Trailer van animatiefilm doet heel wat stof opwaaien

Geüpdatet op 10 Augustus 2017 door Laure Vandendaele
Trailer van animatiefilm doet heel wat stof opwaaien

De trailer van de nieuwe animatiefilm 'Red Shoes & the 7 Dwars', een eigenzinnige herinterpretatie van het bekende sprookje Sneeuwwitje, doet heel wat stof opwaaien. Waar wringt het schoentje? 

Sprookjes zijn doorgaans een goede manier om kinderen een aantal van de 'lessen des levens' mee te geven, maar de boodschap die in de trailer van 'Red Shoes & the 7 Dwarfs' verscholen zit, is in tijden waarin bodyshaming absoluut 'not done' is, op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het probleem? Een billboard en trailer ter promotie van een nieuwe animatiefilm. Daarop staan twee meisjes met dezelfde jurk. Eén van hen is lang, slank en staat op torenhoge rode pumps, de andere is een pak kleiner en een stuk ronder. Aan hakken doet meisje nummer twee niet mee, zij houdt ze in haar hand. Tussen hen in lezen we: "Wat als sneeuwwitje niet langer mooi was?" Come again?

Bekijk hier de veelbesproken Sneeuwwitjes

Ook de trailer van de film, deed heel wat stof opwaaien. Daarin schrikken twee dwergen zich een hoedje wanneer het ranke Sneeuwwitje na het uittrappen van haar rode magische schoentjes plotsklaps een aantal kilo's bijkomt en zich boerend in de zetel werpt. Conclusie: zonder haar rode pumps is Sneeuwwitje klein en dik, en - in tegenstelling tot haar slanke evenknie -  niet langer mooi. Het internet reageerde verbouwereerd en de makers van de film kregen er op sociale media flink van langs.

Die lieten in een email aan het Amerikaanse maandblad Women's Health weten dat hun marketingcampagne zijn doel volledig miste en ook meteen werd stopgezet. "Onze film, een komedie voor het hele gezin, kaart net de sociale druk om aan een heersend schoonheidsideaal te voldoen aan en benadrukt het belang van innerlijke schoonheid." Ook Chloe Moritz, die haar stem aan Sneeuwwitje leent, kreeg er flink van langs. De 20-jarige actrice, die zelf door een mannelijke collega als 'te dik' werd bestempeld, beet op Twitter van zich af. "Wacht af tot je de volledige film heb gezien. Die heeft een sterke, feministische boodschap. #modernsprookje."

Ging een film met een mooie boodschap ten onder aan een ongelukkige marketingcampagne? Binnen enkele maanden loopt de film in de zalen en krijgen we het volledige plaatje te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=xu1C-k4kpII