiratie op doen maar het is niet hetzelfde. Je leeft in je eigen habitat vaak met oogkleppen op. Op reis is alles nieuw en spannend, elk station belooft een nieuwe ervaring. Daarnaast volgen we ook de mode op de voet. Al zijn het soms oude vondsten zoals een vintage stuk of een paar aftandse schoenen dat voor nieuwe inspiratie zorgt.

Herschel_Clarks_5

  • Jullie hoofdkantoor is nog steeds in Vancouver gevestigd, ver weg van de grote modesteden zoals Londen en Parijs. Is er zoiets als een Canadese stijl of modescene?
    Er zijn best wat leuke merken afkomstig uit Vancouver, zowel op gebied van mode als design. Van een typische modescene is niet echt sprake gezien Vancouver een enorm universele stad is met veel verschillende culturele invloeden. Er is een unieke mix van mode, stijl en cultuur.
  • Rugzakken vormen de basis van Herschel. Hoe moeilijk is het om die te blijven innoveren?
    We zorgen ervoor dat Herschel zoveel meer is dan rugzakken alleen. We maken tote bags, duffeltassen en sinds dit jaar ook mutsen. Het is ons doel om een internationaal gekend accessoiremerk voor mannen en vrouwen te zijn. We willen de rugzak niet heruitvinden en dat proberen we ook niet. Vijf jaar geleden waren er nog niet echt merken zoals het onze, iemand moest er zich op toeleggen en van een rugzakmerk een lifestyle te maken. Dat is wat wij gedaan hebben.

Herschel_Clarks_3

  • Jullie merk is genoemd naar een Canadees gehucht waar maar 30 mensen wonen. Hebben de huidige inwoners van Herschel enig idee dat de rugzakken intussen in 63 landen verkocht worden?
    Mijn vader heeft nog contact met de mensen uit het dorp dus ze kennen het bestaan van het merk Herschel. Maar ze weten vast niet dat het label intussen internationaal zo groot geworden is. We hebben hen enkele jaren geleden verschillende rugzakken opgestuurd , wie weet zitten ze momenteel wel op een tractor met een Hershel op de rug.
  • Is er een Canadese ontwerper die we in de gaten moeten houden?
    Raif Adelberg uit Vancouver. Hij maakt hele mooie sweaters van kasjmier en is enorm getalenteerd.


De desert boot is nu verkrijgbaar en kost 120 euro