Vêtements partycrasht de Couture Week en het resultaat is geniaal

Gepubliceerd op 4 Juli 2016 door Isabelle Vander Heyde
Vêtements partycrasht de Couture Week en het resultaat is geniaal

Juicy Couture en Haute Couture? Vêtements maakt het meest onwaarschijnlijke huwelijk waar! 

In Parijs is de Haute Couture week van start gegaan en dat betekent zeven dagen vol waanzinnige mode en tot het uiterste gedreven vakmanschap. Slechts enkelen, Chanel en Dior bijvoorbeeld, mogen zich lid van de beruchte Fédération Francaise de la Couture noemen en hun kunnen tentoonstellen op de catwalk. Het clubje is hyper select en je moet aan heel wat criteria voldoen voor je als huis ook maar een show màg organiseren tijdens de modieuze Hoogmis.

In comes Vêtements, beroepsrebel en het buitenbeentje der buitenbeentjes. Het relatief jonge huis maakte op enkele seizoenen tijd naam met haar anti-statements, kunstige tegendraadsheid en haar ode tégen schoonheid. Dit seizoen besloot het label haar SS17 collectie te showen in volle AW15-16 coutureweek: een grote no-go voor de meeste labels, maar de publiekslieveling komt ermee weg.

De bizarre timing was niet het enige dat wenkbrauwen deed fronsen. De collectie, gepresenteerd in de Galeries Lafayette in volle soldenperiode (het grootwarenhuis bleef ook gewoon open tijdens de show!), was een aaneenrijging van collabs. Demna en Guram Gvasalia, de broers aan het hoofd van Vêtements' ontwerperscollectief, gingen voor hun creaties aankloppen bij niet minder dan 18 (!) andere labels. Levis, Champion, Perfecto, Reebok, Canada Goose, Carhartt Work in Progress, Dr. Martens, Alpha Industries, Comme des Garçons Shirt, Eastpak, Manolo Blahnik, Brioni, Schott en zelfs Juicy Couture werkten mee aan de opvallende lijn. 

Waarom precies die labels? Omdat ze de voorbije decennia een onuitwisbare plaats in onze consumentencultuur hebben veroverd én omwille van hun gespecialiseerde know-how. Couture staat voor hoogstaand vakmanschap, voor handwerk, voor technische hoogstandjes. De Gvasalia broers beantwoorden die criteria naar eigen zeggen door een resem experts onder de arm te nemen. Denim? Levi's is de beste. Droomschoenen? Daar is Louboutin! Voor technische sportswear moet je dan weer bij Reebok zijn, en het beste velours... dat komt van bij Juicy Couture! En zo is het favoriete label van Paris Hilton, zo verguisd door de selecte modewereld, plots waardig genoeg voor le tout Paris geworden!

Juicy Couture for @vetements_official ❤️

Een video die is geplaatst door Miroslava Duma (@miraduma) op

De looks zelf kaderen in de stilaan typische huisstijl van het Parijse label: hoodies, over the top knielaarzen, drapages, androgynie, slordigheden-die-er-eigenlijk-geen-zijn en uiteindelijk ook de vele variaties op het klassieke kostuum -als kleine reminder aan de Margiela voorgeschiedenis van Vêtements.

Een tikje brutaal, maar vooral heel geniaal. En mooi? Dat is het punt niet, zoals gewoonlijk bij Vêtements.