Getest: workout op een flyboard

Gepubliceerd op 8 Mei 2014 door Isabelle Vander Heyde
Getest:  workout op een flyboard

hoofdWiebele wiebele! Geen klein konijntje hier, wel een gorilla. Althans, die beeld ik uit vanop mijn flyboard. Nieuwe fitness methodes, je moet er niet teveel bij nadenken… 

Vandaag test ik dus de Flyboard uit, een workout die verwarrend genoeg dezelfde naam draagt als het superhelden gedoe waaraan ik me vorig jaar waagde. Geen Iron Man actie hier, al kan ik je verzekeren dat je er wél stalen spieren van krijgt.

De workout komt overgewaaid uit Italië en gebeurt op een banaanvormige plank. Aan de hand van verschillende oefeningen worden je spieren en evenwicht gestimuleerd –squatten op een wiebelende plank, het is een uitdaging. Volgens de brochure zou het ook mijn hart- en bloedvaten geen ondeugd doen én word ik er een soepeler wezen van. Klinkt goed: wiebelen wiebelen maar!

Hoe verloopt het? Ik pak een lesje mee op een rustige dinsdagmiddag. De klas is gevuld met een hoop opgewonden huisvrouwen –eentje ligt reeds op de grond, in al haar opwinding van de plank geknald. Haar gezicht krijgt dezelfde frambooskleurige tint als haar t-shirt, maar mij hoor je niet lachen: het kan iedereen overkomen… Just kidding, mijn buikspieren doen nu al pijn  van de ingehouden slappe lach: dit wordt een effectieve krachttraining!

Een training die zich zoals eerder vermeld op veelzeggende poses beroept. Ik neem achtereenvolgens de houdingen van Da Vinci, Gorilla en Mermaid On Top Of The Mountain aan. Leuk, al herken ik de meeste poses uit de gemiddelde Borst Bil en Buik les. Het verschil? Je voert ze uit op een waggelende plank, moeilijker dus om je evenwicht te bewaren. Tegelijk voelen de oefening –met dank aan het ding- ook gemakkelijker aan. Ik heb niet het gevoel mijn spieren tot het uiterste te pushen of al mijn levensenergie langzaam aan de plank te moeten opofferen.

BeFunky_OrtonStyle_1.jpg

Dat is trouwens –aan de zen achtergrondmuziek te horen- ook niet de bedoeling. Dit is een sport voor wie op een rustige, ontspannen manier aan haar lichaam wil werken. Wie zich na een frustrerende werkdag wil afreageren, een ding of twee omver wil schoppen en als een razende op en neer wil springen, laat deze workout dus maar beter aan zich voorbij gaan.

Stilaan worden de oefeningen minder simpel. Ik heb ondertussen ook een frambooskleurig hoofd gekregen en biedt De Gevallene drie rijen verder platonisch mijn diepste verontschuldigingen aan: het kan écht iedereen overkomen, op de plank blijven staan, wordt hoe hoe langer hoe moeilijker. Even op de tanden bijten, volharden in die gorilla houding, sierlijk de lucht door zweven als een echte Da Vinci muze en oef… afsluiten met een Mermaid On Top Of The Mountain. Ik voel me zen en elegant, al ben ik geen zeemeermin -eerder een frambooskleurig besje op een banaanvormige plank.

Hoe dan ook, de workout zit erop en ik heb er een goed gevoel aan overgehouden. ‘s Anderendaags geven mijn stijve spieren te kennen dat het ook echt heeft gewerkt. Ik zou van tevredenheid op en neer springen en een ding of twee omver schoppen, maar dat doen evenwichtige zeemeerminnen niet. 

Ook proberen? Voorlopig wordt de les in België enkel in de Brusselse Aspria gegeven, klik hier voor meer info.