In beeld: de stijlevolutie van David Bowie

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Isabelle Vander Heyde
In beeld: de stijlevolutie van David Bowie

stijlevolutie David Bowie

Niet alleen de muziekwereld rouwt om het verlies van de legendarische David Bowie, ook de mode-industrie verliest één van haar meest betekenisvolle iconen.

Weinig muzieksterren die zoveel invloed hadden op het modebeeld als de overleden rockster, zo bevestigde Style.com redacteur Tim Blanks vorig jaar nog op ELLE.be: „Hij veranderde niet alleen de mode, maar ook de manier waarop mensen dachten en leefden in de vroege jaren zeventig. In een tijdperk zonder internet en sociale media verwierf hij extreem veel macht –en dat zonder al zijn doen en laten vast te leggen. Hij leefde in een tijd  en plek waar mensen echt machtig konden worden en invloed konden uitoefenen, precies omdat ze in de collectieve verbeelding leefden.”

In dat collectieve geheugen staan alvast Bowie’s vele alter ego’s gegrift. Ontdek hier Ziggy Stardust, Aladdin Sane, The Tin White Duke en de vele anderen die hij gestalte (en een op maat gemaakt jasje) gaf:

1/

Jaren zestig: het Mod tijdperk

David Jones „Bowie” zet zijn eerste stapjes in de schijnwerpers, en dat met wisselend succes. Tegelijk zet hij zichzelf op de kaart als één van de gezichten van de Londense Mod scène. Zijn stijl kenmerkt zich door kraaknette maatpakken, zogenaamde tapered broeken en gekleurd haar. Mods nemen de metro of taxi niet, ze scheuren op kekke brommertjes door de straten.

1

2

2/

1969 - 1972: Hippie Bowie, de man in de jurk

Net als zijn generatiegenoten zwicht Bowie voor de lokroep van lange haren, bloemenhemden en olifantenpijpen. Hij pusht de trend nog wat verder door op de cover van The Man Who Sold The World in een jurk te poseren, een stunt die zijn latere androgyne neigingen blootlegt. Achteraf gezien maar een kleintje, maar op dat moment een sensationele zet. Zelfs zijn moeder zag zich genoodzaakt haar zegje te doen in de pers: „Zolang hij een jongen blijft, zie ik er geen graten in.”

3

4

5

6

3/

1972 - 1974 : Ziggy Stardust

Van „de man die af en toe een jurk draagt” naar de compleet buitenaardse Ziggy Stardust: Bowie weet de modewereld in spanning te houden. De Japanse ontwerper Kansai Yamamoto voorziet de ondertussen roodharige ster van zijn iconische jumpsuit, Bowie verschijnt zelden nog zonder oorlogsverf in het openbaar en de wereld droomt plots van marsmannetjes en buitenaardse invasies.

7

8

Met Aladdin Sane zet hij die trend verder, alleen met minder kleren om het lijf...

9

22

4/

1974 - 1976 : The Tin White Duke

Bijna even extreem als zijn transformatie naar alien, is Bowie’s terugkeer naar maatpakken en dandy schoenen. Alleen hangt er deze keer een extreem vrouwelijk geurtje aan. Zijn nieuwe alter ego, The Tin White Duke, lijkt zo uit een cabaret ontsnapt met zijn stijlvolle witte hemden, colberts en double breasted jasjes, de haren strak naar achter gekamd. Hoe netjes ook, Bowie zou de Duke later omschrijven als een „krankzinnige aristocraat”: de cocaïneverslaving van de ster piekt en dat uit zich in de ijskoude melancholie van zijn personage.

10

11

12

5/

1977 - 1979 : De Berlijn jaren

Bowie probeert zijn demonen meester te worden in Berlijn, waar hij half ondergedoken leeft in het gezelschap van niemand minder dan Iggy Pop. Dit is één van zijn meest productieve periodes op muzikaal vlak en hij brengt de beroemde Berlijn Trilogie voor. Op stijlvlak keert hij zijn experimentele dagen de rug toe: een simpel leren jack, een zwart/witte look en een opvallend onopvallend kapsel.

14

6/

1980 - 1989 : Drama Bowie

De ster duikt de verkleedkoffer opnieuw in en verschijnt als Pierrot clown, Goblin King, mimespeler  en andere fantasiefiguren. Op het podium is het vuurwerk, keer op keer opnieuw.

16

17

7/

1989 - 1991 : Tin Machine

Op het hoogtepunt van zijn roem ruilt hij zijn solocarrière in voor een leven als bandlid. Met Tin Machine brengt hij hardrock en profileert hij zich als one of the guys. Van eerdere stijluitspattingen geen spoor meer, meer dan een bescheiden pak heeft de nieuwe Bowie niet nodig. Verwarrend, vinden de fans.

18

8/

1992 - 1999 : Nineties Bowie

Het wisselende succes en de onzekere kritieken doen Tin Machine al gauw de (bescheiden) das om en Bowie keert terug naar wat hij het best kan: experimenteren met stijl! Tijdens de jaren negentig, zijn romantische periode, verkent hij de modewereld in al haar facetten. We spotten de ster nu eens met punkkapsel, dan weer met nonchalante lange haren. De ene dag draagt hij een bombastisch Union Jack ensemble (van een piepjonge Alexander McQueen!), de volgende staat hij op het podium in slonzige kaptrui.

15

9/

1999 - 2012 : De man in het pak

Bowie grijpt nog maar eens terug naar de categorie „maatpak”, deze keer met een rock ‚n roll touch: strakke snitten, rijkelijke stoffen en barokke details.

23

10/

2013 - nu : De klassieke Bowie

Hello suburbia! Aan de zijde van stijlicoon Tilda Swinton verschijnt hij in The Stars Are Out Tonight als burgerlijke huisvader. Sindsdien een opvallend gewone stijl voor de kameleon. In Blackstar, het album dat hij vorige week vrijdag op zijn 69ste verjaardag uitbracht, een strakke witte coupe en donkere overjas.

1

2

3
Met zijn vrouw, het Somalische topmodel Iman.