In Frankrijk wordt de term ‘senior’ vaak besproken en kan er soms verwarring ontstaan, zowel op sociaal als economisch vlak. Door de vergrijzing en de veranderende arbeidsmarkt is het steeds belangrijker om te weten wie als ‘senior’ beschouwd wordt. Deze vraag beรฏnvloedt niet alleen onze perceptie van ouderen, maar speelt ook een rol in marketingstrategieรซn en overheidsbeleid.

Verschillende manieren om ‘senior’ te definiรซren

De betekenis van ‘senior’ verschilt enorm, afhankelijk van de context. In Frankrijk worden oudere mensen vaak “seniors” genoemd, maar er is geen vaste leeftijdsgrens. Het woordenboek Robert omschrijft een senior als iemand die in de sport tot de volwassen categorie behoort, ouder dan de juniors maar jonger dan de veteranen. Een andere gangbare definitie zegt dat iemand vanaf 50 jaar al als senior kan worden gezien.

Volgens de Drees waren er in 2022 ongeveer 18 miljoen Fransen die 60 jaar of ouder waren. Dit illustreert hoe groot deze groep inmiddels is. De leeftijdsgrenzen zijn contextafhankelijk.

Onzekerheid over de leeftijdsgrenzen

Door het verschil in definities is er onduidelijkheid over vanaf welke leeftijd iemand een senior genoemd kan worden. Deze vaagheid speelt vooral in het beroepsleven en de pensioenleeftijd, omdat sommige ouderen door de overheid als senior worden gezien vanwege hun moeilijkheden op de arbeidsmarkt.

Medisch gerontoloog Christophe de Jaeger geeft zijn mening: “Pas boven de 75 jaar spreken we echt van een oudere persoon.” Hij merkt op dat de term ‘senior’ vaak rond de pensioenleeftijd, ongeveer 60 jaar, gebruikt wordt en ziet dit als een periode waarin ervaring centraal staat. Voor hem betekent senior zijn niet alleen dat je wat trager wordt, maar dat je ook meer tijd voor jezelf hebt om je eigen tempo te volgen.

Senioren in de wereld van marketing en consumptie

Hoewel het begrip ‘senior’ veel te maken heeft met sociale en economische kwesties, speelt het ook een grote rol in marketing. De vergrijzende Franse bevolking maakt deze groep tot een belangrijke doelgroep voor marketeers. David Lecomte vermeldt dat 29% van de supermarktconsumenten ouder is dan 65 jaar, waardoor zij loyale klanten zijn die gemiddeld 137 keer per jaar de winkel bezoeken.

Financieel zitten veel senioren comfortabel; vaak hebben ze meer besteedbaar inkomen omdat 74% van de 65-plussers huiseigenaar is, meestal zonder hypotheeklasten. Hierdoor zijn zij aantrekkelijk voor diverse markten.

Wat betekent het om een senior te zijn?

De complexiteit rondom de definitie van ‘senior’ toont aan dat het belangrijk is deze groep goed te begrijpen in onze samenleving. Of je nu denkt aan beleid, marketing of je persoonlijke omgang met anderen, als we precies weten wie we als senior beschouwen, helpt dat ons om betere keuzes te maken.

Met deze kennis kunnen individuen en organisaties beredeneerd kijken hoe zij deze groeiende groep, die niet alleen in aantal toeneemt maar ook een grote verscheidenheid aan wensen en leefstijlen heeft, het beste kunnen benaderen. Het heroverwegen van wat het betekent om een senior te zijn, kan nuttig blijken voor toekomstige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals veranderingen in de arbeidsmarkt en de zorgsector.