Moschino onder de loep: Spongebob, Yumi en cholesterol

Gepubliceerd op 21 Februari 2014 door Isabelle Vander Heyde
Moschino onder de loep: Spongebob, Yumi en cholesterol

hoofdAls je dit seizoen één show gezien moet hebben, is het Moschino wel. Het Italiaanse modehuis bombardeerde recent de Amerikaanse Jeremy Scott tot creatief directeur en dat geeft vonken. 

Open monden in Milaan gisteren, toen Jeremy Scott zijn allereerste collectie voor Moschino op de catwalk zond. McDonald’s, Spongebob, popcorn en een hoop nauwelijks verhulde knipogen naar Chanel –al zal wijlen Coco er waarschijnlijk niet om kunnen lachen. Haar verafgode tweed jasje kreeg plots een bijzonder tacky nasmaak in combinatie met een vals leren jurk in koeienprint en een –oh, horror!- kartonnen limonadebeker.

Schermafbeelding 2014-02-21 om 11.45.35

Over nasmaak gesproken, niet alleen de limonade wist aanwezige tongen te prikkelen. We hopen voor Scott dat McDonald’s niet al te veel op haar auteursrechtelijke strepen staat, of de designer mag zich aan een gepeperde rechtszaak verwachten. Het logo van de beroemde fastfood keten werd schaamteloos vervormd naar het iconische hartje van Moschino, haar frietjes vlogen in het rond en haar traditionele uniform kreeg een high fashion sausje. Moschino-RF14-1803

En dan was er Spongebob. En Yumi. En de combinatie van de twee die de sugar rush van Moschino naar ongekende hoogtes dreef... Schermafbeelding 2014-02-21 om 11.44.46

Een sugar rush die werd afgesloten door een belerend bruidje, wiens jurk en passant meegaf hoeveel procent cholesterol, sodium en vet deze hele collectie met zich meedroeg. Een heerlijk brutale uitdaging naar de heersende schoonheidsidealen, naar het luxe concept, naar esthetische waarden. Of hoe je met belachelijk geniale junk mode de modewereld op haar grondvesten doet daveren.

Schermafbeelding 2014-02-21 om 12.01.40