Documentaire over de toekomst van de mode: nu exclusief op ELLE.be

Gepubliceerd op 21 Mei 2014 door Anne Poelmans
Documentaire over de toekomst van de mode: nu exclusief op ELLE.be

AEG

Mode moet slow zijn, of niet zijn!

Gisteren werd in Londen – en in Brussel – ‘The next black’ voorgesteld, een film over de toekomst van de mode en bij uitbreiding van de hele kledingindustrie. Deze bij wijlen verhelderende, dan wel verbijsterende documentaire werd getoond in de showroom van AEG, fabrikant van – onder meer – wasmachines… Het merk maakt zich sterk dat zijn nieuwe generatie wastrommels en droogkasten tot 60% minder energie verbruiken en, niet onbelangrijk: voortaan kunnen ‘dry clean only’-stukken ook zonder schade (en zonder chemicaliën) in de wasmachine.

Terug naar de film: al meer dan honderd jaar is mode – kort door de bocht genomen - een kwestie van stof, naad en draad, terwijl de kledingindustrie en - productie de laatste jaren een exponentiële groei en transformatie ondergingen.

De laatste tien jaar werden maar liefst 40% meer kleren verkocht dan in alle voorgaande decennia. Nooit eerder bleven consumenten met zoveel ongedragen stukken in de kast (goed voor miljarden aan miskopen). Eén kledingstuk wordt gemiddeld vier keer gedragen… Neem een kijk in je kast en stel zelf maar vast.

Er worden gigantische hoeveelheden water verbruikt bij de productie van stoffen. Er is niet enkel de waterintensieve katoenkweek. Grote slokkop is het erg vervuilende verfprocedé. De ecologische impact is navenant: in China kleurt het water van de Gele Rivier op sommige plaatsen al paars, roze of groen.

Kortom: er schort wat aan de stroom van fast fashion waarin wij hopeloos verdrinken.

In ‘The next black’ krijgen we een inkijk in de mogelijkheden die een nieuwe moderevolutie moeten mogelijk maken. Nieuwe technologieën – wat dacht je van een jurk gemaakt van vers gekweekte bacterieculturen? -, duurzame, droge verfmethodes, ‘smart clothing’ (onder meer ontwikkeld door Adidas), recyclage en een grondige mentaliteitswijziging inzake ons impulsieve koopgedrag zijn maar enkele van de wegen die ons naar een nieuw modemodel moeten leiden: die van slow fashion. Kijk en oordeel vooral zelf.

Tekst: Nica Broucke