Met deze 10 tips blijf je healthy tijdens de feestdagen

Gepubliceerd op 17 December 2018 door Maxine Detaellenaere
Met deze 10 tips blijf je healthy tijdens de feestdagen

Wat is er leuker dan de feestperiode op het einde van het jaar? Overal hangt gezelligheid in de lucht, je geniet van het gezelschap van vrienden en familie rond een heerlijke feestdis... en voor je het weet bevind je je na het eten in een food coma.

Wil je 2019 gezond starten? Volg dan deze tips en blijf helemaal healthy tijdens Kerst en Nieuw!

1/

Start de dag goed

Verwacht je je aan een feestmaal vanavond? Start de dag dan met een groot en gezond ontbijt. Studies tonen namelijk aan dat je dan minder eet gedurende de rest van de dag. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke mango kokos chia pudding?

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

2/

Focus op één gezonde gewoonte

Op een strikt dieet gaan tijdens de feestdagen heeft weinig zin. Focus daarom op één gezonde gewoonte waar je je aan wil houden, bijvoorbeeld geen alcohol drinken, geen hapjes eten of het dessert overslaan.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

3/

Sport

De perfecte oplossing voor wie het snoepen niet kan laten. Niet alleen sport je al dat lekkers eraf, maar hoe meer je beweegt, hoe sneller je metabolisme werkt. Dat wil zeggen dat zelfs als je op je stoel zit, je meer calorieën verbrandt. Toch nog een beetje extra motivatie nodig? Deze superleuke work out outfits doen je direct de zetel uitspringen!

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

4/

Vul je maag vooraf

Voor je naar een Nieuwjaarsreceptie vertrekt, eet je best iets kleins dat je maag goed vult, zoals toast met avocado. Op die manier stort je je éénmaal ter plaatse niet uitgehongerd op de vele calorierijke hapjes.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

5/

Kies je drankjes verstandig

Een glaasje champagne of prosecco bevat slechts 80 calorieën, een gin tonic het dubbele en een cosmopolitan zelfs nog meer. Wil je geen onaangename verrassingen wanneer je op de weegschaal staat? Dan is het misschien geen slecht idee om het bij een glas bubbels te houden.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

6/

Water!

Drink minimum 1,5 liter water per dag. Wanneer je op een feestje bent, kan je telkens een glas water drinken afgewisseld met een ander drankje. Zo vermijd je ook nog eens een kater, win-win...

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

7/

Portiecontrole

Genieten mag, meer zelfs, het moet. Want de feestdagen vragen nu éénmaal om gezelligheid en lekker eten. Een goeie truc om niet in een food coma te belanden is portiecontrole. Een bord met een klein stukje vlees en véél groentjes dus, en één koekje of praline in plaats van 6.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

8/

Zoek een 'buddy'

Zoek een vriendin die het ook liefst gezond houdt, en steun elkaar tijdens de feestperiode. Ga samen sporten, wissel berichtjes uit wanneer je je aan een healthy gewoonte hebt gehouden en motiveer elkaar!

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

9/

Verwen jezelf

Wanneer het buiten koud en donker is, heb je al snel zin om jezelf te verwennen met een stuk smeuïge chocoladetaart of een lekkere speculaas. Wat je ook kan doen, is jezelf pamperen met een maskertje, een manicure of een warm bad met je lievelingsbadolie. Je wordt er even gelukkig van, maar het scheelt heel wat calorieën.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit

10/

Hou balans

Heb je je toch laten gaan aan de feestdis? Wees niet te streng voor jezelf, je bent ook maar een mens. Denk niet dat het kalf al verdronken is, waardoor je nog meer naar de zoetigheden grijpt. Let de dagen erna gewoon extra op wat je eet en probeer wat meer te bewegen.

feestdagen, gezond, slank, tips, dieet, vermageren, healthy, fit