Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie zijn de rijkste vrouwen van de…wereld?

Geüpdatet op 6 juni 2019 door Lore Ginneberge
Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie zijn de rijkste vrouwen van de…wereld?

Oké, technisch gezien niet van de héle wereld, maar wel van Amerika. En dat kan tellen. Dit zijn officieel de rijkste self-made vrouwen onder 40:

Naar jaarlijkse gewoonte licht mediabedrijf Forbes toe wie de rijkste/meest invloedrijke/hoogst betaalde mensen zijn op de planeet. Lijstjes om U tegen te zeggen dus (en neen, we zijn vooral niet jaloers).

1/

De Forbes top 10

Gisteren maakte Forbes bekend wie de rijkste self-made vrouwen onder 40 zijn in Amerika. Dit is alvast de top 10:

  1. Kylie Jenner met $1 biljoen
  2. Huda Kattan met $610 miljoen
  3. Rihanna met  $600 miljoen
  4. Beyoncé met $400 miljoen
  5. Katrina Lake met $380 miljoen
  6. Taylor Swift met $360 miljoen
  7. Kim Kardashian West met $360 miljoen
  8. Neha Narkhede met $360 miljoen
  9. Whitney Wolfe Herd met $290 miljoen
  10. Karissa Bodnar met $275 miljoen

Als deze duizelingwekkende bedragen je oren doen suizen ben je niet alleen. In de top 10 enkele zeer gekende namen, alsook enkele boss ladies die bij ons minder bekend zijn. Maar hoe komen deze vrouwen nu aan zo'n vermogen?

2/

Kylies self-made (?) imperium

De allerjongste en meteen ook aller-stinkend-rijkste is Kylie Jenner. Dit komt niet als een verrassing, want eerder verklaarde Forbes de 21-jarige als jongste self-made billionaire ooit. En daarop kwam - zoals op elk KarJenner nieuwtje - nogal veel commentaar. Want hoe self-made is Kylie eigenlijk? Met een wereldberoemde familie en een momager van de bovenste plank, is die kritiek niet helemaal onterecht. Forbes zag zich dan ook genoodzaakt om de term 'self-made' te verduidelijken: "the term self-made describes anyone who did not inherit his or her fortune", luidt het op de website. En dat maakt dat Kylie inderdaad terecht tot het lijstje behoort.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Kylie Cosmetics (@kyliecosmetics) op

Want hoe komt de jongste Jenner-telg aan haar miljard? Volgens een schatting komt maar liefst 900 miljoen dollar rechtstreeks van haar bedrijf Kylie Cosmetics, een succesvolle onderneming dat begon met lipkits, maar intussen steeds verder uitbreidt. Wij zijn benieuwd waar Kylie staat over enkele jaren. Wie weet vindt Forbes binnenkort een nieuwe lijst uit voor het steeds groeiende vermogen van de twintiger?

3/

Rihanna is rijkste vrouwelijke popster

Je kon de laatste weken niet om Rihanna heen. De popster/make-up mogul/ontwerpster/allround godin stampt de ene na de andere succesvolle business uit de grond, met meest recent haar eigen modehuis bij LVMH. Dat maakt dat Rihanna behalve met haar muziekcarrière nu ook flink de kost verdient als ondernemer: eerst via Fenty Beauty, later met Savage x Fenty en nu dus met haar full-on high fashion label Fenty Maison.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door badgalriri (@badgalriri) op

De recente opstart van Fenty Maison zal er waarschijnlijk voor zorgen dat RiRi's vermogen nog flink zal toenemen. En daar zijn we stiekem blij om, want Rihanna breekt talloze records en barrières voor (gekleurde) vrouwen. Niet alleen is ze de eerste vrouw ooit om een luxemerk op te starten binnen LVMH, de ster mag zich nu ook de rijkste vrouw in de muziekindustrie noemen, ver boven collega's als Madonna, Taylor Swift en Celine Dion. You go girl!

4/

Make-up als moneymachine?

Opvallend is tenslotte dat de helft van de vrouwen uit de top 10 hun fortuin (deels) verdienen via cosmetica. Behalve Kylie Jenner op 1, krijgen ook halfzus Kim Kardashian West (KKW Beauty), Rihanna (Fenty Beauty), Huda Kattan (Huda Beauty) en Karissa Bodnar (Thrive Causemetics) flinke inkomsten van hun eigen make-uplijn.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Huda Kattan (@hudabeauty) op

Is cosmetica dus dé succesformule? Als je deze sterren als voorbeeld neemt, lijkt het vooral de combinatie van meerdere merken en collabs die het 'm doet. Maar het feit dat de ene na de andere celeb haar eigen make-upcollectie uitbrengt, blijkt dus vooral financieel een strategische zet...