Fashion news: wat je vandaag moet weten

Gepubliceerd op 10 Maart 2014 door Isabelle Vander Heyde
Fashion news: wat je vandaag moet weten

fashion newsVivienne Westwood kopieert koningin Paola, Lanvin opent een virtueel museum en American Apparel zorgt weer voor controverse. Strelli Homme opent twee winkels in België. 

Schaamhaar, rimpels en nu een paar “made in Bangladesh” borsten: American Apparel neemt tegenwoordig geen blad voor de mond. Het nieuwste campagnebeeld van de keten brengt de 22-jarige Maks in beeld, een American Apparel verkoopsters met Bangladese roots. De slagzin “made in Bangladesh” kaart de polemiek rond modefabrieken in het land aan, terwijl de begeleidende tekst maar meteen ook  de Islam in het debat sleurt. Het gelegenheidsmodel zou onlangs immers haar islamitische geloof hebben afgezworen, wat haar het ideale boegbeeld van de keten maakt: “ze is op zoek naar haar eigen identiteit, dat moedigen we aan.” Van een beladen campagne gesproken, misschien moet American Apparel zich in het vervolg tot één boodschap met de keer beperken?

Vivienne Westwood doet een Paola. De ontwerpster verscheen vorige week zonder haar legendarische, rode haardos in het openbaar. In de plaats draagt ze nu fier een gekortwiekt, grijs kapsel. “Vivienne wil op deze manier aandacht vragen voor de klimaatverandering,” klinkt het officieel. “Daarenboven wil ze met deze coupe aantonen fier te zijn op haar leeftijd.” Opnieuw twee boodschappen in één gepropt, wij gaan 100% met de ontwerpster akkoord. Ontdek hier onze lijst grijze beauties.gr

Lanvin wordt dit jaar 125 en dat wordt alvast gevierd met een nieuwe website –noem het gerust een digitaal museum. De site geeft je een tour door de rijke geschiedenis van het modehuis dat de legendarische Jeanne Lanvin in 1889 oprichtte. Unieke foto’s, video’s (sommigen werden nooit eerder gepubliceerd) en schetsen brengen meer dan 100 jaar couture in beeld. Een fijn voorsmaakje om dit verjaardagsjaar in te luiden.

Wedergeboorte voor Olivier Strelli, die het gloednieuwe Strelli Homme met twee winkels lanceert. Donderdag opent een pilot store in Gent de deuren, terwijl Antwerpen een pop-up krijgt. Het label belooft “ een vlammende start met een mannencollectie die refereert naar het vroegere Olivier Strelli, maar tegelijk een verjongende visie etaleert.”.