10 dingen die je moet weten voor je aan Pilates begint

Gepubliceerd op 22 Januari 2019 door Isabelle Vander Heyde
10 dingen die je moet weten voor je aan Pilates begint

Cameron Diaz, Kate Hudson en Megan Fox zweren bij Pilates om hun duizelingwekkend strakke lichaam in vorm te houden, maar is het eigenlijk? 

We kennen allemaal de beelden van celebs die hun benen alle kanten uit rekken in een soort van marteltafel, maar waar is dat toch goed voor? Is het geen medische behandeling -naar verluidt behandelde de uitvinder ervan gewonde soldaten? Mag je je vriend meebrengen naar een les en zal je erdoor afslanken? Aspria's pilates coach Orsolya Nagyistok geeft antwoord op al je vragen:

1/

Wat is Pilates eigenlijk?

#1. Pilates is een workoutmethode die de nadruk legt op diepe spieren, flexibiliteit, evenwicht, coördinatie en een goede houding. De techniek werd tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld door de Duitse uitvinder Joseph Pilates, met de bedoeling gewonde soldaten snel weer op de been te brengen. De man was in de jaren voor de oorlog actief geweest als bokser en circusartiest, en gaf ook lessen zelfverdediging aan Engelse detectives –je mag hem dus wel degelijk als een expert beschouwen! Uiteraard ziet de discipline er bijna honderd jaar na haar ontstaan lichtjes anders uit.

Er zijn verschillende soorten Pilates.

#2. Het leuke aan Pilates is dat je eindeloos kan variëren en/of combineren met andere disciplines en het met of zonder machines kan beoefenen -afhankelijk van de specifieke vereisten van de beoefenaar. De klassieke machines zijn de Cadillac (een soort bed met geraamte rond), de reformer (een ander soort bed) en de wunda chair (wat eerder op een bok uit de klassieke gymnastiek lijkt). Daarnaast zijn er ook tal van kleinere instrumenten voor oefeningen op een mat, zoals de power circle, elastieken, de swiss ball, de kleinere medicine ball en gewichten. Sterren die zeggen aan Pilates te doen, trainen in werkelijkheid vooral op de machines.

Hoe kies je tussen een training op de mat of eentje met machines?

#3. In de meeste groepslessen werk je op een mat met de kleine instrumenten, dit is een uitstekende eerste kennismaking. Voor de machines moet je meestal in kleinere groepen trainen of zelfs privéles nemen. Dat laatste is trouwens aangeraden, aangezien je dan echt een workout routine op maat kan ontwikkelen.

2/

Wat doet Pilates voor je?

pilates reformer

#4. Pilates is een zachte discipline en wordt daarom vaak met yoga vergeleken. Het helpt uitstekend om je lichaam weer in vorm te krijgen na kwetsuren of een bevalling, maar mispak je niet aan de eerste indruk: je werkt je wel degelijk in het zweet én wie zich er echt op toelegt, kan al snel acrobatische mirakelen uitvoeren.

#5. De trainmethode levert je in de eerste plaats diepe spieren op. Die zie je niet meteen verschijnen, ook niet als je hard traint, maar ze hebben wel een actieve functie wat je slanke, strakke lijn betreft. Sommige mensen vergelijken dit met de veters van een schoen: hoe strakker aangetrokken, hoe fijner de schoen. Het zijn ook spieren die, mits goed getraind, veel langer meegaan dan hun oppervlakkiger varianten en dus ook tijdens inactieve periodes –de feestdagen bijvoorbeeld…- sterk blijven. Pilates zal je dus geen extreem zichtbare spieren opleveren –voor een sixpack moet je al heel vergevorderd zijn- maar wel je silhouet shapen zoals geen enkel corrigerend ondergoed dat kan!

#6. Pilates zorgt ook voor evenwicht en flexibiliteit. Die ballerinasplit die al jaren op je bucket list hebt staan? Geef jezelf vier weken en je bent er! Evenwicht is ook één van de meest onderschatte voordelen voor je lijf: het geeft je een sexy postuur, zorgt ervoor  dat je eleganter gaat bewegen én beschermt je tegen kwetsuren –omdat je gewichten en schokken beter over je spieren en gewrichten leert verdelen. Kortom: een ballerinalijf zonder 16 jaar draconische balletschool te moeten ondergaan. Plus het is leuk om te kunnen uitpakken met de acrobatische kunstjes op een bal… Ontdek hier alvast onze leuke Swiss ball workout!

#7. De dieper spieren die je kweekt, maken je trouwens ook reuzensterk. Je ziet er misschien uit als een frêle ballerina, maar kan na enkele weken met veel gemak een planksessie van vijf minuten volhouden of zware gewichten heffen als waren het pluimpjes.

#8. Sterkere spieren in combinatie met een lenig en extreem rekbaar lichaam: het zal je niet verwonderen dat ook je bedperikelen in één klap spannender worden!

Kan je calorieën verbranden met Pilates?

3/

pilates reformer buikspieren

#9. Dat is een tricky vraag. In principe is de klassieke Pilates een low intensity sport, je zal er dus niet door afvallen, maar mits enkele slimme combinaties kan je er zeker ook gewicht mee verliezen. Dat kan bijvoorbeeld door een jump board te installeren op de reformer: daarbij maak je al liggend zware sprongen en werk je je in geen tijd in het zweet. Je kan er zelfs intervaltraining mee uitvoeren, wat zowat de meest effectieve methode is om af te vallen. Veel personal trainers combineren Pilates ook met andere, meer high intensity oefeningen zodat je het beste van beiden krijgt. Het antwoord op deze vraag luidt dus volmondig ja!

Heb je tijd om meermaals per week te trainen? Combineer dan een uur klassieke Pilates met explosievere sporten: ga ’s anderendaags een half uur lopen, zwemmen, fietsen of boksen!

4/

Pilates is net zo goed voor mannen als voor vrouwen!

#10. Eén van de grootste misvattingen over Pilates, is dat het enkel voor vrouwen is. Heel veel mannen doen aan Pilates om hun prestaties in andere, meer explosieve sporten te verbeteren. Voetballers, hockeyers en co hebben snel last van kwetsuren en pijnlijke gewrichten: ook wie veel spieren heeft, is kwetsbaar –misschien zelfs meer dan minder gespierde mensen. Je mag nog met de schouderbreedte van een kleerkast pronken, de minste verkeerde beweging veroordeelt je tot een maand platte rust, terwijl je ploegmaten vrolijk verder sporten.

Door hun lichaam met Pilates te versterken, zijn mannen daar niet alleen beter tegen bestand, maar kunnen ze ook meer kracht in hun prestaties steken. Een doorwinterde loper zal bijvoorbeeld merken dat hij na een maand Pilates plots nog sneller en langer kan sprinten, enkel en alleen omdat zijn benen meer kracht hebben.

Aan de slag? Shop hier alvast je basisuniform en -accessoires bijeen: 

Uiteraard is het niet altijd gemakkelijk om je goede workout voornemen vol te houden. Wij lijsten alvast enkele Belgische sport influencers op die je lekker gemotiveerd houden met hun tips & tricks. Grote ambities? Combineer pilates met één van deze tien sporten voor een droomlichaam.