Waarom Vivienne Westwood haar eigen punk archief in brand stak (en waarom dit belangrijk is)

Gepubliceerd op 29 November 2016 door Isabelle Vander Heyde
Waarom Vivienne Westwood haar eigen punk archief in brand stak (en waarom dit belangrijk is)LONDON, ENGLAND - JULY 13: Vivienne Westwood attends the Save The Arctic Collection launch at Waterloo Station on July 13, 2015 in London, England. (Photo by Ian Gavan/Getty Images)

Is Vivienne Westwood gek geworden?! 

Integendeel! De ontwerpster en haar zoon, Agent Provocateur stichter Joe Corré, eren punk op de tegendraadse manier die we van de beweging gewend zijn. De twee staken het voorbije weekend op een boot op de Thames een unieke collectie archiefstukken uit de subcultuur in brand. Zo ging de originele opname van de Sex Pistols' Anarchy In The UK plaat in vlammen op. In het totaal werd voor meer dan vijf miljoen pond aan kleren, posters, platen en instrumenten ritueel in de fik gestoken... 

Het is dit jaar veertig jaar geleden dat punk het levenslicht zag in Engeland. Westwood en haar echtgenoot Malcolm McLaren, manager van de Sex Pistols, staan te boek als twee pioniers en droegen de boodschap van rebellie uit via hun kunst en muziek, via hun gezamenlijke winkel Sex en via tal van opvallende stunts. Stunts waaraan de ontwerpster een kleine halfeeuw later nog steeds verslaafd is, al draait haar strijd tegenwoordig om een nieuwe thematiek: het redden van ons leefmilieu. Met haar meest recente actie zet Westwood de twee thema's in het licht.

vivienne-westwood-joe-core-malcolm-mclaren-klimaatverandering-punk-verbranding-londen-2

Eerst en vooral keren de ontwerpster en haar zoon zich tegen de commercialisatie van de punkbeweging. Naar aanleiding van het verjaardagsjaar komen tal van ontwerpers met schotse ruiten en veiligheidsspelden op de proppen en daar draait het dus niet om. Massaconsumptie, popcultuur en commercialisatie: drie fenomenen waarvan oorspronkelijke punkers walgen, maar ironisch gezien drijvende kracht achter haar verering zijn. "Punk was nooit als iets nostalgisch bedoeld, en toch is het een marketing instrument geworden, dat mensen iets aansmeert dat ze niet nodig hebben. De illusie van een alternatief, conformiteit in een nieuw uniform," klinkt het bij Corré. Op de brandstapel dus.

Terwijl de lucht van Londen verrijkt werd met de vlammen van deze bijzondere brandhaard, greep Westwood ook de gelegenheid om het over echte luchtvervuiling te hebben. Vanop het dak van een groene truc sprak ze de menigte toe over de klimaatverandering en de hoge nood om over te schakelen op een groene economie. Ze noemde banken, politici en multinationals de grootste vijanden van deze tijd en de stuwende kracht achter de dramatische milieuvervuiling. De ontwerpster is trouwens niet de enige ster die de wereld wil wakker schudden, neem even de tijd om Leonardo DiCaprio's Before The Flood te bekijken en je schreeuwt straks heftig mee met Westwood, Leo en co...