Heisa rond “whitening” product van Afrikaanse popster

Geüpdatet op 28 Juli 2014 door Isabelle Vander Heyde
Heisa rond “whitening” product van Afrikaanse popster

whitenicious“Once you go black, you never go back.” Niet als het van de Afrikaanse popster, Dencia, afhangt. De ster, die vooral bekend is in Nigeria en Kameroen, heeft immers een crème op de markt gebracht om een donkere huid bleker te maken. “Whiteniscious”, zoals het huidproduct heet, was op 24 uur uitverkocht. Ondanks die populariteit krijgen zowel Dencia als haar product nu bakken kritiek over zich heen. 

Officieel is “Whiteniscious” een crème om donkere plekjes te verwijderen en de huid een egalere teint te geven. “Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoveel geld zou uitgeven om zijn volledige huid te bleachen”, verdedigt Dencia zich in een interview met Ebony, een Afro-Amerikaans tijdschrift. Voor een klein potje betaal je immers $60, voor een groter exemplaar $160.

De popster lijkt zich weinig aan te trekken van de hele heisa rond haar product: “ik ben blij dat mensen erover praten, want zo schiet de verkoop de hoogte in.” De kritiek is echter niet van de poes: zo zou ze vrouwen met een donkere huidskleur een negatief zelfbeeld aanpraten en zelfhaat promoten. Bovendien zou het product een verhoogde kans op kanker opleveren. Daar ziet Dencia echter geen graten in: “Guess what? De lucht die je buiten inademt, veroorzaakt ook kanker. Alles veroorzaakt kanker!” Van een positief verkoopspraatje gesproken.

Op de vraag of ze ooit zelf haar huid gebleekt had, moest de ster toegeven dat haar huid “inderdaad bleker was dan vroeger”. Daar wou ze wel nog aan toevoegen dat de shoot voor de campagne in december was doorgegaan en dat ze de maand ervoor weinig was buitengekomen. Sorry, Dencia, wij zijn niet verkocht.

(Stag. WV)