8 gezonde voornemens voor 2016

Gepubliceerd op 31 December 2015 door ELLE België
8 gezonde voornemens voor 2016Low angle view of Caucasian woman running on remote road

8 gezonde voornemens voor 2016 - 1

Maak van 2016 je gezondste jaar door deze acht simpele gewoontes toe te passen. 

  • Unplug yourself 

stopcontact

En dat mag je vrij letterlijk nemen. Zonder het te beseffen krijg je voortdurend prikkels, omdat je continu in verbinding staat met internet, gsm, televisie, radio en e-mail. Jezelf af en toe bewust ‘unpluggen’ doet wonderen voor je concentratie en geeft instant ontspanning. Neem regelmatig beeldschermrust. Sluit een half uur voor je gaat slapen alle beeldschermen af. Kom even tot rust en luister naar een muziekje. Het zal je slaapkwaliteit verbeteren.

  •  Maak steeds je sportzak de avond op voorhand

Je sportzak of zwemzak de dag op voorhand klaarzetten heeft tal van voordelen. Je bespaart er een pak tijd mee als je kiest voor een morningwork-out en 's avonds minimaliseer je de kans dat je afzegt.

1/

  • Begin de dag groen 

greensmoothiebowl

Ontbijt je regelmatig met een smoothiebowl? Zeer goed! Smoothies zijn vezelrijk en boordevol vitamines en antioxidanten dankzij het fruit. Ze zijn ideaal als pre-workout maaltijd omdat ze veel brandstof geven en niet te zwaar zijn.

Dit jaar gaan we nòg een stapje verder en voegen we groenten toe aan de smoothie. Smoothies die uitsluitend fruit bevatten, zijn rijk aan suiker en doen je bloedsuikerspiegel naar omhoog razen.. Door simpelweg twee kopjes bladgroenten (spinazie, boerenkool) toe te voegen, daalt je bloedsuikerspiegel en voeg je essentiële voedingsstoffen zoals ijzer en vitamine A toe.

  • Foam rollen 

foamrollen

Ben jij al een verwoed stretcher na een sporttraining? Ga een stapje verder en gebruik de foam rollerFoam rolling kan dienen als opwarming om je spieren los te maken, maar evengoed als stretchmiddel om herstel te bevorderen. De foam roller verwijdert zogenaamde trigger points (samentrekkingen in de spieren) zodat de spieren beter doorbloed raken en je minder last hebt van stramme spieren. De roloefeningen zorgen voor een betere lichaamshouding, een verbetering van de prestaties en een kleinere kans op blessures. Rock ’n (foam)roll

Meer trucjes om efficiënter te sporten, lees je hier.

2/

  • Maak een bucketlist

Misschien op het eerste gezicht niet "gezond", maar plannen maken en een doel voor ogen houden heeft een positieve invloed op je welzijn. Maak een bucketlist waarin je activiteiten opsomt die je komend jaar wil uitvoeren.

bucketlist

Een goed voorbeeld van een bucketlist is dit boek van Elise De Ryck. Een leuke opsomming boordevol originele ideetjes van dingen die je gedaan móet hebben. Geef winterblues geen kans.

  • Mijd sulfaat 

cover-shampooings-2-2

In 2016 zal je haar glanzen als nooit tevoren, als je van het sulfaat wegblijft tenminste. Shampoos, conditioners, serums,… Sulfaten nestelen zich het liefst van al in haarproducten. Het zijn deze chemicaliën die jouw shampoo doen schuimen en op die manier de indruk wekken dat ze jouw coupe een zachtaardige wasbehandeling geven. Daar knelt echter het schoentje: achter deze business-strategie ligt namelijk een andere waarheid. In realiteit zijn sulfaten heel agressief en irriterend voor je hoofdhuid. Bovendien zijn ze zelfs vaak de oorzaak van een vette huid, dof haar, gespleten haarpunten en zelfs van roos!

3/

  • Luister naar je buikgevoel

Nieuw onderzoek wijst uit dat de tijd tussen maaltijden of de frequentie ervan niet veel uitmaakt voor gezonde vrouwen, zolang je maar gezond eet en luistert naar je lichaam. Sommige mensen eten liefst om de twee uur iets kleins, anderen houden het dan weer bij drie maaltijden. Ontdek wat het best werkt voor jou. Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je zwaarste maaltijden consumeert in de periode waarin je het actiefst bent.

  • Minder je alcoholgebruik en stop met roken

l_roken-verboden-sticker-s

Het klinkt cliché maar dit voornemen staat toch bovenaan het lijstje bij vele mensen. Zowel alcohol als nicotine hebben een desastreuze invloed op je gezondheid, waar bovenstaande gezonde gewoontes niet tegenop kunnen. Hoog tijd dus om dit jaar voorgoed af te rekenen met de sigaret.