Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli

Geüpdatet op 22 Maart 2018 door Isabelle Vander Heyde Foto’s: Raia Maria-Laura
Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli

Een perfecte teint, oneindige wimpers en de lange, platinablonde manen die Kim Kardashian in hoogsteigen persoon inspireerden om blond te gaan: voor mij zit Joyce Bonelli, contouring expert en sinds twee decennia de “huismaquilleuse” van de Kardashian/Jenner clan.

Joyce Bonelli wordt vaak in één adem met de beroemde reality familie genoemd en het is moeilijk niét aan hen te denken tijdens onze ontmoeting. Van haar perfect gecontourde gezicht via de eerdergenoemde pruik en zwart aangezette ogen tot strakke bodysuit en boyfriend jeans, zelfs de oncontroleerbare tick om constant haar lange lokken naar achteren te zwieren: je zou Joyce als een puzzel uiteen kunnen halen en elk stukje aan één van de beroemde zussen toewijzen.  Eigenlijk geldt het omgekeerde, want dit is wel degelijk de vrouw aan wie Kim en co hun iconische looks ontlenen. Alles wat op de huid of in de dressing van een Kardashian/Jenner belandt, wordt op voorhand immers uitvoerig besproken en uiteengezet in moodboards en strategieën. Kim die post-overval voor een “schone lei” ging met nauwelijks opgemaakte ogen en lange, ravenzwarte haren, of Kylie die sinds de geboorte van haar baby met een opvallend blozende glow pronkt: het zijn geen lukrake looks, wel het resultaat van uren strategisch vergaderen aan de top van hun beruchte glam squad –en daar hoort Joyce sinds een dikke twintig jaar bij.

Nochtans reikt haar carrière verder dan de Calabassas mansion en instafeeds van de Kardashians: de Amerikaanse verdiende op eigen houtje haar strepen achter de schermen van talrijke muziekvideo’s en magazineshoots. Ze is een bijzonder graag geziene gast bij Playboy, waar ze in 2006 haar grote doorbraak kende met een Pamela Anderson editorial en later jarenlang de make-up van Holly Madison en diens wulpse kompanen voorzag op de set van Girls Next Door. Haar klantenbestand kent nog andere grote namen als Jennifer Lopez, Demi Lovato en Nicki Minaj –die ze aan de start van haar zangcarrière hielp haar bekende multicolor look te ontwikkelen. Begin dit jaar voegde ze ook nog een eigen cosmetica- én kledinglijn, Unravel, toe aan haar palmares. Joyces grote specialiteit is contouring, de bekende make-up techniek die je hele gelaat optisch kan vervormen: “Geef me een half uurtje met een klant en ik  geef haar de goedkoopste nose job ter wereld! Mijn  klanten lachen altijd met het feit dat ik zòveel laagjes gebruik, maar alleen met minutieus werk, geduld en tonnen make-up kan je een echt naturelle look bewerkstelligen.

Controlled shine is everything

Ik ontmoet de Amerikaanse beauty goeroe in volle Parijse modeweek, waar ze twee keer per jaar heen trekt om sterren als Salma Hayek van een waterdichte –of beter,“flitsdichte”- beauty look te voorzien: “De grote uitdaging van dit soort opdrachten schuilt in de chaotische agenda van mijn klanten. Ze willen ’s morgens een frisse look om front row op een show te zitten, moeten daarna door een zee van paparazzi, leggen ’s middags nog even een TV-interview af en verschijnen ’s avonds op de rode loper. Vier verschillende scenario’s, telkens met andere belichting en fotografie. Daarin schuilt het grote verschil met de make-up op een fotoshoot, waar je alle elementen in de hand hebt: een stralende, dauwfrisse teint zal op HD camera bijvoorbeeld veel te glanzend ogen en de monsterflitsen van paparazzi laten het er lijkbleek uitzien. Mijn make-up techniek past zich aan elke situatie aan. Eerst en vooral breng ik 1001 laagjes aan, juist zodat zelfs de wreedste camera niet door mijn look heen dringt. Daarnaast zijn er trucjes: ik raad klanten altijd aan matterende doekjes op zak te hebben, moesten ze onverwacht voor de camera staan, zodat ze een al te glanzend effect kunnen neutraliseren. Gaat het om zwart/wit-film? Als ik dat op voorhand weet, zal ik mijn contouring iets uitdrukkelijker brengen dan anders.“

Paparazzi make-up

“Het is gek, maar het paparazzi fenomeen heeft wel degelijk een impact gehad op de beauty- en modewereld. Voor mij waren de opnames van Kim & Kourtney Take New York in 2011 op dat vlak echt een keerpunt. Ervoor konden de meisjes nog enigszins ongestoord over straat lopen, maar toen begon het circus van fotografen echt gekke proporties aan te nemen. Het werd iets waar we rekening mee moesten houden, Twitter en Instagram kwamen op en één foto kon binnen vijf minuten met de hele wereld worden gedeeld: Kim en Kourt moesten er dus constant perfect uitzien, niet enkel op draaidagen. Meer en meer outfits dus, maar ook meer beauty. Ik weet nog dat we crisisberaad hielden en een volledig nieuwe manier van werken ontwikkelden. Sindsdien komen ze nergens meer zonder hun persoonlijke glam squad en hebben we onze technieken echt aangepast aan paparazzi. Het gaat om kleine, maar belangrijke aanpassingen: ik zal bijvoorbeeld iets meer bronzer aanbrengen om de flitsen te neutraliseren, of mijn contouring in nog meer laagjes opbouwen en bepaalde accenten anders leggen. Het is een look die tegenwoordig overal bijval krijgt. Dit is mijn persoonlijke ervaring met de Kardashians, maar ook op grotere schaal krijgt het paparazzi fenomeen plots high fashion trekjes, kijk maar naar de laatste campagne van Balenciaga! In die zin was ook de Yeezy campagne, met allemaal Kim lookalikes, een geniale zet.”

1/

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 1

A-a-aaaa: niet huilen!

Samenwerken met supersterren betekent ook heel wat drama en als make-up artist maak je dat allemaal vanop de eerste rij mee. Vechtscheidingen, de overval, het nieuws dat je vader een vrouw wordt, overdosissen: het speelt zich allemaal in de schijnwerpers af, voor het oog van de hele wereld. En ook dan worden foto’s genomen… Wat is de kracht van make-up op zo’n moment? “Het is geen uitzondering dat één van mijn klanten net na het horen van vreselijk nieuws opnieuw door een zee van fotografen moet. Op zo’n moment probeer ik haar aan het lachen te brengen, zorgen dat ze haar make-up er niet af huilt. Ik ben erg goed geworden in het verlichten van de sfeer en tranen te vermijden. Dat doe je trouwens ook met vrienden: je zal toch ook niet aan een fris gedumpte vriendin in het openbaar vragen wàt er precies misliep met haar ex? Als de tranen dan toch vloeien, zijn er trucjes: leg twee ijskoude lepels op de ogen om zwelling tegen te gaan, zet een gigantische zonnebril op en wat er ook gebeurt: wrijf nòòit de make-up uit! Deppen is de enige optie voor uitgelopen mascara.” Aha, Joyce is dus de reden waarom de Kardashians altijd hysterisch met een papieren zakdoekje hun ooghoeken deppen van zodra het emotioneel wordt…

De Glam Squad

De notoire Glam Squad, het uitgebreide team make-up artists en kappers van de Kardashians, geniet ondertussen zelf een sterrenstatus. Joyce Bonelli, maar ook collega Mario Dedivanovic, haarstyliste Jen Atkins en pruikenmaker Tokyo Styles zijn regelrechte beauty iconen: hoe gaat het praktisch in zijn werk? Hoe combineren zij hun drukke agenda’s met die van ’s werelds beroemdste reality sterren, die er zoals gezegd àltijd piekfijn uit moeten zien? “Ook daar hebben we onze werkwijze moeten aanpassen. Vroeger kon ik alle zussen op een dag opmaken bij Kris thuis, maar nu hebben ze elk hun eigen huis en studio, dus het is onmogelijk om constant heen en weer te hollen. Ik ben ook maar één mens en heb ook nog andere klanten, dus ik werk tegenwoordig vooral op projectbasis: gedurende de opnames van één welbepaald seizoen, of op een reis, of voor een promotour of rode loper verschijning. De dagelijkse looks worden voorzien door een vast team en de Glam Squad schiet in actie van zodra het wat meer high profile wordt. Ooit moest ik zo Kylie, Khloe en Kris opmaken tijdens een vijf uur durende vlucht vol turbulentie naar New York. Ze moesten na het landen recht naar de rode loper en geloof me: vijf uur is weinig voor drie red carpet looks! Het was erg stresserend en ik kan je verzekeren dat ik er niét uitzag bij de landing, haha! ”

2/

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 3

Kylie Jenners eerste keer

Zes zussen, één mommager, zeven verschillende beautylooks: is het niet moeilijk om origineel te blijven? En hoe bepaal je wie welke look krijgt? “Helemaal niet, ze weten elk apart precies wat ze willen en daarom is het ook zo fijn samenwerken. Kendall houdt van natural make-up met een rode lip, Khloe wil altijd dat zogenaamde nose job effect en bij Kylie ligt de nadruk op de lippen. We bespreken op voorhand uitgebreid welke richting we uit willen en daar hebben ze een duidelijke mening over. Kylie is trouwens altijd een beautyqueen geweest, ik herinner me onze allereerste make-up sessie nog: ik bracht mascara aan en ze verbood me haar onderste wimpers ook te verven. Ik legde haar uit dat het nu eenmaal zo hoorde en dat het effect onevenwichtig zou ogen, maar ze wilde niet luisteren. Zo schattig, ik respecteer trouwens haar mening op zo’n moment. Dat heb ik zo graag aan haar: ze laat zich door niemand de les spellen, zelfs niet de experts! Ooit liet ze één blonde lok verven in haar lokken, haar zussen hebben haar er dagen mee getreiterd, maar zij hield vol: ‘ik weet wat mooi is en jullie hebben geen smaak!’ Ze had übermachtige, intimiderende, oudere zussen, maar ze liet zich niet uit haar veld slaan. Zelfde verhaal voor haar groene haar op het huwelijk van Kim en Kanye.”

Slapende zombies opmaken

Was je erbij tijdens de huwelijksweek van Kim, die al feestend van Parijs naar Firenze trok? “Ja natuurlijk en het was fantastisch! Ik ben de tel kwijt over hoeveel looks ik toen heb gemaakt, maar ik kan je zeggen dat er toen enkele iconische stijlen zijn ontstaan. Kylie’s groene lokken, maar ook de matte, chocoladebruine lippen die ik op Khloe had aangebracht. We zaten ’s avonds aan tafel en één van haar oude tantes vond het eruitzien als een drol, terwijl wij eerder 'nineties revival' dachten, wat heb ik daarom gelachen! Sindsdien vragen de zussen trouwens regelmatig bruine lipstick. Ik heb ook een slapende Khloe moeten schminken, omdat ze zo’n gigantische kater had. Dat is trouwens iets wat ik vaak doe: ik vraag mijn klanten een dutje te doen, installeer ze met hun benen tegen de muur zodat ze niet wegglijden en doe mijn ding. Ik zal je een geheim verklappen: dat werkt beter dan als ze wakker zijn, want dan zijn ze constant aan het praten, bezig op hun smartphone en aan het wriemelen.”

Honey, unbraid those prison braids!

Kim en Kylie hebben ondertussen net als jou hun eigen cosmeticalijn, ben je nooit bang dat je ze niets meer kan leren, dat de leerling de meester overstijgt? "Neen eigenlijk niet, precies omdat mijn werk om zoveel meer draait dan enkel mensen opmaken. Ik ben altijd bezig met tientallen creatieve projecten, doe veel aan consulting, help hun looks bedenken en tast constant de grenzen af. Ook al hebben ze hun eigen projecten, ik kan je verzekeren dat we minstens één keer per dag facetimen om voor de buitenwereld ogenschijnlijk pietluttige details te bespreken. Ik geef me altijd voor de volle 100% en dat geeft ook dat ik maar moeilijk kan loslaten. Ik ben niet jaloers of zo als iemand anders hun make-up doet en vind dat anderen vaak prachtig werk leveren, mààr ik ben ook erg beschermend over ze en zal ze onomwonden laten weten wanneer ze de bal mis slaan. Dan krijgen ze middenin een diner plots een telefoontje van me met de boodschap "honey, what I need you to do unbraid those prison braids! Put on big sunglasses and leave the restaurant immediately!" Haha ik trek het me ook zo aan als ze ook maar één foute foto hebben...

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 5

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 7

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 9

Achter de schermen met Kim Kardashians make-up artist Joyce Bonelli - 11