GETEST: sporten met elektrostimulering

Gepubliceerd op 29 April 2016 door Elise
GETEST: sporten met elektrostimulering

Vandaag zet je halters, gewichten of bokshandschoenen opzij. Wat wordt het dan wel? Elektroden! 

"Een sessie van 20 minuten in de Body Training Studio staat gelijk aan vijf uur intensief trainen. De intensieve elektrostimulering bezorgt je een droomlichaam in no time".

Geef toe, wie zou dit wondertoestel niet willen uittesten?

Wat? 

De Miha Bodytec-machine - overgewaaid uit Duitsland - is de meest recente evolutie in de wereld van elektrostimulatie. Trainen met elektroden is een techniek die al jaren wordt gebruikt in de medische sector en bij de verzorging van topsporters. Alles draait rond het lichaam en het gewicht ervan. Het helpt om gewrichtspijnen of traditionele spierblessures te vermijden.

Hoe? 

Na het papierwerk (een analyse van je medisch verleden, een opstelling van jouw compleet profiel, enz.) mag je eindelijk het elektrodenpak aan. Eerst wurm je je in een soort van thermische spandex (zonder ondergoed!), daarna klikt de coach de verschillende sensoren straps om je lijf en leden.

Een schermpje geeft acht verschillende oefeningen weer en je voert elke oefening 12 keer uit. De sensoren vibreren steeds enkele seconden aan een stuk (waarin je de oefening aanhoudt) gevolgd door een pauze, waarin je rust. De coach bekijkt hoe intens de elektrostimulatie per behandelde zone mag zijn, in functie van je capaciteiten. De oefeningen variëren van simpele squats tot iets extremere push-ups.

"Doe maar lekker intensief", juicht mijn innerlijke Kayla. Al snel gieren de schockjes door mijn lichaam. De oefeningen op zich zijn basis, maar probeer maar eens een lunge als je been als het ware geperforeerd lijkt te worden door miljoenen naadjes. Geen lachertje, bloedernst. Puffen en zweten. Bovendien lijken de sensoren om mijn buik op het hoogste niveau te staan, wat mijn ademhaling belemmert. Afzien!

Het effect: uiteraard moeilijk te zeggen na één sessie. Coach Daniel beweert dat je na drie sessies resultaat zou zien. Behoorlijk stram ben ik de daaropvolgende dagen wél, maar wanneer ben ik dat niet? Ik kan niet met stip wijzen op de oorzaak.

Is dit de fitness van de toekomst? Ik heb goed afgezien en gezweet, maar blijf sceptisch. De makkelijkste weg is nooit de beste, juist?